Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Före och efter jobbet
TV serien Whisky on the Rocks
sön 29 dec 2024, 07:57#866251Sällar mig till Tralsmos linje. Jag gjorde min militärtjänst i Karlskrona några år efter U137 och upplevde en lång rad hårresande episoder av inkompens och lögner från befälen där med syfte att justera händelser för att gynna deras personliga karriär som att dölja tillfällen när de suttit stupfulla på sina rum eller lämnat över befälet till andra för att åka till älskarinnor eller på fisketurer. Jag skulle vilja säga att ingen vet vad som egentligen hände och varför. Det fanns garanterat folk på båda sidor som aktivt dolde sin del av soppan. Men en underhållande serie att titta på.
tis 31 dec 2024, 11:49#866440Ser ytterst sällan på TV men jag gillar politisk humor så det här gillade jag. Serien var närmast en hyllning till Torbjörn Fälldin som framstod som den enda vettiga personen. Även om de borde ändrat namnen på folk lite så ingen kunde få för sig att det var en dokumentär. Konstaterar att serien knappast kunde ha sänts i den eviga freden tid runt sekelskiftet. Nu är det helt ok att skämta om ryssar igen. 😉
tis 31 dec 2024, 14:32#866451Nog gick det att se på denna serie, dock blir man lite förvånad vilket skräp SVT gör trots enorm budget.
Sen kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt att vi garvar åt ryssarna, trots allt är det ju allvarligt
så vi borde nog ha en sund respekt för dem. Ryssarna klarar ju inte av att skapa välstånd så enda sättet
för dem är ju att stjäla av andra och där sitter vi lite risigt till särskilt i norra Sverige.
Sen kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt att vi garvar åt ryssarna, trots allt är det ju allvarligt
så vi borde nog ha en sund respekt för dem. Ryssarna klarar ju inte av att skapa välstånd så enda sättet
för dem är ju att stjäla av andra och där sitter vi lite risigt till särskilt i norra Sverige.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tis 31 dec 2024, 14:38#866452Hade man byggt upp det rätt kunde det blivit en riktig spännande serie, eftersom den är ytterst lite verklighetsbaserad, men nu blev det endast en dålig parodi - ja orkade inte ens se alla avsnitt, så den kanske repade sig på slutet ?
Vill jämföra den med filmen Röd oktober - där var det spänning 👍
Vill jämföra den med filmen Röd oktober - där var det spänning 👍
tis 31 dec 2024, 21:09#866470
Ubåten gick på grund, Sverige bluffade med försvaret, Torbjörn var fårbonde, det fanns gott om militärer som var sugna på att skjuta, det gjordes någon form av roddbåtsinsats för att mäta strålning, Breznev var alkoholist - allt det är bekräftat. Så beskrivningen av serien är helt korrekt, den bygger på en hel del saker som faktiskt hänt, men sen har det målats ut och gjorts komik av. Antagligen var 99% av all dialog som fördes väldigt torr och tråkig och inte alls lik serie, men vem fan vet, när man lyssnat på Trumps valtal låter det mesta helt möjligt.
jannee skrev: den är ytterst lite verklighetsbaserad
Ubåten gick på grund, Sverige bluffade med försvaret, Torbjörn var fårbonde, det fanns gott om militärer som var sugna på att skjuta, det gjordes någon form av roddbåtsinsats för att mäta strålning, Breznev var alkoholist - allt det är bekräftat. Så beskrivningen av serien är helt korrekt, den bygger på en hel del saker som faktiskt hänt, men sen har det målats ut och gjorts komik av. Antagligen var 99% av all dialog som fördes väldigt torr och tråkig och inte alls lik serie, men vem fan vet, när man lyssnat på Trumps valtal låter det mesta helt möjligt.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
sön 05 jan 2025, 23:05#866959
nja... Serien Tjernobyl byggde på nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj bok Bön för tjernobyl. Jag har läst boken och sett serien. Man kan väl säga att serien på sitt sätt fångar tidsandan och det sovjetiska systemet väldigt bra - men vad gäller allt som har med fysik att göra är den en katastrof.
Där har manusförfattarna helt gått efter Aleksijevitj berättelser utan att faktakoll dem.
Vad gäller Whiskey on the rocks får jag tillstå att den var värdelös. Ser ut som en billig datoranimation.
Rotvältaren skrev:Whiskey on the rocks är en komediserie, i vissa delar kan den ses som parodisk men stundtals är den nästan långtråkigt tramsig. Är det verkligen nödvändigt med tillrättalägganden och förklaringar om att innehållet inte är sanningsenligt, borde inte de flesta som sett den redan begripit det?
