Skogsröjning

Recension av Stihl FSA 400 K

27 inlägg 4418 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Recension av Stihl FSA 400 K

Skog10  
Badger skrev:Jo, jag har också fått röd lampa på mina batterier ett par gånger, men för det mesta hinner de svalna medan jag ut från fällan till vältan. Jag skulle gissa att det är max 10 minuter de behöver lugna ner sig innan de tar laddning. Så jag håller med, tre är nog idealet med powerbank plus laddare. Funderar bara på vad man ska ha för någon form av powerbank, verkar vara mängder av märken och modeller och det gäller att hitta en som har rätt kapacitet för det är ju inte en mobil vi ska ladda.

Rådet är att kolla effekten på laddaren och sedan jämföra med specen på aktuell powerstation. Det krävs troligtvis en rejäl powerstation för att få till två laddningar.

Stihl
Användarvisningsbild

Badger  
#899869Funderade lite på om en sån här black week pryl kan funka. Klart billigare än Stihls iaf. Om jag räknade rätt så behövs 338 wh för att ladda ett Stihl Ap500s batteri. Så får man tre laddningar, billigare, men kanske inte så mycket smidigare än att bara köpa tre batterier till.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... -wh-p45213
Senast redigerad av Badger ons 26 nov 2025, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

JOG1965  
Röjkvist skrev:Säkert en framtid för batteridrivet.
Det är laddningen som är problemet. Har man som jag ibland
1 kilometer till plats att ladda så måste man ha 4-5 batterier för halva dagen.
Det framgick inte hur lång tid det tar att ladda 4st batterier.
Går det på en timmes lunchrast?

Ja om du har fyra laddare

Användarvisningsbild

Västibacken  
#899880De laddar ju fullt på ungefär en halvtimme så jag tycker att det räcker med att ha två laddare som jag har köpt. Samtidigt så är ju inte laddarna så dyra i jämförelse med batterier.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#899887Hur många laddare man behöver beror ju på hur långa raster man tycker man kan ta. Om det är ok med en timme så kan man så klart ha hälften så många laddare och jag håller med om att laddare är billigare än batterier.

Användarvisningsbild

Skog10  
Badger skrev:Funderade lite på om en sån här black week pryl kan funka. Klart billigare än Stihls iaf. Om jag räknade rätt så behövs 338 wh för att ladda ett Stihl Ap500s batteri. Så får man tre laddningar, billigare, men kanske inte så mycket smidigare än att bara köpa tre batterier till.

Laddaren AL501 har en effektförbrukning på 600W. Jag skulle tro att du får ut en, nästan två laddningar (man vill inte köra en powerstation heller i botten). Du behöver ha en kraftfullare powerstation om det här är det tänkta användningsområdet.

Användarvisningsbild

Badger  
#899899Det är inte effekten i sig utan hur många watt-timmar som behöver laddas och det är 9,4Ah*36v för Ap500s. vilket blir ca 338wh så en kapacitet på 1024wh ska räcka till tre laddningar för det batteriet. AL laddare har lite lägre peak på 300w eftersom den är långsammare, men totalförbrukningen ska bli densamma. Sen är det som du säger frågan om man vågar ta ut den sista laddningen så det kanske är bäst att räkna med två laddningar på denna. Och då är det nog lika bra att köpa två batterier i stället och ha dem med sig laddade ut. Det väger dessutom mindre och tar mindre plats i traktorn.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#899906Större 12v batteri i traktorn och ladda från det? Två st 100 Ah och en inverter?

Jag har med mig 3 batterier ut, räcker för min ynkliga kropp. Men med kraftigare sågar lär det gå åt mer...

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Det är inte effekten i sig utan hur många watt-timmar som behöver laddas och det är 9,4Ah*36v för Ap500s. vilket blir ca 338wh så en kapacitet på 1024wh ska räcka till tre laddningar för det batteriet. AL laddare har lite lägre peak på 300w eftersom den är långsammare, men totalförbrukningen ska bli densamma. Sen är det som du säger frågan om man vågar ta ut den sista laddningen så det kanske är bäst att räkna med två laddningar på denna. Och då är det nog lika bra att köpa två batterier i stället och ha dem med sig laddade ut. Det väger dessutom mindre och tar mindre plats i traktorn.

Du får nog räkna med en del effektförluster, när du går från en Powerbank (likström), via laddare (växelström) till batteri (likström). Hur stora dessa effektförluster blir, kan nog andra bättre än mig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
Mangan skrev:Större 12v batteri i traktorn och ladda från det? Två st 100 Ah och en inverter?

Jag har med mig 3 batterier ut, räcker för min ynkliga kropp. Men med kraftigare sågar lär det gå åt mer...

12v*100Ah blir 1200Wh så det är ungefär samma som den powerbanken, men sen måste det till en omvandlare till 220v så att laddaren kan köras.

Användarvisningsbild

Badger  
Niking skrev:Du får nog räkna med en del effektförluster, när du går från en Powerbank (likström), via laddare (växelström) till batteri (likström). Hur stora dessa effektförluster blir, kan nog andra bättre än mig.
/Niklas

Det är väl den saken som tekniken i de här offgrid batterierna ska lösa och därför som de är dyrare än bara ett batteri. De marknadsförs med att man ska kunna köra grill eller strykjärn på dem så man får hoppas att det finns med i uträkningen för deras kapacitet.

aho  
Badger skrev:Funderade lite på om en sån här black week pryl kan funka. Klart billigare än Stihls iaf. Om jag räknade rätt så behövs 338 wh för att ladda ett Stihl Ap500s batteri. Så får man tre laddningar, billigare, men kanske inte så mycket smidigare än att bara köpa tre batterier till.

Ecoflow är populär som UPS bland IT-nördar så det finns en hel del skrivet om den, tror du kan räkna med runt 80% verkningsgrad,
så cirka 800 Wh ut. Vid snabbladdning så är nog verkningsgraden i laddningen cirka 90%, så till batterierna blir det kvar cirka 740 Wh.
Så det ska till medvind, hemlängtan, nedförsbacke och pissnödig för att man ska få ut två fulla laddningar 😀

Under optimala förhållande så kan man ha 90-95% verkningsgrad i varje steg, men det behövs inte mycket avvikelse från dessa för att det ska falla ner till 80-85%.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).