Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3836 inlägg 819940 visningar 176 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Hövitsman  
#799175 Hej. Har över 10 HA eftersatt ungskog att röja.
Medelstammarna närmar sig 5m.
Har bla röjt de våta delarna först där björken är en djungel.
(Friställer tall främst, men lövskog är iufs knappt 10% av total bestånd så den ska röjas fram också)

Antalet rishögar och korslagda träd över 5m+ är helt otroligt...
Hur resonerar ni med sk röjstråk? Jag känner att teorin är svårt få till med praktiken.

Ser man videos/läser guider så går alla på en kvadratisk platt fin plantering (jämte en väg) och kan promenera fint bland småplantor och 1-2meters buskar. Hos mig är terrängen helt diffus , karga berg, övertäta partier med björk i och runt träsk. Där man får "hoppa" omkring mellan små kubbar och partier av land. Stå bredbent över vattendrag. Låta sågen gå för att ens kunna röra sig 1 meter framåt. Att vända/backa är inte ens att tänka på.

Jag vill helst försöka röja innefrån och ut men det är ruskigt svårt hålla de områden man kan staka ut i förväg. På kartan liksom med markeringar....

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Knagge  
#799198 Röj i 2metersstråk är skogen väldigt klen och gänglig måste du spara tätare förband.

Är det 5m i medelhöjd och aldrig röjt innan kan du få problem med snö om du röjer direkt till låga förband.

alias  
#799478 Blev klar med brunnsröjningen på farsans mark idag.

Ska försöka hinna med att röja lite på mitt egna till helgen, om inget oförutsett inträffar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Rossignol  
Vedmaskin skrev:Kom ut ett eftermiddagspass. Tänkte jag skulle ta tag i det stora hygget nu igen. Röja här innan löven blir för stora o skymmer sikten.
1680448534_20230402_130652.jpg
Tänkte när jag gick ut att jag sparat lite mycket förra våren. Men sedan såg jag hur tätt det var innan röjning när jag kom fram. Så det hade försvunnit en hel del.

Bra med en snökäpp och ta sikte på så man hittar där man håller till. Sedan är det bra att se var dunken o matväskan står.

1680448536_20230402_143736.jpg
1680448535_20230402_151402.jpg
1680448535_20230402_151406.jpg
Även om jag röjer tallen försiktigt. Så fick jag ta en hel del tallar för att få utrymme 👍

Hur många gånger planerar du att röja detta bestånd?

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rossignol skrev:
Vedmaskin skrev:Kom ut ett eftermiddagspass. Tänkte jag skulle ta tag i det stora hygget nu igen. Röja här innan löven blir för stora o skymmer sikten.
1680448534_20230402_130652.jpg
Tänkte när jag gick ut att jag sparat lite mycket förra våren. Men sedan såg jag hur tätt det var innan röjning när jag kom fram. Så det hade försvunnit en hel del.

Bra med en snökäpp och ta sikte på så man hittar där man håller till. Sedan är det bra att se var dunken o matväskan står.

1680448536_20230402_143736.jpg
1680448535_20230402_151402.jpg
1680448535_20230402_151406.jpg
Även om jag röjer tallen försiktigt. Så fick jag ta en hel del tallar för att få utrymme 👍

Hur många gånger planerar du att röja detta bestånd?

Har inte funderat så långt. Enligt planen så är hygget 8 ha. Så jag började får två år sedan. Lika bra o börja på. Så när man gått över en gång så är det lagom o börja om...
Två gånger till är en fin tanke. Andraröjning o slutröjning. Men det kan likaväl bli en rejäl förröjning.🙄

Användarvisningsbild

Erre  
1682793317_dsc_6782.jpg

1682793312_dsc_6776.jpg

1682793317_dsc_6781.jpg

isteskog  
#800266 Man har svårt att tro att det är samma bestånd! 😮

TS
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
isteskog skrev:Man har svårt att tro att det är samma bestånd! 😮

De är nyrenoverat. 😀 👍

jannee  
#800268 Ett otvetydighet bevis på att bättre sent än aldrig.
Bra jobbat Erre. :-bd

Användarvisningsbild

Erre  
isteskog skrev:Man har svårt att tro att det är samma bestånd! 😮

Finns mycket skit under å mellan huvudstammarna.
Sen speglar det inte hela beståndet.
Där det är som värst ser det inte ut som på den färdig röjda bilden.

rikard_e  
#800282 Förbaskat snyggt @Erre

alias  
#800286 Har ägnat dagen åt att röja igenom det klena granet och björket bakom de större björkarna:

1682807421_20230429_132910.jpg

Det är ett oerhört heterogent bestånd där ingen åtgård har utförts sedan förre ägaren avverkade området för ca 10 år sedan (jag tror att merparten av granarna är beståndsföryngring som överlevde avverkningen, sen har det konmit självsått löv därefter även om en del kala fläckar finns kvar).
Har bara något tiotal m2 kvar att gå igenom med röjsågen i detta bestånd, sedan får jag byta till motorsågen och fälla de stora granarna (ska försöka toppa ner granet till under 3 m).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

HannuRöj  
alias skrev:Har ägnat dagen åt att röja igenom det klena granet och björket bakom de större björkarna:

1682807421_20230429_132910.jpg

Det är ett oerhört heterogent bestånd där ingen åtgård har utförts sedan förre ägaren avverkade området för ca 10 år sedan (jag tror att merparten av granarna är beståndsföryngring som överlevde avverkningen, sen har det konmit självsått löv därefter även om en del kala fläckar finns kvar).
Har bara något tiotal m2 kvar att gå igenom med röjsågen i detta bestånd, sedan får jag byta till motorsågen och fälla de stora granarna (ska försöka toppa ner granet till under 3 m).

MVH
Alias

Inte helt omöjligt heller att gran har grot efter avverkning och är nu ca 5 - 10 år gammalt. Om maskinerna har kört huvudsakligen på rishögan har mellanrådet blivit lätt rivit och trampat av virke mm som skulle förklara glesa ställningen av gran. Löv har kommit när riset har ruttnat bort. Gräset har hindrad tillväxten av gran på början.
Om det hade varit granunderväxt som överlevd i avverkning vore det inte i tusentäta öar i det här faset.. 🤔

😀 I varje fall, kul att följa hur ska granen reagera 💪.

alias  
HannuRöj skrev:
alias skrev:Har ägnat dagen åt att röja igenom det klena granet och björket bakom de större björkarna:

$matches[2]

MVH
Alias

Inte helt omöjligt heller att gran har grot efter avverkning och är nu ca 5 - 10 år gammalt. Om maskinerna har kört huvudsakligen på rishögan har mellanrådet blivit lätt rivit och trampat av virke mm som skulle förklara glesa ställningen av gran. Löv har kommit när riset har ruttnat bort. Gräset har hindrad tillväxten av gran på början.
Om det hade varit granunderväxt som överlevd i avverkning vore det inte i tusentäta öar i det här faset.. 🤔

😀 I varje fall, kul att följa hur ska granen reagera 💪.

Jag är tämligen säker på att här finns både gammal underväxt från det tidigare beståndet och sådant som grott efter det att avverkningen utfördes:

1682967036_20230501_150440.jpg

1682967035_20230501_150433.jpg

1682967036_20230501_152804.jpg

MVH
Alias

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#800370 Vad sker med granarna som du har barkat av, @Alias?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).