Före och efter jobbet

Karriärsbyte?

14 inlägg 5721 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Karriärsbyte?

CMD  
#118460 Tjena!

Jag funderar på att lägga om livet lite och helt och hållet byta arbete! Har fastnat lite för de här med skogsmaskin då jag gillar saker som har stora dieselmotorer, joysticks och en massa xenonljus! 8) Skämt o sido; jag gillar maskiner helt klart, teknik är aldrig fel, eget (stort) ansvar och synliga resultat måste ju vara kanon. Att de dessutom verkar vara ett rätt så omväxlande jobb i naturen känns ju också väldigt lockande.

Har suttit och bläddrat runt här på forumet och jag har förstått att de är inte världens mest välavlönade jobb, men de finns ju annat än pengar här i världen. De punkter jag räknade upp här ovan väger ju in oxå! Men säg att jag går en YH-utbildning på 40 veckor och får jobb som skördar/skotarförare som 29-åring, vad kan man tänka sig att lönen ligger på? 115-120 på skotaren och nån 10:a till i skördaren? Brutto eller netto?

Mellan vilka tider får man ob-ers enligt skogliga avtal? Hur mycket är den per timme? Får man tillägg för skiftgång? Isf hur mycket?

Och hur funkar de egentligen att vara maskinförare? Alltså, säg att mitt skift börjar kl 0600! Ska jag då ha värmt upp stordieseln redan 05:55 eller åker man från firman kl 06? Har man betald restid ut till maskinen? Är de vanligast att man har firmabil eller kör man sin egen med resersättning? Nu har jag inget emot resor men de kan ju bli rätt så långa dagar om maskinen står i utkanten av distriktet så att säga!

Antar att skiftbytet i åtminstone skördaren sker där maskinen står va? :)

Om vi bortser från lågkonjunkturer o liknande, är de körning året runt? Om inte vad gör man när de inte är körning?

Hur mycket skruvande räknar en arbetsgivare med att man ska klara själv som maskinförare? Har absolut inte tummen centralmonterad i näven men är ingen Mulle Meck heller!

Några frågor som har dykt upp än så länge, tacksam för svar och synpunkter! :)

// Marcus



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Karriärsbyte?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118463
CMD skrev: vad kan man tänka sig att lönen ligger på? 115-120 på skotaren och nån 10:a till i skördaren? Brutto eller netto?
// Marcus


Tja, får du 115-120 brutto (eller netto) i månaden för att köra skogsmaskin , då kommer jag på utbildningen också :mrgreen: Detta ska bli en spännande tråd att följa!

Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118465 Hur kul är det en kväll i november med oljan sprutande och slangbyte i minusgrader?
Sedan kräver väl entreprenörer 8 års erfarenhet för anställning :roll:

Användarvisningsbild

Re: Karriärsbyte?

Knegarn  
#118467 Våra skotarförare får 11,30 eur/timme som grundlön och reseersättning om man kör egen bil. dessutom betalar vi ut nått som kallas matpenning/dag som jag int minns exakt vad det är men det gör en euro till per timma om jag minns rätt. dessutom ger vi nån spontan bonus om det går extra bra.
Skörarförare får 13-14 euro/h och liknande ersättning och bonus som skotarförare.
Nån övertidsersättning ger vi inte, man får välja själv om man vill va längre eller inte, det funkar hos oss för vi kör bara dagskift.
Vi förväntar oss att man ska kunna skruva och fixa allt man klarar av så att säga, inget onödigt ringande eller hjälp med slangbyten. går maskin av så är det ju en anna sak :)

på våren blir det uppehåll i slaskväder och en tid på sommarn, men det brukar passa att ta semester då.

Jobb finns oftast om resultatet blir bra och produktionen är hög.

Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118480 Svenska entreprenörer är oftast för prispressade för att kunna erbjuda bra anställningsvillkor. Ju längre ut i skogen desto sämre för där finns inte så många andra jobb att välja på.

Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

CMD  
#118487
Röjkvist skrev:Hur kul är det en kväll i november med oljan sprutande och slangbyte i minusgrader?
Sedan kräver väl entreprenörer 8 års erfarenhet för anställning :roll:


Alla jobb har sina negativa aspekter. Stänger man av pumpen och släpper på trycket i slangen så brukar ju sprutet minska. Och minusgrader är väl inget att vara rädd för! Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder vettu! ;)

Ja, de där med erfarenhet är ju ett litet problem. Fast så är de väl överallt, du ska ha en 5-6 års utbildning, minst 10 års erfarenhet och inte fyllt 20 år för att få jobb! ;) Men å andra sidan så skjuter ju branschen sig i foten om man inte ger nykomlingar en chans att lära sig jobbet. De kan ju bara sluta med att de inte finns nån som kör i slutändan.

Skulle ju ha både ha förståelse och kunna gå med på en något lägre lön så länge man är under upplärning. Men då ska lönen stiga i takt med att produktionen öka. En form av resultatbaserad lön alltså, blir ju lite av en morot att få upp tempot oxå. Givetvis utan att man stressar och på så vis gör ett dåligt jobb.

Knegarn skrev:Våra skotarförare får 11,30 eur/timme som grundlön och reseersättning om man kör egen bil. dessutom betalar vi ut nått som kallas matpenning/dag som jag int minns exakt vad det är men det gör en euro till per timma om jag minns rätt. dessutom ger vi nån spontan bonus om det går extra bra.
Skörarförare får 13-14 euro/h och liknande ersättning och bonus som skotarförare.
Nån övertidsersättning ger vi inte, man får välja själv om man vill va längre eller inte, det funkar hos oss för vi kör bara dagskift.


Så ungefär 108 kr/h plus ev bil och ev bonus i skotaren och ca 122-132 kr/h plus ev bil o bonus i skördaren då.

Knegarn skrev:Vi förväntar oss att man ska kunna skruva och fixa allt man klarar av så att säga, inget onödigt ringande eller hjälp med slangbyten. går maskin av så är det ju en anna sak :)


Allt går ju att lära sig och nån form av enklare rep kurs ingår vad jag kan förstå i utbildningen.

Skogsola skrev:Svenska entreprenörer är oftast för prispressade för att kunna erbjuda bra anställningsvillkor. Ju längre ut i skogen desto sämre för där finns inte så många andra jobb att välja på.


Ja, bolagen tar såklart hela vinsten. Vem skulle annars ta den? ;) Men å andra sidan så kan man ju flytta dit de finns fler jobb att välja på. Och ska man få nån att jobba långt bort i urskogen så får man väl vara beredd att betala folk för att göra de!

// Marcus

   TS
Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

CMD  
#121172 Ingen som har andra tankar o funderingar kring detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

JD 2006  
#121173
CMD skrev:Ingen som har andra tankar o funderingar kring detta?


Ja det låter ju kul att det fortfarande finns någon som är intresserad av att köra i skogen :grin:

Många av dom jag känner satsar på den gula sidan där dom har ut nästan 10k mer i månaden :!:

Men lönen är ju väldigt enkel att kolla upp i avtalet. Där står allting exakt.

Det där med bil tycker jag är en väldigt enkel fråga. KÖR ALDRIG EGEN BIL 👎
En del säger...ja men man får ju 18,50 skattefritt plus 11,50 skattepliktigt så det är ju bra ökning på lönen %-(
Samma med traktamenten också då många räknar in det i lönen....det blir ju liksom fel, då det är en ersättning pga. ökade levnadskostnader i samband med bortaliggning.

Skulle jag ha 120-130kr/tim för skördaren och använda min egen bil, skulle jag direkt börja jobba i vården eller städa toaletter istället för att vara ute när det är mörkt kallt och jävligt. Samt ha stora krav vad du presterar under dagen.

För övrigt hörde jag om stora skrik från arbetare där arbetsgivaren satt in gps kontroll på bilarna de körde???
Det har vi haft i skogen flera år där arbetsgivaren kan sätta in en burk så det syns direkt när maskinen rör sig och inte.

