Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10469 inlägg 519905 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

DennisCA  
#766045 20 år behöver det inte ta heller. Allt beror på hur det sköts och vem som sköter det... Svenska staten färdigställde reaktorer ganska snabbt. Det är nog vad som krävs, att staten går in och styr upp och gör ett storprojekt av det hela. Annars blir det till ingenting, då får man vara glad om det inte blir värre än nu helt enkelt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766052
DennisCA skrev:20 år behöver det inte ta heller. Allt beror på hur det sköts och vem som sköter det... Svenska staten färdigställde reaktorer ganska snabbt. Det är nog vad som krävs, att staten går in och styr upp och gör ett storprojekt av det hela. Annars blir det till ingenting, då får man vara glad om det inte blir värre än nu helt enkelt.

Sydkorea har en reaktorlösning, som går snabbt att bygga, de har stor erfarenhet. Bygg både på Ringhals och Oskarshamn.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#766056
Robur Clivus skrev:En fri fundering som kanske inte fullt ut passar in i tråden men tangerar på vissa punkter. Är vi i Sverige som kollektiv inne i "tredje generationen som lyder under devisen Förärva, ärva, fördärva"? Ju mer jag försöker analysera olika tankesätt och ingenjörsfrågeställningar så börjar man fundera. Trådar som denna är Guld att fundera kring och även rannsaka sig själv och sina tankegångar. Vi har tekniska lösningar som känns bra i magen och är politiskt korrekta, när alla upprepar samma mantra måste det vara rätt (Lex Framfab)! De gamla stutar som bara sliter sitt hår och är allmänt göbbgriniga och försöker förklara hur det gick till på deras tid, som vi progressiva generationer ser som ett sista skri. Vem är det egentligen som är sneseglare? En aspekt som lyftes tidigare i tråden av en medlem som efter lite teknikomsvängningar förordar att vi borde satsa mer på kraftvärme med långtidslagring av varmvatten, jag gillar lösningen, dock slår det mig när jag funderar vidare: anledningen till att många bytt från fjärrvärme är att man gått över till bergvärme, både som villa och som kommersiell fastighet är ekonomi. Ska vi ha dyrare elpriser låter det som ett bra case att byta till skogsbränslen och fjärrväme. Dock kommer en passus, alla som jobbat med ett fjärrvärmenät och förläggning vet vilket skick det är på det befintliga rör och infrastruktur, dessa är helt slut precis som VA-nätet, VA-nätet kommer behöva läggas om men fjärrvärmenätet kommer bli gigantiskt för dyrt att vara ett alternativ. Det här ska nog ses mest som en tråd för att ge vördnad och Cred till våra äldre medlemmar , det finns yngre förmågor som är extremt imponerad av er produktivitet och förmåga att prioritera och producera välstånd! Vi har samma skattetryck men presterar inget bestående utan lever på tidigare generationer, detta kommer sluta bra!

Robur Clivus
Jag förstår att du syftar på mig när du skrev en medlem efter lite teknikomsvängningar som skrev att vi borde satsa mer på kraftvärme och långtidslagring. Jag blir bara fundersam lite på vad du egentligen menar? Menar du att jag skulle ändrat synpunkter så är det helt fel. Har du läst vad jag skrivit i tidigare trådar så kan inte du eller någon annan missat att jag skrivit detta åtskilliga gånger. Inte just med bergrum med med lagring av värme. Men jag kanske helt missuppfattar och att det bara handlar om att vi skiftar debatten från kärnkraft-vindkraft till något annat och då är ju ditt påstående helt korrekt

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#766072 När jag var ute och röjde igår kväll så lyssnade jag på denna podden var senaste avsnitt handlade om energy misinformation. Jag fick lära mig en hel del av Brian Gitt som har 20 års erfarenhet av att jobba för grön energiomställning och vad han har lärt sig under den resan.

https://talk.energy/episodes/episode-13 ... nformation

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#766094
Vedproducent skrev:
Robur Clivus skrev:En fri fundering som kanske inte fullt ut passar in i tråden men tangerar på vissa punkter. Är vi i Sverige som kollektiv inne i "tredje generationen som lyder under devisen Förärva, ärva, fördärva"? Ju mer jag försöker analysera olika tankesätt och ingenjörsfrågeställningar så börjar man fundera. Trådar som denna är Guld att fundera kring och även rannsaka sig själv och sina tankegångar. Vi har tekniska lösningar som känns bra i magen och är politiskt korrekta, när alla upprepar samma mantra måste det vara rätt (Lex Framfab)! De gamla stutar som bara sliter sitt hår och är allmänt göbbgriniga och försöker förklara hur det gick till på deras tid, som vi progressiva generationer ser som ett sista skri. Vem är det egentligen som är sneseglare? En aspekt som lyftes tidigare i tråden av en medlem som efter lite teknikomsvängningar förordar att vi borde satsa mer på kraftvärme med långtidslagring av varmvatten, jag gillar lösningen, dock slår det mig när jag funderar vidare: anledningen till att många bytt från fjärrvärme är att man gått över till bergvärme, både som villa och som kommersiell fastighet är ekonomi. Ska vi ha dyrare elpriser låter det som ett bra case att byta till skogsbränslen och fjärrväme. Dock kommer en passus, alla som jobbat med ett fjärrvärmenät och förläggning vet vilket skick det är på det befintliga rör och infrastruktur, dessa är helt slut precis som VA-nätet, VA-nätet kommer behöva läggas om men fjärrvärmenätet kommer bli gigantiskt för dyrt att vara ett alternativ. Det här ska nog ses mest som en tråd för att ge vördnad och Cred till våra äldre medlemmar , det finns yngre förmågor som är extremt imponerad av er produktivitet och förmåga att prioritera och producera välstånd! Vi har samma skattetryck men presterar inget bestående utan lever på tidigare generationer, detta kommer sluta bra!

