Jag funderar på att lägga om livet lite och helt och hållet byta arbete! Har fastnat lite för de här med skogsmaskin då jag gillar saker som har stora dieselmotorer, joysticks och en massa xenonljus!

Har suttit och bläddrat runt här på forumet och jag har förstått att de är inte världens mest välavlönade jobb, men de finns ju annat än pengar här i världen. De punkter jag räknade upp här ovan väger ju in oxå! Men säg att jag går en YH-utbildning på 40 veckor och får jobb som skördar/skotarförare som 29-åring, vad kan man tänka sig att lönen ligger på? 115-120 på skotaren och nån 10:a till i skördaren? Brutto eller netto?
Mellan vilka tider får man ob-ers enligt skogliga avtal? Hur mycket är den per timme? Får man tillägg för skiftgång? Isf hur mycket?
Och hur funkar de egentligen att vara maskinförare? Alltså, säg att mitt skift börjar kl 0600! Ska jag då ha värmt upp stordieseln redan 05:55 eller åker man från firman kl 06? Har man betald restid ut till maskinen? Är de vanligast att man har firmabil eller kör man sin egen med resersättning? Nu har jag inget emot resor men de kan ju bli rätt så långa dagar om maskinen står i utkanten av distriktet så att säga!
Antar att skiftbytet i åtminstone skördaren sker där maskinen står va?

Om vi bortser från lågkonjunkturer o liknande, är de körning året runt? Om inte vad gör man när de inte är körning?
Hur mycket skruvande räknar en arbetsgivare med att man ska klara själv som maskinförare? Har absolut inte tummen centralmonterad i näven men är ingen Mulle Meck heller!
Några frågor som har dykt upp än så länge, tacksam för svar och synpunkter!

// Marcus