Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10461 inlägg 519761 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

DennisCA  
#772910 OL3 var den första EPR reaktorn som började byggas. Men den var inte först i världen att bli aktiv. Den första EPR reaktorn startades i Kina, 2018. Projektet tog från 2009-2018.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#772917
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:En investering som är 13 år försenad??


Vilken otrolig Dundersucce hade det inte blivit om förseningen inte hade varit där. Det var ett dåligt beslut att bygga en oprövad konstruktion. Ser dom bara till att bygga nästa på samma sätt så blir det ännu mycket bättre. Koreanerna har jobbat på det sättet började med att köpa ritningar på en beprövade konstruktion.

Finnarna har väl chansen att betala igen verket på tre år sedan har dom 60 år kvar för att tjäna grova pengar.


Eller om inte Ryssland invaderat Ukraina, finnarna får skicka en låda kosken till Putin...

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#772918
svampbob skrev:
Elis76 skrev:Premiär: Finlands nya reaktor testkörs i full fart - Ensiesitys: Suomen uutta reaktoria testataan täydellä nopeudella

Finlands nya atomreaktor Olkiluoto 3 har i testdrift gått för fullt för första gången. Det innebär effekten 1,6 gigawatt, i nuläget en femtedel av hela landets elbehov, meddelar operatören TVO.


Mitä tietoja sinulla on, jos olet jäsen Suomesta?


Garanterat Finland bästa investeringen genom tiderna.

Nu borde dom direkt flytta hela projekt organisationen till nästa verk. Det bygger dom på en tredjedel av tiden och till halva kostnaden.


Ska fyran byggas nu? Den var lagd på is för något/några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

DennisCA  
#772920
Arvid0 skrev:
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:En investering som är 13 år försenad??


Vilken otrolig Dundersucce hade det inte blivit om förseningen inte hade varit där. Det var ett dåligt beslut att bygga en oprövad konstruktion. Ser dom bara till att bygga nästa på samma sätt så blir det ännu mycket bättre. Koreanerna har jobbat på det sättet började med att köpa ritningar på en beprövade konstruktion.

Finnarna har väl chansen att betala igen verket på tre år sedan har dom 60 år kvar för att tjäna grova pengar.


Eller om inte Ryssland invaderat Ukraina, finnarna får skicka en låda kosken till Putin...


Kosken med poloniumkrydda i så fall

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#772937 https://www.di.se/nyheter/har-vill-ox2- ... miljarder/ Gigantiskt projekt.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#772981
Arvid0 skrev:
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:En investering som är 13 år försenad??


Vilken otrolig Dundersucce hade det inte blivit om förseningen inte hade varit där. Det var ett dåligt beslut att bygga en oprövad konstruktion. Ser dom bara till att bygga nästa på samma sätt så blir det ännu mycket bättre. Koreanerna har jobbat på det sättet började med att köpa ritningar på en beprövade konstruktion.

Finnarna har väl chansen att betala igen verket på tre år sedan har dom 60 år kvar för att tjäna grova pengar.


Eller om inte Ryssland invaderat Ukraina, finnarna får skicka en låda kosken till Putin...


Nej utan Putins anfall hade det tagit något år till att betala av verket. Europas elförsörjning hade redan raserats och priserna på gas börjat rusa när Putin anföll.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#772989 Stämmer bra det!

Vill minnas att det började öka januari -21 sedan skenade det sep - 21.

Hela ”antikärnktaftlobbyn” måste ha varit betalt av Ryssland.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#773076
r93 skrev:Stämmer bra det!

Vill minnas att det började öka januari -21 sedan skenade det sep - 21.

Hela ”antikärnktaftlobbyn” måste ha varit betalt av Ryssland.


Det är väl främst "Big oil" som har sponsrat antikärnkrafts rörelsen för att begränsa konkurrensen. Att miljörörelsen så blint har tagit emot bidragen från organisationer med tveksamma agendor.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#773092 Är det någon som kan förklara hur vi ska spara 10% av elen, vilket eu har bestämt vad jag förstår.

Vad är det vi dra ner på?
Vad är slöseri med el?
Jag får inte riktigt ihop det, sedan ska man köpa elbilar med för förbränningsmotorer ska förbjudas i eu?

Men visst, när tillräckligt många industrier har stängt ner, då är vi hemma?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#773114
r93 skrev:Är det någon som kan förklara hur vi ska spara 10% av elen, vilket eu har bestämt vad jag förstår.

Vad är det vi dra ner på?
Vad är slöseri med el?
Jag får inte riktigt ihop det, sedan ska man köpa elbilar med för förbränningsmotorer ska förbjudas i eu?

Men visst, när tillräckligt många industrier har stängt ner, då är vi hemma?


Som de gjorde i Kalifornien bestämmelser att bilar med förbränningsmotorer ska förbjudas 2035? och två dagar senare uppmanar folk att inte ladda sina elbilar pga elbristen.