Robur Clivus
Jag förstår att du syftar på mig när du skrev en medlem efter lite teknikomsvängningar som skrev att vi borde satsa mer på kraftvärme och långtidslagring. Jag blir bara fundersam lite på vad du egentligen menar? Menar du att jag skulle ändrat synpunkter så är det helt fel. Har du läst vad jag skrivit i tidigare trådar så kan inte du eller någon annan missat att jag skrivit detta åtskilliga gånger. Inte just med bergrum med med lagring av värme. Men jag kanske helt missuppfattar och att det bara handlar om att vi skiftar debatten från kärnkraft-vindkraft till något annat och då är ju ditt påstående helt korrekt


Andemeningen var mer utifrån ditt andra stycke ovan, och riktat mot de flesta debattörer i tråden, tidigare var det väldigt polariserat och mer en diskussion om enskilda kraftslag samt för och emot som en silver bullet. Just kraftvärme lyfte jag då jag tycker det är ett bra förslag och verkligen har en bra systemavhjälpande effekt just för topplasttimme och den kalla perioden. Angående möjligthet att arrendera mark hos dig för ett kärnkraftsblock är nog de flesta i tråden överens om vad svaret blir 😉

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766120
svampbob skrev:När jag var ute och röjde igår kväll så lyssnade jag på denna podden var senaste avsnitt handlade om energy misinformation. Jag fick lära mig en hel del av Brian Gitt som har 20 års erfarenhet av att jobba för grön energiomställning och vad han har lärt sig under den resan.

https://talk.energy/episodes/episode-13 ... nformation

Ser mörkt ut för Tysklands industri.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Fredrik Reuter  
#766129 Har denna varit diskuterad i tråden ännu? Förre generaldirektören för svenska kraftnät och modersten Mikael Odenberg.

https://www.arbetsvarlden.se/kronikor/v ... det-ga-in/

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

DennisCA  
#766130 Inte undra på då att det ser ut som det gör i Sverige om han varit och styrt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#766137 Vore mycket intressantare om ni bemötte åsikterna i sak, i stället för att klanka på person.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#766147
svampbob skrev:När jag var ute och röjde igår kväll så lyssnade jag på denna podden var senaste avsnitt handlade om energy misinformation. Jag fick lära mig en hel del av Brian Gitt som har 20 års erfarenhet av att jobba för grön energiomställning och vad han har lärt sig under den resan.

https://talk.energy/episodes/episode-13 ... nformation


Den var verkligen intressant!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766149
Fredrik Reuter skrev:Har denna varit diskuterad i tråden ännu? Förre generaldirektören för svenska kraftnät och modersten Mikael Odenberg.

https://www.arbetsvarlden.se/kronikor/v ... det-ga-in/

Ska man tolka det att ökad variation är sund, för det är ett tecken på att marknaden funkar? Så minskad variation är ett osundstecken då?

Min fråga till personer som yttrar sig på detta vis, är följande: När ska det gå in, att folk/företag vill ha låga och stabila elpriser. Så att man planera sin ekonomi?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766153 Låga stabila elpriser stimulerar inte utbyggnad av kraft som kompenserar svängningarna eller beteendeförändringar som påverkar förbrukningen.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766154
busholle skrev:Låga stabila elpriser stimulerar inte utbyggnad av kraft som kompenserar svängningarna eller beteendeförändringar som påverkar förbrukningen.

Nej för då har vi redan ett bra elsystem.

*Sol&vind ökar svängningarna och gör baskraft mindre lönsam (med nuvarade regler)
*Nedläggning av baskraft ökar svängningarna
*Tvinga förbrukarna att anpassa sig till ett dåligt elsystem, ger en sänkning av välståndet i samhället. Vilket skadar de redan utsatta i samhället än mer.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766163 Nja, det hade varit rätt om vi hade haft en helt jämn elförbrukning. Svängningar i behov har vi oavsett och där hjälper ingen kärnkraft.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#766174
busholle skrev:Nja, det hade varit rätt om vi hade haft en helt jämn elförbrukning. Svängningar i behov har vi oavsett och där hjälper ingen kärnkraft.

Jag skrev baskraft, där jag syftade på vattenkraft för att ta svängningarna.
Det har funkar i minst 20år, men nu har man satt sig i skiten. Att enda lösningen på den invalda stigen leder oavkortat till att begränsa kundens möjligheter.

Det är som att internetleveratörerna skulle säga upp fasta abonnemang och erbjuda ett pris/MB. Liknelsen haltar lite, men vill vi försämra vår vardag? Hade tyskland satsat lika mycket på annat än vind o sol, för att minska sitt kolberoende, så hade de hade de haft ett mycket bättre elsystem.

Men vad har du för förslag, på hur man ska lösa variationen på efterfrågan? Helst utan att det blir en försämring för slutkunden/befolkningen.

Bara genom att föbjuda kaffekokare och spisar, skulle jämna ut det hela lite. Drick vatten o ät mackor!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).