tor 25 jul 2024, 10:16#850789
Jag råkade ut för en olycka i skogen i nov 2023, som ledde till ett benbrott på underbenet (skenben och vadben slogs av). Det blev ambulans och ortopedklinik med operation. Efter en vecka på sjukhus kom jag hem med rollator under en kort tid och därefter kryckor och käpp. Det krävdes en hel del sårvård på vårdcentralen och naturligtvis rehabiliteringsträning under ett halvår. Jag blev återställd efter ett halvår och enligt min sjukgymnast tar det ett år innan jag inte längre blir påmind om skadan. Jag är 78 år, så rehabiliteringen tar väl lite längre tid än för en yngre person.
Jag har en olycksfallsförsäkring genom Länsförsäkringar, en 'seniorförsäkring'. Jag har av försäkringsbolaget fått utbetalt schablonbeloppen 800 kr enl G2 och 1500 kr enl G3, i båda fallen utan diskussion. Tolkningen av punkten G4 är svårare. Jag föreställde mig att jag skulle få ersättning för resor till o från Vårdcentral och Sjukgymnast. Jag har fått veta att det endast gällde under 'det akuta skedet', eller att resor inte ingår. Vi får se utfallet, men jag kommer att hänvisa till 'Kostnad som du drabbas av som privatperson' under G3.
Min olycka ledde vare sig till dödsfall eller bestående invaliditet.
Klipp ur försäkringsbrevet:Olycksfallsförsäkring Senior 464 kr
Avtalstid: 2024-01-01 - 2024-12-31
Villkor: SF 500:13
Försäkrad: A S...n
Försäkringen ersätter:
- medicinsk invaliditet upp till 286 500 kr
- engångsbelopp vid vård 800 kr
- engångsbelopp för personliga tillhörigheter 1 500 kr
- merkostnader upp till 171 900 kr
- kostnader för hjälpmedel upp till 57 300 kr
- tandskadekostnader upp till 5 år
- vid dödsfall på grund av olycksfall 57 300 kr
G.2 Engångsbelopp vid vård
Försäkringen ersätter
800 kronor i engångsbelopp om olycksfallsskadan krävt vård hos legitimerad och opartisk läkare, sjuksköterska eller fysioterapeut.
G.3 Engångsbelopp för personliga tillhörigheter
Försäkringen ersätter
För personliga kläder, hjälm samt glasögon, hörapparat och andra handikapphjälpmedel som du bar vid olycksfallet och som skadades.
Hur mycket du får i ersättning: Vi ersätter totalt 1 500 kr, även om flera av ovannämnda tillhörigheter skadas.
G.4 Merkostnader
Försäkringen ersätter
Kostnad för resa mellan hemmet och skola eller arbete om särskilt transportmedel måste användas.
Kostnad för korttidsboende efter sjukhusvistelse.
Kostnad för hemhjälp, som kommunen har godkänt.
Annan personlig, rimlig och nödvändig kostnad med sammanlagt högsta belopp på 5 000 kronor för till exempel fotvård, hårvård, snöskottning och hundpassning om olycksfallsskadan leder till att du inte kan klara detta själv.
Kostnad som du drabbas av som privatperson.