OJOJ vad jag blev pessimistisk kände jag just......men det är KUL I SKOGEN :D :D :))

Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

Valmet830.3  
#121352 Lite OT; men låga löner och dåligt betalt verkar vara mångas ursäkt för att lämna skogen, om att få unga söker sig dit.

MEN, medelåldern på entreprenörerna stiger i ett rasande tempo, precis som i många andra branscher och redan nu är det brist på maskinförare i vissa geografiska områden. På sikt borde detta pressa upp ersättningarna.

Tyvärr kommer nog inte detta att hända förrän entreprenörerna går ihop mot de stora bolagen och kräver högre ersättningar.

Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

CMD  
#121369 @JD 2006

Med gula sidan gissar jag på att du menar grävare då eller? Tja, men pengar är ju faktiskt inte allt här i världen. Även om de är en stor del, har aldrig känt nå större sug efter att köra varken hjullastare eller grävare trots att jag provat bägge. Skogen lockar mig mer...

Håller med dig i dina tankar kring km-ers, traktamenten och OB. De är inte lön utan plåster på såren! :grin:

Är väl inget att snacka om när de gäller GPS-kontroll av bilar o maskiner. Du har ju firmabil för att du ska ha den i tjänsten. Då måste väl arbetsgivaren få säkerställa att de är så? Folk är bra skumma ibland! Gissningsvis var de inte dom som skötte körningen med firmabilen klockrent som klagade heller!

@Valmet830.3

Lite OT men visst! Som jag skrev längre upp i tråden så gräver ju branschen sin egen grav när man inte släpper in nytt folk. Och betalar man dessutom inte rutinerat folk den lön dom kanske skäligen ska ha så blir de snart ingen som kör i skogen. Helt klart är ju att pengar finns i branschen. Fast då handlar de ju om dom produkterna som ligger längre fram i kedjan. Som du skriver så måste ju maskinägarna sätta ner foten och kräva högre ersättning för att kunna behålla kunnigt folk och locka nytt blod i branschen. Säkert lättare sagt än gjort men nånstans kommer de ju en gräns!

Känner trots allt ett sug efter att lära mig köra maskin o bli duktigt på de! Vem vet, man kanske till o med blir egen företagare en vacker dag! Så man får jobba ännu hårdare o längre! 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Karriärsbyte?

Sedvall  
#121400 Själv har jag ganska nyligt tagit beslutet att kliva ut ur skotaren, mestadels för att ja inte trivs med att köra skift och att de är lite enformigt i längden med mycket stillasittande.

Nästan alla som kör i skogen har nog firmabil, själv har jag ingen OB eller skifttillägg. Vill man lära sig skruva så gör man de med tiden, samma med körningen.

Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

JD 2006  
#121459 CMD Du har ju såklart rätt i att pengar absolut inte är allt....det är bevisat flera gånger om att det viktigaste på en arbetsplats är att man trivs med sina arbetskamrater.
Sen kommer väl arbetstider, senare i stegen kommer lönen, men om man tänker att en dumperförare tjänar 10k mer i månaden än en skördarförare så är väl det bra konstigt.

Jag kanske sticker ut näsan men skit samma......är det inte lite mer komplicerat att hålla en skördare i produktion än en dumper?

Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

CMD  
#121477 Jo, nog är de lite märkligt alltid! Känns som de är lite mer att hålla reda på i skördaren! Och skotaren med för den delen, den är ju typ som en dumper men med kran. Och du lastar den själv så du måste hålla reda på vad du lastar!

Märkligt var nyckelordet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Karriärsbyte?

ph1110  
#121501 De är mycket som är märkligt i skogen !! Som tex varför alltid skördarförarna ska ha mer i lön när de är skotaren som får ta rätt på de dom ställt till med , och ansvaret är väl lika stort för båda maskinerna !. Men jag trivs med friheten och arbetstiderna ,jag jobbar alltid Fm för jag sa i från om em då jag knappt orka hålla mig vaken på väg hem samt att ja har barn som bor hos mig (ensamstående ) Och de behövs en rejäl marknadsföring och nytänkande för att locka fler till skogen Ne nu är de dags att åka ser jag ha en bra dag !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).