Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 168143 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

åberg  
#392424
karhuerik skrev:
morco skrev:Den är riktigt snål, jag kör slut på en tank i min 252 rx på 45 minuter och jag kör minst det dubbla med 535:an ( om inte det dj-vla tanklocket lossnar). Har just haft den inlämnad på service och plockat bort förgasarplomberingen och fått den justerad, enligt meken är de sjukligt snålt ställda från fabrik. Har ännu bara provsågat i huggkubben men det vart stor skillnad på sågen, lömskt när försämringen smyger sig på.....


Förgasarplombering? Berätta mer. Är det någon form av strypning på dem?


Förmodligen menas stoppen på justerskruvarna. Funktionen är att man inte kan justera bränslenålarna mer än inom ett visst område. Orsaken är miljökrav.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

morco  
#392434 Helt korrekt så är det några plastbitar som begränsar L och H-skruvarna. När jag ville ge lite mer på L-skruven för att få den att svara bättre så var den helt låst, alltså inte ens begränsad i ett intervall utan helt låst! Enligt min ÅF är Husqvarnas produkter utan auto-tune spärrade på det sätter pga miljökrav. ÅF:en som jag innan inte hade så höga tankar om plockade dock bort dessa och gjorde en förgasarjustering med tändstiftsbyte för 250 spänn, och det bästa var att han glömde sätta tillbaks plomberingen 8)

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

karhuerik  
#392554
morco skrev:Helt korrekt så är det några plastbitar som begränsar L och H-skruvarna. När jag ville ge lite mer på L-skruven för att få den att svara bättre så var den helt låst, alltså inte ens begränsad i ett intervall utan helt låst! Enligt min ÅF är Husqvarnas produkter utan auto-tune spärrade på det sätter pga miljökrav. ÅF:en som jag innan inte hade så höga tankar om plockade dock bort dessa och gjorde en förgasarjustering med tändstiftsbyte för 250 spänn, och det bästa var att han glömde sätta tillbaks plomberingen 8)


Intressant! Tack för tipset

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

karhuerik  
#392555
Niking skrev:karhuerik har du någon bild på flaskhållaren monterad på selen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392572
karhuerik skrev:
Niking skrev:karhuerik har du någon bild på flaskhållaren monterad på selen?
/Niklas


Men då kan du inte nå vattnet under själva röjningen, utan att ta av selen?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Kedjeröjsåg

karhuerik  
#392577
Niking skrev:
karhuerik skrev:
Niking skrev:karhuerik har du någon bild på flaskhållaren monterad på selen?
/Niklas


Men då kan du inte nå vattnet under själva röjningen, utan att ta av selen?
/Niklas

Helt rätt, dricker när jag tankar och det brukar räcka gott för mig. Brukar köra ca 4tankar och dricker 1/3liter per tankning från flaskan. Sen blir det rast med ordentligt fika och rejäl vätskepåfyllnad och påfyllning i bränsledunkarna . Flaska m hållare är köpt på xxl och rymmer 1l, finns även i 0,75l.

Letar efter en ca0,75-1l dunk av hårdplast för sågkedjeoljan som går att fästa på enkelt sätt på sågen. Armens fältflaska är rätt ok men lite svag infästning. Har nu en 2,5l sågkedjeoljedunk men den är onödigt stor.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Lajodi  
#392578 En annan fråga till er kedjeröjare: filar ni kedjan efter varje tankning, eller?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392581 Angående filning, så är det kanske en gång per 2-3 tank. Har för mig att Bengt-Erik Alriksson (midjeröjarens fader) har några lösa "svärdskit" med sig i fält och filar hemma.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392582 Angående flaska till kedjeolja, så är Aspens 1 litersflaskor rätt smidiga till kedjeolja. Glöm bara inte att märka om dem först...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Lajodi  
#392583 OK, det var det jag hoppades på. Klingor vill man ju ta några drag på vid varje tankning men på motorsågar tycker jag skärpan håller lite längre....

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392584 Dessutom är ju midjeröjaren inte alls lika stensökande som en vanlig klingsåg...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Lajodi  
#392586 Visst ja, -det där härliga gnistregnet som uppstår när man gör bort sig!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392587 Då vet man att man har lite filning framför sig...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

karhuerik  
#392589
Niking skrev:Angående flaska till kedjeolja, så är Aspens 1 litersflaskor rätt smidiga till kedjeolja. Glöm bara inte att märka om dem först...
/Niklas


Tack för tipset.
Menar du vanliga bränsleflaskor? Tror att de inte håller något vidare då de är gjorda i tunn plast.
Hur sätter du fast dem på ett enkelt sätt?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392590 Ja, flaskhållare nr 2.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).