Skogsröjning

Hur röja sådd contorta?

19 inlägg 10886 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Re: Hur röja sådd contorta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815837 Redan när jag sådde contortatallen 2006 hade jag läst om provsågningar med positivt tonfall. Det går inte fort..
Har iaf påbörjat röjning. Finns en hel del rak o fin, problemet är att de finaste står ofta i mitten av en tät dunge. Många av de mer fristående har tippat, knäckts eller blivit fula. Blir konstig röjning med säkert 4-5000 stam kvar, men hellre tätt än knäckt. Tar lång tid med tveksam nytta, så det får bli ett stickjobb i mån av tid o lust.

TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Hodal  
nisse skrev:Redan när jag sådde contortatallen 2006 hade jag läst om provsågningar med positivt tonfall. Det går inte fort..
Har iaf påbörjat röjning. Finns en hel del rak o fin, problemet är att de finaste står ofta i mitten av en tät dunge. Många av de mer fristående har tippat, knäckts eller blivit fula. Blir konstig röjning med säkert 4-5000 stam kvar, men hellre tätt än knäckt. Tar lång tid med tveksam nytta, så det får bli ett stickjobb i mån av tid o lust.

Att röja detta bestånd är nog väldigt lönsamt. Du kommer att ha ett högproducerande bestånd kvar, så sätt igång! Till skillnad från vanlig tall har contortan bra diameterutveckling även i tätare bestånd, så du kan med fördel röja till 3000-4000/ha om det är god kvalitet. Det kommer att växa bra och antagligen ge en lönsam gallring. Alternativt röjer du en gång till med målet 2000/ha och kör gallringsfritt med kortare omloppstid. Det är olämpligt att röja till 2000 direkt, eftersom de lätt skadas av snö.

Det är ingen katastrof om stammarna står ojämnt efter röjning. Tillväxten i beståndet påverkas inte av det. Det är viktigare att det är stammar med hög tillväxt och acceptabel kvalitet än att de står jämnt fördelade.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858964 Bilder lite bilder på stickjobbet. Skrutt vad det växer!
Lustigt nog verkar alla Douglas överlevt, trots tät contortaskärm.

TS
Användarvisningsbild

Monark1954  
#859101 SCA har contorta timmer i sina prislistor för slutavverkning. Sågas i deras Gällö såg.
Betalas lika som tall. De håller på att lansera contorta för olika produkter.
Vet inte om det skulle gå att förhandla till dig timmerpris i en gallring.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).