jessica80 skrev:Ett tyvärr väntat beslut från HVAs sida, efter att sågen sålts på marknaden i 15 år, med start 2010. Eftersom jag är "pappa" till produkten får jag ändå vara tacksam att den funnits till försäljning så länge, i stort sett helt förutan marknadsföring och vad värre är - utan kunskap om hur den ska användas. På direkt fråga till säljare har det mest låtit som att den passar främst för röjning av rågångar o s v...!
Men ju jävligare röjning desto mer överlägsen är den egentligen när det kommer till riktigt jobbig ungskogsröjning och förröjning.
Och nej - den lilla batteridrivna stångsågen med kort svärd är inget alternativ - om man har prestationskrav i ungskogsröjning!
Så sammanfattningsvis: det är bara att köpa på sig några sågar snabbt så man klarar sig i sådär 15 år till som röjningsentreprenör (bara 70 nu). Dessutom kommer HVA att tillhandahålla reservdelar i tio år.
Vill ex.vis Skogsforum återigen stå som värd för någon röjningsövning med skötselfrågan i fokus någonstans i landet så ställer jag gärna upp utan kostnad. Jag röjer stubbskottsfritt! Att jag sedan använder kedjeröjsåg är egentligen en bisak. Det är HUR och NÄR man röjer som är det viktigaste!
/Bengt-Åke Alriksson/"Jessica80"
Det är möjligt att jag är den enda på forumet som inte vet hur man röjer effektivt med en kedjeröjsåg. En instruktionsfilm skulle definitivt vara välkommet. Det skulle även vara intressant att höra din åsikt beträffande hur och när du röjer i tallplanteringar med björkinslag för att minimera betesskadorna från älg. Vetenskapligt verkar det finnas stöd för både total lövsanering, såväl som att lämna mycket sly allt beroende på vem som genomfört studien. Jag såg att någon på forumet sagt sig ha haft framgång med att lämna midjehöga björkstammar (efter kedjeröjsåg) och att det verkade ha haft avskräckande effekt.