Skogsröjning

Vilken klinga ska jag köpa

27 inlägg 7156 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815222
r93 skrev:Köp ”vanlig” scarlett, (heter den så?)

Har röjt ett par dagar nu i halvgrov röjning, kört med strand, den vill ju kasta betydligt mer än en ”vanlig” så är man inte så van så är det bättre att låta bli dom, det är så tråkigt när man sätter klingan i en fin stam, och det är alltid dom finaste stammarna….

Jag körde även i en sten, ganska rejält tydligen tyckte inte det var så farligt, men i skogen fick jag ingen ordning på den trots ett evigt filande, så det var bara att åka hem och byta.

Sedan fila den i skruvstäd

Strands kräver mer jobb att få ordning på än en scarlett.


Kast beror på undermålig körteknik. Den erfarna röjaren känner väl till vad kastzonen sitter på klingan och undviker således att använda denna zon!
/Niklas

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815223
anersimyra skrev:
isteskog skrev:Dubbeltandens funktion har jag fått förklarat mig är att föra ut mer spån när man sågar. Jag filar alltid den undre tanden när jag filar till klingan.

Det låter som en rimlig förklaring att den undre tanden har just den funktionen. Att den skulle fungera effektivt efter en stensågning kan ju vara ett hittepå från någon näthandlare. Näthandelns beskrivning av kedjor lämnar i dag mycket övrigt att önska och de är troligen lika usla på att beskriva funktionen hos en klinga..🤬

Att den inre tandraden på något sätt skulle ha någon som helst skärande förmåga, så som det ibland påstås från säljarhåll, faller givetvis på sin egen orimlighet. Ty den inre tandraden hamnar ju långt ifrån osågat virke.

Ökad spåntransport, tja, kanske.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

r93  
#815238
Niking skrev:
r93 skrev:Köp ”vanlig” scarlett, (heter den så?)

Har röjt ett par dagar nu i halvgrov röjning, kört med strand, den vill ju kasta betydligt mer än en ”vanlig” så är man inte så van så är det bättre att låta bli dom, det är så tråkigt när man sätter klingan i en fin stam, och det är alltid dom finaste stammarna….

Jag körde även i en sten, ganska rejält tydligen tyckte inte det var så farligt, men i skogen fick jag ingen ordning på den trots ett evigt filande, så det var bara att åka hem och byta.

Sedan fila den i skruvstäd

Strands kräver mer jobb att få ordning på än en scarlett.


Kast beror på undermålig körteknik. Den erfarna röjaren känner väl till vad kastzonen sitter på klingan och undviker således att använda denna zon!
/Niklas


Om du läser trådstarten så upplevs inte TS som en erfaren röjare, därav vill man tipsa om att strand skär betydligt bättre men är aggressivare och därmed värre kast när det väl händer, för det gör det för alla utom för dig som röjer.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815252
r93 skrev:
Niking skrev:
r93 skrev:Köp ”vanlig” scarlett, (heter den så?)

Har röjt ett par dagar nu i halvgrov röjning, kört med strand, den vill ju kasta betydligt mer än en ”vanlig” så är man inte så van så är det bättre att låta bli dom, det är så tråkigt när man sätter klingan i en fin stam, och det är alltid dom finaste stammarna….

Jag körde även i en sten, ganska rejält tydligen tyckte inte det var så farligt, men i skogen fick jag ingen ordning på den trots ett evigt filande, så det var bara att åka hem och byta.

Sedan fila den i skruvstäd

Strands kräver mer jobb att få ordning på än en scarlett.


Kast beror på undermålig körteknik. Den erfarna röjaren känner väl till vad kastzonen sitter på klingan och undviker således att använda denna zon!
/Niklas


Om du läser trådstarten så upplevs inte TS som en erfaren röjare, därav vill man tipsa om att strand skär betydligt bättre men är aggressivare och därmed värre kast när det väl händer, för det gör det för alla utom för dig som röjer.


Det är nog fler än jag, som har lärt ryggmärgen var kastzonen sitter.

Och ja, jag har också varit nybörjare en gång och försökt kapa bort ena halvan av en dubbelstam med kastsektorn...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

80-90  
#815255 Scarlett 7 dagar i veckan. Försökt m strand men får inte till den !! Bara hugger å fastnar massa mellan blad å såg !!! Kommer aldrig köpa den mera

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Joen  
#815259 Vi ( mest frugan) har kört med strand senaste åren. Hon tycker den är klart bättre än de som följde med vid köp.
Vi är inga proffs men inte heller nybörjare. Vi kör med Stihl FS460 .

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

PTLF  
#815582 Tack för alla svar, får väl köpa alla nämda o testa vilken jag gillar bäst. Det var ju bara ett märke som avråddes ifrån iaf så det låter jag bli, Stihl verkar ju också ha klingor men dom kanske är bra också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815589
PTLF skrev:Tack för alla svar, får väl köpa alla nämda o testa vilken jag gillar bäst. Det var ju bara ett märke som avråddes ifrån iaf så det låter jag bli, Stihl verkar ju också ha klingor men dom kanske är bra också?

Stihls klinga är väl samma som Strands?

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Hodal  
#815762 Jag är mycket förtjust i strandklingan, eftersom den skär så mycket bättre än andra klingor jag har provat, något jag tror beror på att den är tunn. Den är som skrivs ovan tunnare än många andra klingor, men har sett att det finns vanliga scarlett som är lika tunna. Tror att det var Husqvarna, men är osäker. Kolla tjockleken innan du köper. Tunn klinga går lättare.

Måste också rekommendera 225 mm diameter på klingan, om din såg orkar med det. Det ger en dryg cm extra till kapsnittet, vilket underlättar arbetet i skogen. Till sly spelar det däremot ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Skogsvårdaren  
#817480 Kört strandklinga de senaste 10 åren. Om du kan hantera en röjsåg så finns det ingen annan klinga som slår den. I grov röjning ökar du din produktion med 20% till mindre bränsle förbrukning. Om du kör i sten så byt klinga utnyttja arbetstiden till producera , fila stensågade klingor får ni göra som pensionär

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

mrxxxsweden  
#838267 Har kört med både scarlett o strand samt oregon. Väl filad och skränkt så är det inte mycket, knappt något som skiljer mellan de olika märkena vad gäller kaphastighet. Däremot klart märkbart kortare uppvarvningstid på strandklingan då den är lättare/tunnare. Märker ingen skillnad på om man gör något åt andratanden heller på strandklingan, jag bedömer den som ett försäljningstrick, ett sätt att utmärka sig på.

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

jannee  
#838278 Ca 10 år sedan jag köpte min första Strandklinga, märkte omgående att den avverkade betydligt snabbare än Maxi eller Scarlett som jag tidigare nyttjat. Gäller att INTE köra i sten då försämras den till att bli i paritet med andra märken som också stenkörts.
Du sparar även bränsle, kanske inte så mycket men det väger "kanske" upp merkostnaden, men det väsentliga är att du hinner med betydligt mer, framförallt när man avverkar enbitsträd.
Med filningen kan man lätt ändra på hur aggressivt man vill ha den till att skära, har du en klen röjsåg kanske du inte vill ha maximal aggressivitet.
Tog även bort klingskyddet på röjsågen för att öka kapaciteten till max.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).