Skogsröjning

Framtidens björk - bara brännved - eller rent av KL-trä?

37 inlägg 3717 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om björkens roll i svenskt skogsbruk, särskilt i Götaland, och dess tillväxt och skötsel jämfört med gran. Jessica80 inleder med att betona vikten av att utveckla en lövskötselkultur för självföryngrad björk, som ofta behandlas styvmoderligt, istället för att enbart fokusera på planterad, förädlad björk. Vedproducent och flera andra påpekar att björkens tillväxt är geografiskt begränsad och generellt sämre än granens på många marker, särskilt i västra Götaland, vilket gör granen mer lönsam på bättre boniteter.

Flera deltagare lyfter fram att självföryngrad björk kan bli produktiv med rätt skötsel, exempelvis höga stamantal och blandbestånd med gran, vilket också bidrar till skogars motståndskraft mot stressfaktorer. Det finns dock kritik mot äldre forskning som jämfört självsådd björk med planterad gran, då den inte tagit hänsyn till skillnader i skötsel och björksort. Fredrik Reuter och Torbjörn Johnsen lyfter fram nyare forskning som visar björkens potential som ett eget trädslag med unika fördelar.

Ekonomiska aspekter diskuteras där planterad gran ofta bedöms som mer lönsam trots högre anläggningskostnader, medan självföryngrad björk kan vara ett ekonomiskt intressant alternativ med lägre kostnader. Diskussionen berör även praktiska skötselåtgärder, som röjning och hantering av stubbskott, och vikten av att arbeta med naturen snarare än mot den i skötseln.

Sammanfattningsvis är diskussionen en nyanserad debatt om björkens skötsel och potential i svensk skog, där olika geografiska förutsättningar, ekonomiska kalkyler och skötselmetoder diskuteras. Det råder ingen fullständig konsensus, men en gemensam insikt om behovet av bättre kunskap och anpassad skötsel för att utnyttja björkens möjligheter.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥🔥 4/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Övervägande saklig och respektfull med inslag av konstruktiv kritik.
📌 Diskussionstyp: Skoglig debatt

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-06-10 08:35 | data: 1)
Stihl
Användarvisningsbild

Framtidens björk - bara brännved - eller rent av KL-trä?

jessica80  
#910169Det är fortsatt mycket snack och lite verkstad när det gäller synen på björken i Skogssverige. Den senaste tidens hajp av björkens möjligheter, innefattar ex.vis Skogforsks rapport om björkens potential i Götaland för mer trämekanisk förädling till långlivade produkter inom ex.vis byggsektorn.
Men mycket emfas läggs på planterad, förädlad björk, en fortsatt marginell företeelse i skogen. Man kanske ska lära sig gå innan man ska cykla...
Den stora volymen ligger självklart i den självföryngrade björken, som fortsatt behandlas högst styvmoderligt.
Vi har, enligt rikstaxen, i modern tid aldrig haft så mycket björk som nu - i klena dimensioner! Men misslyckas skogsbruket med att röja bort den i röjningsfasen, får man alltid en ny chans att gallra bort den...
Så för att göra en parafras på hönan och ägget; vilket måste komma först - en lövskötselkultur värd namnet - eller en konsumentnära trämekanisk lövindustri som kan generera stora råvaruvärden?
Skötselmässigt kan självföryngrad björk definitivt drivas till attraktiva, stamraka timmerdimensioner - även i Götaland. Men då går det inte att röja sönder björken, enligt massaindustrins slentrianmässiga röjningsstrategi; "hårt och tidigt". Det gäller att ha klart för sig att björken måste vara förväxande i blandbestånd med gran vid slutet av röjningsfasen. Målet ska vara stamraka, smalkroniga björkar och inte glest utställda "trädgårdsbjörkar". Såväl skärm som stamvis blandning av gran/björk fungerar utmärkt som skötselmodell.
Nedan visas exempel på skillnaden i höjdskiktning. Denna skötselkunskap är avgörande för att kunna hålla kvar björken hela granens omloppstid. Då kan t o m FSCs krav på lövandel i barrföryngringar hålla ända in i kaklet!

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Framtidens björk - bara brännved - eller rent av KL-trä?

