sön 15 nov 2009, 01:12#71760
Mangan skrev:Visst råder det delade meningar, men siffran jag tpg kommer från VTI:s beräknaingar som uppdateras regelbundet. Och som jag sa, allt det du nämner är inräknat.
Vilken skog menar du har avverkats för att odla etanolgrödor?
Stora mängder regnskog i sydamerika tas ner för att ge plats för energigrödor utöver allt det som skövlas för andra ändamål. Sen hävdas det här att man har kontrollerat att grödorna för vår etanol inte odlas på såna marker, vilket troligen stämmer, i stället odlas mat på de nyupptagna områdena eftersom energigrödorna tagit dess plats.
Kan bara säga att jag tror inte ett dugg på dom sifforna, har läst alldeles för mycket artiklar om alla problem och nackdelar med etanolen för att nånsin kunna tro på den, det är helt enkelt ett mycket inneffektivt sätt att tillgodogöra sig bränslevärdet ur biomassa. Tyvärr kan jag inte ge några referenser, det har varit artiklar i olika tidningar, som jag förstås inte har kvar. Och eftersom jag inte kan redovisa några belägg så kan jag alltså inte framhärda i att jag har rätt, bara att det är min åsikt och den kommer jag nog inte att ändra.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)