Skogsröjning

Framtidens björk - bara brännved - eller rent av KL-trä?

37 inlägg 4167 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Framtidens björk - bara brännved - eller rent av KL-trä?

Jl2  
#910374Här nere är det inga problem med stubbskott när man använder sig av förädlad gran. En lövsanering när granen är manshög, sen har lövet inte en chans att hänga med granen. Efter det får det stå till förstagallring vid 14-15m höjd och om man vill göra en andragallring bör man göra den en 6-8 år senare innan beståndet når 20 m höjd. När det gäller röjning i ädelövhängnet däremot är det en helt annan sak, där är stubbskotten ett litet helvete.
1778223968_sam_0461.jpg

1778223988_sam_0463.jpg

1778223948_sam_0251.jpg

Stihl
Användarvisningsbild

Jl2  
jannee skrev:Visst du kan låta lövet (björken) stå tätt för att senare se dessa klena stammar bli böjda av all blösnö = blir bara skit av allt.

Om man inte röjer och ställer ut björken för glest är nog nedböjning av blötsnö inget stort problem. Här är en film på ett bestånd med gran/björk, 16år sedan hygget, 11-12 m högt. I början av filmen skymtar björken som jag hann röja för ca 10 år sedan efter det lite gran som är planterat på dom torrare bitarna för att sist visa en bit som jag "glömde" att röja. Nu har vi i och för sig inte så mycket blötsnö här i Skåne. Men för en 2-3 år sedan hade vi ordentligt med den varan och då böjde sig många träd i den ogallrade delen, men det var endast sådana träd som ändå höll på att självgallra.

Användarvisningsbild

Knagge  
HannuRöj skrev:Nu vet jag inte om det är värre med stubbskott där nere i söder men i beståndet Jl2 visade ser jag (möjligtvis kommande) stubbskottet ingen problem eller hot mot granskiktet.

Men som sagt här lite löngre norrut skulle jag glesa ut granen försiktigt redan nu i första röjningsvändan. Till 1-2m förband.
Det kommer ganska mycket torrkvistar från björkar som kan hänga sig på granar om det finns inte fritt utrymme runt varje planta. Försommarvinden är värsta, nya toppskottet på gran havereras då..

Som övrigt tycker jag som första årgärd i tvåsiktade bestånden ska granarna räddas i under 1,5m höjden, så stammarna blir starkare. Och sen efter två-tre år kan björkbeståndet gallras. Gran oftast är, och får vara, mycket ojämnt fördelad. Det är bara bra sak och underlättar kommande avverkningar av björk.
Var det inte finns någon gran, kan björk stå i väldig täta förband och piska varandra. Såna slänter producerar mycket kubiker tills de blir avverkat.
Det vanliga tankefel är, att det finns inte tillräcktligt många granar att de lönar sig att utnyttja. Men det behövs ju inte vara lika många som på ren granungskog utan stamantalet ska jämföras mot en grankog efter första gallring. Förbandet får variera starkt, det gör inget🌲.

Naturlig föryngring är nog på väg tillbaka och styrs även av politiska trycket, vill man eller inte.
Björk-gran är till och med en av bästa rent produktivt.
Kanske inget att medvetet skapa i större arealer men eksempelvis var man vet hallon och gräset skulle orsaka mycket röjningsarbete kan man lika gärna arbeta med säljbara björk. 😀

Helt rätt du är klok HannuRöj
Gör man förband i 1a röjning på 4-5000 vid 4-6 m höjd istället för 2500 så slipper man stubbskott och snöbrott och får en bra kvalitet

hans.w  
#910501"Fy det luktar björk sa granbarkborren"
https://forskning.se/2001/04/11/fy-det- ... arkborren/

Hema  
#910530Kanske kan bli något.

Användarvisningsbild

skogshare  
#910859@jessica80,
- hur många stammar vill du ha kvar till slutavverkning i ren björk på olika boniteter?;
- vilka omloppstider / dimensioner anser du produktionsmässigt optimala eller av andra skäl att rekommendera på samma boniteter?
- hur vill du förbereda och skapa nästa björkgeneration?
- vill du rekommendera förädlat frö- alternativt plantmaterial för nästa björkgeneration framför självföryngring?

Skogsöga  
#912132JI2
Jag skulle i ett första läge sköta björken som om granen inte fanns. Såg flera fina björkstammar och även någon som tydligt var vårtbjörk. Skillnaden i tillväxt mellan vårt- och glasbjörk talas det allt för lite om. Jag gynnar vårtbjörkar, även om de är lite mindre vid röjningstillfället. När beståndet kickar igång får man i det läget avgöra om det är en röjning till eller gallring som är nästa åtgärd. Vid eller efter den gör man en särställning/upprensning bland granarna. De år sedan stå och vänta på sin tur tills huvuddelen av björken avverkas.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).