sön 05 feb 2012, 13:21#159689
Jag har en förmånsbil och tycker att det är mycket bra.
Mitt avtal är att jag betalar allt bränsle själv och får milersättning för de mil som jag kör i tjänsten.
Alla övriga kostnader såsom värdeminskning, finansiering, bilskatt, besiktning, reparationer, däcksbyte, ut och invändig tvätt, p-avgift mm står arbetsgivaren för. Min snälla arbetsgivare har även betalat en mindre krock och P-böter!
Väljer man en bil med låg bränsleförbrukning/man får köpa billigt bränsle av arbetsgivaren och om man kör mer är 3000 mil i tjänsten så har man en billig bil.
För arbetsgivaren är det bra med en miljöbil med skattebefrielse, leasingavtal där momsen kan dras av till 50%.
Dock är det oftast bättre att arbetsgivaren skriver ett leasingavtal med sin bank som köper loss bilen kontant från bilfirman till ett hårt nerprutat pris.
OBS! Bilen ska vara "naken" så att förmånsvärdet blir så lågt som möjligt.
All extra utrustning som sedan köps till dras (tror jag) till 100% och höjer ej förmånsvärdet.
Bra för både arbetsgivare och personal.
Vad skattemyndigheten tycker är en annan sak men att du i efterhand köpte extraljus och vinterhjul har jag svårt att tro att det blir ett problem.
Den som har mest korrekt information vinner.