Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 168146 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

forest.  
#393077 är det sågskyddbyxor som gäller enligt husqvarna när man använder kedjeröjaren?

ifall vilka använder det?

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

DrW  
#393080 Jag använder sågskyddsbyxor och kängor. Tycker att de är rätt bekväma och dessutom händer det ju att motorsågen kommer till användning på samma tur om något behöver fixas till.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393081 Det är väl inte riktigt klarlagt vad som gäller där egentligen. Dock är det i praktiken omöjligt att såga sig i benet med 535 FBx. Med 536 LiPX är det dock betydligt lättare att såga sig i benet.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

forest.  
#393137 Någon som smörjer kedjan med rapsolja?
fungerar det bra och vad har ni för inställnin på smörjningen?
kör ni en tank mineral innan ni avslutar ett pass?
Såg att Lidel har olja för 15:-/l

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#393140 Jag körer det på min KM130R kedjeröjare och har bara gott att säga om det. :-BD

Använder det nu på alla mina motorsågar ochså. Snålar aldrig på kedjeoljan, så
jag har full öppning på sågar där det kan regleras, men bensin tar slut för olja
vilken man än använder. :wink:
Ga 12,90 för litern sist jag köpte på Rema 1000 :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

DrW  
#393144
forest. skrev:Någon som smörjer kedjan med rapsolja?
fungerar det bra och vad har ni för inställnin på smörjningen?
kör ni en tank mineral innan ni avslutar ett pass?
Såg att Lidel har olja för 15:-/l

Kör med rapsolja. Haft ca tre fjärdedelar öppen man får se upp lite för oljan tar slut betydligt fortare än bensinen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#394478 Funderar på att köpa mig en km130r. Frågan är om jag ska köpa häcksax eller slysax förutom svärd? Har en del häckar att köra men även lite staket att röja runt och där tänker jag att slysax passar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394479 Köp bägge vet jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#394481
Axl skrev:Funderar på att köpa mig en km130r. Frågan är om jag ska köpa häcksax eller slysax förutom svärd? Har en del häckar att köra men även lite staket att röja runt och där tänker jag att slysax passar.

Har båda två, och skulle nog tagit häcksaxen om jag bara skulle en av dom. Den är längre i bladet, och ger bättre jobb på häckar. Slysaxen är grym på marknivå, men där kan jag lika gärna använda röjsågen med tråd om det är gräs. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#396268 Då har jag kört första tankarna med min km130r. Med häcksax blev den lite framtung betydligt bättre balans med svärd. Gick och röjde längs staket och det funkade utmärkt, bra att kunna sträcka sig ner i diken och upp i träd. Hur ska den gå när förgasaren är rätt inställd? Tycker den låter som att den går lite fett men Åf sa att den skulle låta så.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#396269 Ja, den låter inte som en motorsåg, men "bluddrar".
Jag använder bärselan, RTS när jag körer med häcksax ochså, och det funkar bra :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

bgl  
#396278 Man måste vänja sig vid ljudet och sättet att gasa!
Fyrtakt och för en så liten motor högt vridmoment på låga varv lurar örat.
Uppvarvning som på en vanlig motorsåg är onödigt, dock behöver motorn någon tiondels sekunds gaspådrag innan belastning, vägen för bensinångorna genom motorn är annorlunda mot en 2-taktare.
Trycker man till för snabbt på gasen kan det låta som om motorn tvekar, man får lära sig lagom snabbt gaspådrag. Ventilerna behöver lite tid att bli inkörda, sen låter motorn bättre. Att vänta till drygt 100tim med första ventiljustering och sen nästan glömma justeringen är säkert tekniskt möjligt, jag har gjort flera små justeringar. Hörde härom dagen en annan KM130r som bara var justerad enligt anvisning vid ett tillfälle, den lät betydligt sämre. Jag hade det särskilda bladmåttet i bilen, vi justerade och den motorn lät mycket bättre direkt!

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#396370 Någon som provat hänga den i selen till röjsågen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#396378
Axl skrev:Någon som provat hänga den i selen till röjsågen?

Jag har provat det, och det går, men det är mycket smidigare med RTS-selen där
den hänger i röret som kommer över min vänsteraxel.

Drog över 25 meter med grannens thujahäck i afton. Häcken var inte klypt på två år och var tre meter
hög och en meter tjock, så jag använde förlängare på handtaget när jag tog toppen.
Tog mig en halvtimma :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

bgl  
#396795 Bästa "KM130R" - kamrater!
Hur många kuggar har ni på kedjedrivhjulet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).