mån 05 feb 2018, 19:59#496254
DanK skrev:@JohannesG och @JensSkoog, blir ni nåt klokare?
Jag tycker detta blev en riktigt kul tråd
Klokare, kanske, tål att funderas på. Kan åtminstonne konstatera att vi har många ord för samma sak, vad som är mest rätt är dock svårare att svara på. Och så styr dialekter och traditioner enormt mycket. Och det tycker jag vi ska bevara. Är inte så vanligt längre att man bara umgås med kreaturen och de allra närmaste grannarna, dialekterna släta ofta ut idag.
Svenska är kanske inte det lättaste, men då kan man tänka att det bara är det mest begåvade som fått äran att tala det. De som inte kommer lyckas med detta föds till att tala Norska, och de som inte ens kvalificerar in där hamnar i Danmark, de förstår väl knappt själva vad de säger. För att inte tala om de Finnar som inte lärt sig Svenska.
Inget ont menat, men det tror jag ni förstod.
I fallet om kärra eller vagn så låter det i slutändan som att vagn är mer rätt eller i alla fall kan användas till mer. Och med tanke på att majoriteten av alla tillverkare använder just ordet skogs
vagn så bör ju det vara det rätta.
Fortsätt gärna att diskutera andra ord.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II