ons 25 maj 2016, 13:20#393546
Hej på er!
Jag tillsammans med min sambo har fått möjligheten att ta över deras släktgård sedan flera hundra år tillbaka. Det känns otroligt stort, roligt och inspirerande alltesammans. Det är en stor gammal bondgård belägen i Hälsingland där idag ladugården och åkrarna arrenderas ut till en lokal aktiv bonde. Utöver det finns det en stor nybyggd maskinhall (ej uppvärmd) och verkstad (uppvärmd). Det finns även förutom bostadshuset en fin stor brygdestuga på gården som efter lite renovering går att övernatta i. En 5ha stor fäbodvall med egen sjö hör också till fastigheten.
Det ingår också 300+HA skog i fastigheten som är välskött då svärfar har eget skogsföretag. Möjligheterna är som ni hör i princip oändliga, och jag vill försöka utnyttja gårdens potential så mycket det bara går och inte "gå miste" om några eventuella extraintäkter. Jag arbetar idag med logistik på ett större skogsföretag så börja arbeta som bonde är väl inte direkt aktuellt. Har tidigare arbetat med plantering och röjning.
Maskinhallen kommer som det ser ut just nu till större del stå tom förutom att hålla plats för min båt, fyrhjuling och även diverse material för skogsskötsel etc. Men jag vill inte att den bara ska stå och vara lagerutrymme då det måste gå att få till bättre utnyttjande av denna.
Min fråga till er är därför, har ni förslag på bra sidoprojekt som jag skulle kunna hålla på med för att utnyttja de ytor och möjligheter som finns?
Saker vi har funderat på;Starta bed & breakfast i brygdestugan
Starta biodling och sälja på gården
Erbjuda övernattning i fäbodvall
Erbjuda någon form av lagerverksamhet åt andra på tomytorna i maskinhall etc.
Sätta upp solceller på ytor som inte används speciellt mycket
Starta enklare smidesverksamhet
Även om det känns väldigt roligt att alla möjligheter att göra något stort av detta så kan det vara frustrerande att inte riktigt hitta något klockrent sidoprojekt.. Jag misstänker att ni här har mängder av sidoprojekt som ni kanske kan bidra med?
Väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få!
MVH Gr.