Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

jannee skrev:Visst du kan låta lövet (björken) stå tätt för att senare se dessa klena stammar bli böjda av all blösnö = blir bara skit av allt.
HannuRöj skrev:Nu vet jag inte om det är värre med stubbskott där nere i söder men i beståndet Jl2 visade ser jag (möjligtvis kommande) stubbskottet ingen problem eller hot mot granskiktet.
Men som sagt här lite löngre norrut skulle jag glesa ut granen försiktigt redan nu i första röjningsvändan. Till 1-2m förband.
Det kommer ganska mycket torrkvistar från björkar som kan hänga sig på granar om det finns inte fritt utrymme runt varje planta. Försommarvinden är värsta, nya toppskottet på gran havereras då..
Som övrigt tycker jag som första årgärd i tvåsiktade bestånden ska granarna räddas i under 1,5m höjden, så stammarna blir starkare. Och sen efter två-tre år kan björkbeståndet gallras. Gran oftast är, och får vara, mycket ojämnt fördelad. Det är bara bra sak och underlättar kommande avverkningar av björk.
Var det inte finns någon gran, kan björk stå i väldig täta förband och piska varandra. Såna slänter producerar mycket kubiker tills de blir avverkat.
Det vanliga tankefel är, att det finns inte tillräcktligt många granar att de lönar sig att utnyttja. Men det behövs ju inte vara lika många som på ren granungskog utan stamantalet ska jämföras mot en grankog efter första gallring. Förbandet får variera starkt, det gör inget🌲.
Naturlig föryngring är nog på väg tillbaka och styrs även av politiska trycket, vill man eller inte.
Björk-gran är till och med en av bästa rent produktivt.
Kanske inget att medvetet skapa i större arealer men eksempelvis var man vet hallon och gräset skulle orsaka mycket röjningsarbete kan man lika gärna arbeta med säljbara björk. 😀