Vedproducent  
#910172Den skötselkunskapen du nämner Jessica är viktig. Lika viktigt är det att känna till att stora delar av Götaland är rent olämplig produktionsmässigt att odla björk. Jag finns själv i nordvästra Götaland och det är inget annat än dåligt omdöme att försöka odla björk här. På bra marker så växer granen minst tre gånger så fort. Bifogar en liten björktrave hur den kan se ut efter 29 år samtidigt som övrehöjden på granen är runt 18 meter.

Så odla björk kan man göra där den trivs och på andra ställen ska man låta bli. Där får man ställa lite för naturvården och lite som inslag i övrig skog men samtidigt vara medveten om den usla produktionen.

Användarvisningsbild

jessica80  
#910174Jag förutsätter att kunskapen om var björk är lämplig som produktionsträdslag finns bland skogsägare som är närvarande i sin skogsskötsel. En praktiker märker detta ganska snart...
Som du mycket riktigt påpekar är självföryngrad björk inget alternativ på västkusten, p g a maritim klimatpåverkan. Björken är ett uttalat kontinentalträdslag! Se mina synpunkter på "Var i Sverige växer björken bäst?" - särskil tråd startad av Torbjörn. 😉

TS
Användarvisningsbild

Jl2  
#910175Björkskog är trevlig, men tyvärr bor jag också där den växer sämre, i sydvästra götaland 7-8km från havet.

Men jag har också sett vilken markant skillnad det är på tillväxten om man håller tätare förband än dom rekomenderade.

Här en bild på ett gudrunhygge, röjt en gång av förra ägaren till ca 3500 stammar och gallrat av mig förra vintern då var övre höjden ca 15m , grundyta före gallring 30, efter ca26-27. Så hyfsad tillväxt hitintills men inte alls vad granen har på en omloppstid på samma mark. Framför allt tycker jag inte björken ökar så mycket i tillväxt gentemot granen när man kommer upp i lite högre boniter, en G38 växer betydligt snabbare än en G32 men den skillnaden syns inte alls på björken.

Användarvisningsbild

jessica80  
#910176Men gott nog!
Däremot har en allt viktigare framtidsaspekt inte berörts här. Jag eftersträvar ALLTID ett blandbestånd gran/björk. Björken är torktåligare än granen och förbättrar markkemin.
Som ny forskning konstaterat så bekräftas rikstaxens siffror om minskad tillväxt i monokulturer av medelålders gran. MEN - den sjunker däremot inte vid inblandning med stigande grundyta av annat trädslag.
Det är också en viktig parameter för framtida resilienta skogsbestånd som kan stå emot både insekter, torka och patogener. I synnerhet där vi har gran på tallmarker i Götaland...

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
jessica80 skrev:Jag förutsätter att kunskapen om var björk är lämplig som produktionsträdslag finns bland skogsägare som är närvarande i sin skogsskötsel. En praktiker märker detta ganska snart...
Som du mycket riktigt påpekar är självföryngrad björk inget alternativ på västkusten, p g a maritim klimatpåverkan. Björken är ett uttalat kontinentalträdslag! Se mina synpunkter på "Var i Sverige växer björken bäst?" - särskil tråd startad av Torbjörn. 😉

Jag tycker du har många kloka synpunkter. Jag tror dock inte du ska förutsätta att kunskapen om björken finns där ute hos alla hur dåligt björken växer på många ställen. Det kommer ju som en överraskning för dom som verkligen ska kunna detta också. Jag gillar verkligen björk och jag använder ju väldigt mycket björk själv som jag måste köpa. Men jag har den skogliga kunskapen angående björken så jag vet detta. Det finns områden i Sverige som den trivs riktigt bra men i stora delar är den också som produktionsträdslag riktigt dålig.
https://www.skogen.se/nyheter/bjorkskog ... or-daligt/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Vedproducent skrev:[Det finns områden i Sverige som den trivs riktigt bra men i stora delar är den också som produktionsträdslag riktigt dålig.

Jag håller helt och hållet med dig om att det finns områden i Sverige där björken inte växer speciellt bra, inte minst i dina trakter. Men det finns betydligt större områden i landet där björken växer bättre än vad som är den gängse uppfattningen. Björken har varit väldigt styvmoderligt behandlad ur såväl skötsel- som forskningshänseende. Speciellt den självföryngrade. Med rätt skötsel kan den producera rejäla volymer och dessutom med kortare omloppstider. Och som tidigare skrivit så bidrar den i inblandning i granskog till bättre produktion, ökad motståndskraft och minde röta (enligt finsk forskning).