Nåväl, HBOs dramaserie om Tjernobyl missuppfattades av många som trodde att det var en dokumentär men den serien var väl underbyggd med noggrann detaljrikedom gällande såväl omständigheter och händelser. Något man knappast kan klandra Whiskey on the rock för.
nja... Serien Tjernobyl byggde på nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj bok Bön för tjernobyl. Jag har läst boken och sett serien. Man kan väl säga att serien på sitt sätt fångar tidsandan och det sovjetiska systemet väldigt bra - men vad gäller allt som har med fysik att göra är den en katastrof.
Där har manusförfattarna helt gått efter Aleksijevitj berättelser utan att faktakoll dem.
Vad gäller Whiskey on the rocks får jag tillstå att den var värdelös. Ser ut som en billig datoranimation.
lör 25 okt 2025, 10:04#897010Serien kammade hem tv-pris i Italien. 😃
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... rix-italia
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... rix-italia
lör 25 okt 2025, 16:13#897035En intressant fråga:
Här va de ju uppenbart att de va sovjet som klampande in på militärt område i sweden.
I övrigt har ju många ansett att de va Nato som lurade runt i svenska farvatten i början på 80tal.
Har läst Bo J Theutenbergs bok "Palme omvärderad".
Synnerligen intressant läsning.
Kan de va rimligt å diskutera detta i denna tråd tro?
Edit:
En del tror ju att de va me avsikt att ubåten gick på grund å att Nato hade ett spel i det.
Nää de här handlar ju inte om skog men väl så intressant ändå.
Här va de ju uppenbart att de va sovjet som klampande in på militärt område i sweden.
I övrigt har ju många ansett att de va Nato som lurade runt i svenska farvatten i början på 80tal.
Har läst Bo J Theutenbergs bok "Palme omvärderad".
Synnerligen intressant läsning.
Kan de va rimligt å diskutera detta i denna tråd tro?
Edit:
En del tror ju att de va me avsikt att ubåten gick på grund å att Nato hade ett spel i det.
Nää de här handlar ju inte om skog men väl så intressant ändå.
sön 26 okt 2025, 14:33#897091Joo de ligger ju nära till hands å tro att dom tittat för djupt i flaskan.
De verkar dock på Bo J T som att de varit ett alldeles speciellt uppdrag dom haft eftersom de fanns me en särskild persson i ubåten som inte brukar va med.
Vissa tecken finns på att dom helt avsiktligt satt sig på grund enl va Bo skriver.
Sen tror ju inte ja att ryssar är mer korkade än andra folkslag så man kan ju undra vad de hela gick ut på isåfall.
Nu va ju inte min fråga egentligen om de här utan om att vissa påstår att de egentligen va Nato som stod bakom de ubåts kränkningarna på svenska farvatten.
De kan man ju undra en del över eftersom dom nog redan visste de dom behövde veta (en spekulation från mig).
De verkar dock på Bo J T som att de varit ett alldeles speciellt uppdrag dom haft eftersom de fanns me en särskild persson i ubåten som inte brukar va med.
Vissa tecken finns på att dom helt avsiktligt satt sig på grund enl va Bo skriver.
Sen tror ju inte ja att ryssar är mer korkade än andra folkslag så man kan ju undra vad de hela gick ut på isåfall.
Nu va ju inte min fråga egentligen om de här utan om att vissa påstår att de egentligen va Nato som stod bakom de ubåts kränkningarna på svenska farvatten.
De kan man ju undra en del över eftersom dom nog redan visste de dom behövde veta (en spekulation från mig).
sön 26 okt 2025, 16:12#897098Ryssar super inte mer än vad vi svenskar nyttjat droger.
Men när ryssar är lediga spottar de inte i glaset, vi svenskar tar också droger när vi är lediga, vinkonsumtionen har radikalt ökat men även narkotika inte minst kokain men tabletter, finns att köpa på nätet.
Högt uppsatta nyttjar kokain, kvinnor dricker vin, ungdomar nyttjar knark, hasch amfetamin + tabletter och vi som inget förstånd kvar har åker till Tyskland för att hamstra öl och vodka. 😀 😀
Förlåt jag glömde de som har för långt till Tyskland, de kokar själv sin dryck, inte undra på att det går åt mycket med socker och jäst i norra delen av Sverige 😁
Men när ryssar är lediga spottar de inte i glaset, vi svenskar tar också droger när vi är lediga, vinkonsumtionen har radikalt ökat men även narkotika inte minst kokain men tabletter, finns att köpa på nätet.
Högt uppsatta nyttjar kokain, kvinnor dricker vin, ungdomar nyttjar knark, hasch amfetamin + tabletter och vi som inget förstånd kvar har åker till Tyskland för att hamstra öl och vodka. 😀 😀
Förlåt jag glömde de som har för långt till Tyskland, de kokar själv sin dryck, inte undra på att det går åt mycket med socker och jäst i norra delen av Sverige 😁
sön 26 okt 2025, 16:48#897099Jag håller med om att serien är underhållande men inte särskilt sanningsenlig. Det är synd att dokumentären inte längre finns tillgänglig, den gav en mer nyanserad bild av händelsen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).