ons 27 nov 2013, 00:17#246525
Hej, kul med lite liv i tråden!
Vi får hoppas författarna ger en bra sammanfattning snart, kanske i Resultat serien (Skogforsk).
Rumslig autokorrelation: vad som avsågs (utifrån min tolkning av artikeln) var att när de tittade på landskapsnivå fann de att de bestånd som var illa betade var ganska slumpmässigt utspridda (jag hade nog kallat det auto- snarare än kors-korrelation). Men denna slutsats är som att slå in öppna dörrar: tallbestånd är ju utspridda lite varstans på landskapsnivå.
angående att punkt 5 och 6 är samma sak: Nej, det är de inte, så vitt jag kan förstå. Författarna hade graderat betesskadorna baserat på om de var färska eller gamla: punkt 5 syftar på tidigare betning (dvs. gamla och nya skador visade sig "hänga ihop"), punkt 6 syftar på skador av "samma ålder".
En del av dessa resultat ska man nog tolka försiktigt; en studie som är upplagd på detta vis kan visa tex. att två saker samvarierar (dvs. de verkar finnas ett samband mellan dem) men det kan vara svårt att tolka på rätt sätt. Blivande snickare: jag är tror inte studien motbevisar det du lärt dig. Studien stöder att betade tallar gärna betas igen, men jag tycker inte studien visar att när en tall betas igen betas även grann-tallen för första gången (lite krångligt men jag hoppas du förstår
)
Det jag tyckte var mest intressant (och som verkade vara ett ganska tydligt resultat) var att med ökande stamantal minskade skadefrekvensen. För mig var det nytt. Är det ngn annan som har liknande erfarenheter?
Senast redigerad av Martin_G ons 27 nov 2013, 11:29, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Martin