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Torbjörn Johnsen skrev:
Vedproducent skrev:[Det finns områden i Sverige som den trivs riktigt bra men i stora delar är den också som produktionsträdslag riktigt dålig.

Jag håller helt och hållet med dig om att det finns områden i Sverige där björken inte växer speciellt bra, inte minst i dina trakter. Men det finns betydligt större områden i landet där björken växer bättre än vad som är den gängse uppfattningen. Björken har varit väldigt styvmoderligt behandlad ur såväl skötsel- som forskningshänseende. Speciellt den självföryngrade. Med rätt skötsel kan den producera rejäla volymer och dessutom med kortare omloppstider. Och som tidigare skrivit så bidrar den i inblandning i granskog till bättre produktion, ökad motståndskraft och minde röta (enligt finsk forskning).

Ja det är stora variationer. Men när forskare verkligen tog reda på hur det växer jämfört med den gängse uppfattningen så var det mycket sämre tillväxt än dom ens kunde föreställa sig. Så ditt resonemang håller inte riktigt.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Vedproducent skrev:Ja det är stora variationer. Men när forskare verkligen tog reda på hur det växer jämfört med den gängse uppfattningen så var det mycket sämre tillväxt än dom ens kunde föreställa sig. Så ditt resonemang håller inte riktigt.

Menar du forskningen för 20 år sedan (artikeln du länkade) så känner jag att den inte åldrats värst väl.
Ursäkta, men det blir lite som att Hormoslyret hade sinat i sprutan men fortsatt låg i bakhuvudet hos forskningen. Bara att jämföra självföryngrad björk, ofta dåligt skött, med planterad gran säger en del.

Spännande forskning finns hos TreesForMe och den är från nutid. Naturligtvis stämmer det att det finns mark som björk producerar dåligt på, men den nya forskningen är spännande. Den visar framför allt att björk inte ska bedömas som dålig gran, utan som ett eget trädslag med egen skötsel, egen potential och egna användningsområden. Läs gärna mer här: https://treesforme.se/sv/nyheter/

Och då har inte ens berört Bengt-Åkes skötselråd i detta...

alias  
Fredrik Reuter skrev:
Vedproducent skrev:Ja det är stora variationer. Men när forskare verkligen tog reda på hur det växer jämfört med den gängse uppfattningen så var det mycket sämre tillväxt än dom ens kunde föreställa sig. Så ditt resonemang håller inte riktigt.

Menar du forskningen för 20 år sedan (artikeln du länkade) så känner jag att den inte åldrats värst väl.
Ursäkta, men det blir lite som att Hormoslyret hade sinat i sprutan men fortsatt låg i bakhuvudet hos forskningen. Bara att jämföra självföryngrad björk, ofta dåligt skött, med planterad gran säger en del.

Spännande forskning finns hos TreesForMe och den är från nutid. Naturligtvis stämmer det att det finns mark som björk producerar dåligt på, men den nya forskningen är spännande. Den visar framför allt att björk inte ska bedömas som dålig gran, utan som ett eget trädslag med egen skötsel, egen potential och egna användningsområden. Läs gärna mer här: https://treesforme.se/sv/nyheter/

Om man vill jämföra virkesproduktionen på en viss yta i skogen så anser jag det vara högst relevant att jämföra planterad gran med självsådd björk, då det oftast är dessa alternativ man i realiteten har att välja på vid frisk eller fuktig mark.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#910189En brist i den 20 år gamla studien är att den inte gör skillnad på frösådd björk eller björk från stubbskott. Många björkar som finns i bestånd har kommit upp som stubbskott efter avverkning eller röjning. Självsådd (frösådd) björk växer betydligt bättre än sitt rykte förutsatt att den sköts på ett lämpligt sätt. Björken ska hållas ihop med höga stamantal i ungskogsstadiet och ha en skapligt hög grundyta när den går in i gallringsfasen. Då producerar den rejält med kubik och växer snabbt på höjden. Enligt Bengt-Åke Alrikssons produktionsförsök i Smålandsmarker så är det inga problem att komma upp i tillväxt om 10 m3sk/ha och när björken kommer upp i 15 meters höjd kan den komma upp i 15 m3sk/ha och år i löpande tillväxt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Fredrik Reuter skrev:

Jag läste Jessicas inledande inlägg och jag är helt enig med att förädlad björk är av ytterst marginell betydelse. Så därför gjorde jag som hon att besvarade vad som gäller för nästan all björkskog. Den som kommit själv. Nu förstod jag inte din konstiga jämförelse Fredrik och att den 20 åriga forskningen inte åldrats väl. Men ser ingen liknelse med ditt påstående i alla fall. Menar du på fullt allvar att du tror att självsådd björkskog söder om Uppsala som genomsnitt skulle gått från 40 procent av granens produktion till likvärdig? Nej då är det lika tokigt som dom som tror att blädning och plockhuggning denna gången skulle fungera med fullgott resultat fast det inte gjorde det förra gången. Men var snäll och fyll i vad du tycker har hänt som skulle fått björkskogen att växa mer än dubbelt så fort dom senaste 20 åren.

Att förädlad björk kan höja tillväxten det vet vi men läget som är så är den mesta granskogen planterad och björkskogen självsådd och det är det vi har att förhålla oss till som det ser ut nu precis som forskningen för 20 år sen visade.

Användarvisningsbild

Jl2  
#910200Alla har vi lite olika förutsättningar, men för mig är inte björken ett alternativ på lite bättre boniteter. En tillväxt på 10m3sk är ju inte så mycket i sammanhanget om man kan producera minst 15 m3sk gran på samma mark.
En film från ett 40 årigt bestånd (ink plantålder) öh 24.5 grundyta ca52 och har hitintills producerat 540-550 m3sk. Vilket ger en medeltilväxt på ca 13.5m3sk/år och har i dag en löpande tillväxt på en bra bit över 20m3sk. Och räknar man på hur länge sedan ytan var kal är tillväxten minst 14.5 m3sk/år vilket tillsammans med förädlingsvärdet nog betalar för planta och plantering.

Däremot är björken intressant på lite sämre mark där den kan konkurrera med granen på ett helt annat sätt.
Därav tycker jag att trådar som denna om björk skötsel är mycket intressant.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#910222Ja olika skötsel av skog är alltid intressant. Där kan vi alltid bli bättre och det gäller både barr och löv. Men att känna till hur det ser ut i nuläget är ju ett grundkrav om man ska bli bättre. Det förvånar mig att det sitter så fastrotat hos så många att björken skulle växa så mycket bättre än den faktiskt gör. Men siffrorna från forskningen som kommer från riksskogstaxeringen visar ju tydligt hur det ser ut. 50-80 procent av granens produktion i norra Sverige och 40 procent av granens produktion som snitt i södra Sverige söder om Uppsala. Sen finns geografiska områden som är avsevärt bättre än snittet och det finns områden som är avsevärt sämre än snittet. Så det är det vi har att jobba efter och förbättra.
Jämförelsen är alltså mellan självföryngrad björk och planterad gran. Så som det ser ut i skogen till allra största delen.

Användarvisningsbild

jessica80  
#910225Ja, man kan ju fundera över relevansen i att jämföra skoglig virkesproduktion, baserad på noll i anläggningskostnad och en plantering med en motsvarande kostnad på 25.000 kr/ha. Sätter man in dessa siffror i en nuvärdeskalkyl måste granen verkligen leverera för att vara lönsam...
Men det känns föga seriöst att hänvisa till ett av den moderna skogsforskningens riktiga lågvattenmärken; datanalysen av rikstaxens material. Den visar ju läget, som "Vedproducent" också säger, men säger ju inget om trädslagens verkliga tillväxtpotential vid mer optimal skötsel. Då måste planterad, förädlad björk jämföras med motsvarande gran på samma ståndort!
Analysen inkluderade ju ex.vis även den oskötta stubbskottsbjörk som tyvärr återfinns på många håll. Så - sammanfattningsvis - den studien bekräftade bara bristen på lövskötselkultur i landet - och utgjorde ingen relevant jämförelse av trädslagen under lika förutsättningar.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).