sön 25 maj 2008, 22:50#29615
haha,ja det är mycke man kan skrattta åt 😈 . alla har ju olika humor. Vissa är ju väldigt konfliktsökande och är hopplösa att diskutera med oxå
Du tror inte ja vet det eller,fast ditt påstående är en sanning med modifikation.
jag är själv uppvuxen å bor på en skogs å månskenslantbruksgård,så ja lägger ungefär all min fritid på arbetet på den(förutom den ja letar gränser eller skruvar med maskiner på
). har i helgen tex planterat ida och igår fast jag igenligen borde kört maskin en av dagarna,men mne. gården måste ju skötas oxå!
Du har väl visst betalt för sådant arbeta annars får du ju leja nån som gör det,eller hur? och du gör det ju i DIN skog. Men eftersom du tyckte det verkade så roligt att leta gränser kan du jun lägga upp ditt tel. nummer här så du kan få leta gränser gratis hos andra.
och det spelar ingen roll om man kör/jobbar timme man utför ett arbete i annans skog som man ska ha betalt för vare sig det är timme eller ackord. Fast som sagt är det ofta svårt att ta/få betalt för,tycker själv det känns lite dumt å ta betalt för det(har ofta inte betalt för det).
Men som du förstår går det betydligt fortare om markägarna gör detta själva eftersom dom (oftast) har bättre lokalkännedom,och har dom dessutom om dom själva har gjort det så kan dom inte klaga på entreprenören om något visar sej vara fel snitslat t ex.
Och så dessutom får kanske t ex.entreprenören ut mer maskintimmar på sin maskin(slipper springa ut å leta) och kan därmed blir avverkningen billigare å slipper sitta och tveka. det gillar nog vissa iaf som gärna gnäller här på att entreprenörer har för bra betalt 😈
fick inte reda på hur mycke skogliga uppdrag du utfört hos andra? ska man diskutera å argumentera måste man ju veta hur verkligheten ser ut,eller?
Jag har sån tur så farsan har gått upp gränserna med min numera avlidna granne,fast han son är oxå i skogen å grejar så de hade nog kunnat lösa sej ändå annars. Sveaskog har vi oxå som grannmarkägare och dom har ju väl utmärkta gränser.
Din avlidne granne hade förstås inga barn som har koll på det heller eller? Jobbigt isf,va går det på å ha ut lantmätare?