Före och efter jobbet

Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

28 inlägg 10032 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71714 Det är väl egentligen inte så att jag, eller så många andra heller för delen, är emot en renare miljö. Så häftigt är det inte att gå i avgaserna i Stockholm när man är där. Men jag har så otroligt svårt att förstå hur man kan tro att vi skulle kunna kontrollera eller ens påverka klimatförändringen. Hur i allsindar ska man få de ca 80% eller vad siffran är, stor är den i varje fall, som idag är helfattiga jämfört med oss att avstå från all tillväxt? Jag tycker det verkar vettigare att gneta på med miljöåtgärder ungefär som idag, en balans mellan tillväxt och "miljöarbete". Lägga alla dessa miljarder som är tänkt för att kunna reglera klimatet (2-graders målet typ) istället på att hjälpa de fattigare länderna att göra åtgärder för att hantera problemen med klimatförändringen så bra som möjligt. Tror det ger mer.

Sen det där med golfströmmen och andra undergångsteorier. Jag tror helt enkelt inte på sånt.
Dessutom tror jag väldigt mycket på vad teknisk utveckling kan göra, bara titta 100 år bakåt tills nu.

Tror jag ger mig nu i den här frågan, den fungerar egentligen inte i ett forum utan man behöver ses och prata för att få en vettig dialog. Tycker jag alltså.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Elias  
#71745 Det roliga är att vi i sverige inte kan ta på oss allt ansvar för klimatförändringen när polen kör med enbart kolkondenskraft och kina ökar sin bilpark med miljoner per år och skiter fullständigt i allt vad utsläpp heter på industrierna. Det som kommer hända om vi beskattar sönder hela väst är att alla kineser kommer att äga jorden om några år eftersom de skiter fullständigt i miljön. De har inga straffavgifter över huvudtaget och därför tillverkas allting där, är bara en fråga om tid före varenda västeuropee är arbetslös och sover på gatan när allting görs i detta landet och med bra kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

stegmaster  
#71755
Elias skrev:Det roliga är att vi i sverige inte kan ta på oss allt ansvar för klimatförändringen när polen kör med enbart kolkondenskraft och kina ökar sin bilpark med miljoner per år och skiter fullständigt i allt vad utsläpp heter på industrierna. Det som kommer hända om vi beskattar sönder hela väst är att alla kineser kommer att äga jorden om några år eftersom de skiter fullständigt i miljön. De har inga straffavgifter över huvudtaget och därför tillverkas allting där, är bara en fråga om tid före varenda västeuropee är arbetslös och sover på gatan när allting görs i detta landet och med bra kvalitet.

Jo, då e man ju forstås glad at man bor i et land var "Oljedollars" finns kvar, åtminstone til man själv e död, så man inte skulle behöve sova på gatan. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

totte  
#71760
Mangan skrev:Visst råder det delade meningar, men siffran jag tpg kommer från VTI:s beräknaingar som uppdateras regelbundet. Och som jag sa, allt det du nämner är inräknat.

Vilken skog menar du har avverkats för att odla etanolgrödor?


Stora mängder regnskog i sydamerika tas ner för att ge plats för energigrödor utöver allt det som skövlas för andra ändamål. Sen hävdas det här att man har kontrollerat att grödorna för vår etanol inte odlas på såna marker, vilket troligen stämmer, i stället odlas mat på de nyupptagna områdena eftersom energigrödorna tagit dess plats.

Kan bara säga att jag tror inte ett dugg på dom sifforna, har läst alldeles för mycket artiklar om alla problem och nackdelar med etanolen för att nånsin kunna tro på den, det är helt enkelt ett mycket inneffektivt sätt att tillgodogöra sig bränslevärdet ur biomassa. Tyvärr kan jag inte ge några referenser, det har varit artiklar i olika tidningar, som jag förstås inte har kvar. Och eftersom jag inte kan redovisa några belägg så kan jag alltså inte framhärda i att jag har rätt, bara att det är min åsikt och den kommer jag nog inte att ändra.

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Elias  
#71774 Det enda som är lönsamt i utbytessynpunkt enbart är att göra etanol från sockerrör, annars så går det åt mer energi att skapa den än vad den friger vid förbränning. Dock finns det andra problem med sockerrörsplantage för att göra etanol som totte säger och sedan ska allting fraktas med båt över havet för att komma till europa som använder bränslet.
Har läst en jämförelse att det är ca 20% bättre att köra på vanlig bensin än att köra på etanol framställd av biobränsle detta pga att det blir så mycket utsläpp och energiåtgång + att man inte får ut speciellt stor volym etanol per mängd biobränsle.
Hur sjukt detta nu låter men har läst någon artikel om detta, en av anledningarna varför sekab osv aldrig har fungerat osv + att säkert nån snott pengar till eget bruk menmen.

Krävs egentligen bara att maud olofsson tycker någonting är bra för att man ska börja fatta misstanke! I stort sett allt som kommer ut ur den kvinnan är dåligt, hon lovordade ju etanolen att det är framtiden. Det ska vi alla köra på för det är så bra, nu när de har konfronterat henne med att hon sa det och varför så förnekar hon att hon sagt någonting sådant fastän det finns på band osv.

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Torparn79  
#72604 uppenbarligen går det inte att lita på forskarna...
http://www.dn.se/nyheter/klimatmotet/cr ... n-1.999260

Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72608 Man "hör" så mycket vad gäller E85. Sanningen är att det ger en reduktion av fossil CO2 med ca 80% jämfört med att att köra på bensin. Allt inräknat. VTI har gjort studier.

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Elias  
#72610 Men klart det inte är någon fossil CO2 eftersom det kommer från naturen? är ju bara olja/kol osv som ger fossila CO2 eller egentligen CO2 är ju alltid CO2 i vilket fall. Men det känns konstigt att det kan skilja så mycket mellan olika studier? beror kanske vem som betalat undersökningen?

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

totte  
#72678 VTI liksom de flesta andra forskningsinstitut väljer sina utgångsdata så dom skall passa beställarens syften, i det här fallet staten som måste ha rättfärdigande för sin vettlöst enögda etanolsatsning.

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Torparn79  
#72680
totte skrev:VTI liksom de flesta andra forskningsinstitut väljer sina utgångsdata så dom skall passa beställarens syften, i det här fallet staten som måste ha rättfärdigande för sin vettlöst enögda etanolsatsning.

klart som faan att staten satsar på etanolen, finns 2 enkla själ till det, dels så kan det gå hand i hand med målen med "lokalproducerat" och dels så är det ju enkelt att styra upp en satsning, tekniken är ju enkel plus att det inte är så avancerat att konvertera bilar och att få med sig biltillverkarna i racet..

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

totte  
#72685 Jo så tor jag. Och Mangan, vi får väl försöka vara överens om att vi inte är det och förmodligen inte blir det i den här frågan, är inte ute efter att starta nån ilsken debatt, har bara lite starka åsikter om just etanolen, vilket du också verkar ha, och förmodligen ändrar sig ingen av oss, så jag drar ett streck i debatten för min del. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72694 Jag har hört att månen är en grönmögelost. Är det då lika rätt som de som tror att det är en stor rund sten? :-)

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

totte  
#72730
Mangan skrev:Jag har hört att månen är en grönmögelost. Är det då lika rätt som de som tror att det är en stor rund sten? :-)


Fråga Nasa om nån provsmakade när dom var där :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).