Risken för social oro och upplopp ute på gatorna i vinter är stor i England och större delen av Europa.
Vem har några besparingar kvar efter tio år med lågkonjunktur och energibrist?
Inom ett halvår har vi en matpris chock i Europa när skördarna minskar kraftigt pga energipriser och den massiva bristen på konstgödsel.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#773141
svampbob skrev:Intressant och skrämmande om den pågående avindustrialiseringen i Europa samt den kommande stagflationen.

https://twitter.com/ShellenbergerMD/sta ... QTrhg&s=19

Borde typ Vattenfall tvångsköpa de svenska reaktorerna från det nu tyskstatliga energibolaget Uniper. Ingen svensk reaktor i särskilt tyska händer, även om vi haft effektiva miljöpartisaner.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#773142
Robur Clivus skrev:Nu hoppas vi den tillträdande regeringen verkligen öppnar upp möjligheter för fri konkurrens mellan framtida kraftslag: https://www.tn.se/naringsliv/foretagare ... tliggoras/

Vad jag fått till mig, så ger de dyrare el, ingen svängmassa och mer avfall?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#773144
svampbob skrev:
Elis76 skrev:Premiär: Finlands nya reaktor testkörs i full fart - Ensiesitys: Suomen uutta reaktoria testataan täydellä nopeudella

Finlands nya atomreaktor Olkiluoto 3 har i testdrift gått för fullt för första gången. Det innebär effekten 1,6 gigawatt, i nuläget en femtedel av hela landets elbehov, meddelar operatören TVO.


Mitä tietoja sinulla on, jos olet jäsen Suomesta?


Garanterat Finland bästa investeringen genom tiderna.

Nu borde dom direkt flytta hela projekt organisationen till nästa verk. Det bygger dom på en tredjedel av tiden och till halva kostnaden.

Mellan raderna menar du R5:an? :)

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#773254
Hema skrev:
svampbob skrev:
Elis76 skrev:Premiär: Finlands nya reaktor testkörs i full fart - Ensiesitys: Suomen uutta reaktoria testataan täydellä nopeudella

Finlands nya atomreaktor Olkiluoto 3 har i testdrift gått för fullt för första gången. Det innebär effekten 1,6 gigawatt, i nuläget en femtedel av hela landets elbehov, meddelar operatören TVO.


Mitä tietoja sinulla on, jos olet jäsen Suomesta?


Garanterat Finland bästa investeringen genom tiderna.

Nu borde dom direkt flytta hela projekt organisationen till nästa verk. Det bygger dom på en tredjedel av tiden och till halva kostnaden.

Mellan raderna menar du R5:an? :)


Jag tänkte inget särskilt. Jag har dålig koll på Finland planer men konstigt om dom inte bygger fler då det är så extremt lönsamt och omvärlden skriker efter energi.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#773271
Hema skrev:
Robur Clivus skrev:Nu hoppas vi den tillträdande regeringen verkligen öppnar upp möjligheter för fri konkurrens mellan framtida kraftslag: https://www.tn.se/naringsliv/foretagare ... tliggoras/

Vad jag fått till mig, så ger de dyrare el, ingen svängmassa och mer avfall?


Hur lågt man kommer i pris ska bli spännande att följa, men serietillverkning borgar ju för brant kostnadsreduktion.
Pratar man svängmassa så är ju den till viss del beroende av storlek man väljer, men säg att vi ser större SMR mellan 100 - 300 MW, då motsvarar de ungefär storleken på de största vattenkraftsaggregaten som är en nyckel i att leverera svängmassa till nätet idag. Det är ju en väldigt beprövad lösning, finns ju SMR;er i Ubåtar, Hangarfartyg och Isbrytare sedan många decennier.
Visst kan det bli mer avfall som behöver hanteras men i nästa generation blir ju detta en resurs som kan återanvändas många gånger.

En killgissning för en första tillämpning i Sverige skulle kunna bli till tex. HYBRIT. Dels får de billig jämn kraftproduktion, kan utnyttja värmen för effektivare process för att spjälka fram väte i elektrolysörerna. De behöver inte bygga något dyrt bergrum att lagra vätet i, slipper elnätskostnader osv. Sedan är nog just kraftvärmeverk nästa nisch för SMR, det är på G i Sverige att företag börjat titta på det men man är mycket längre fram i Finland. I Finland är kärnkraften inte lika polariserad i debatten, utan vad jag förstått är det mycket större motstånd där mot att bränna biomassa, så där kommer vi nog se en hel del av SMR-kraftvärme.

Ska bli spännande att följa, Kina har om några år byggt färdigt sin första SMR, https://www.world-nuclear-news.org/Arti ... Changjiang

Kanada är i fullgång med ett stort SMR program utspritt över landet: https://smrroadmap.ca/ där man siktar på att ha första verket i drift till 2026.

Men jag anser även att storskalig kärnkraft har sin plats och kommer behöva byggas ut enormt framöver.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).