Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

14731 inlägg 945766 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#869366 Ja billigast förutsatt att pappa staten betalar för batteriet, inte annars.
https://www.energinyheter.se/20250127/3 ... gerar-inte

Elmia

gurka  
Alvarsson skrev:Jag menar precis vad jag skriver att samtliga energikällor måste ha energilagring framledes för att va konkurrenskraftiga. Sedan byggs det sol och vind med energilagring världen över för att det är den billigaste lösningen. I Västeuropa och Nordmarika byggs det i princip ingen kärnkraft den är alldeles för dyr!

Om samtliga energikällor kräver energilagring, hur stor var lagringskapaciteten i Sverige år 2000 och hur såg det ut i övriga Europa eller världen?
(Hur fungerar ett elsystem egentligen... 😀 😀 😀 )

Användarvisningsbild

nyrjoh  
#869369 Tyskland är ju bakvända världen... Lägger ned kärnkraft och hoppas att vätgas skall fungera. Men finns inga pengar för att bygga.

"Vi behöver bygga 50 gaseldade kraftverk i Tyskland så snabbt som möjligt, som kommer att anslutas till nätet omedelbart”, sa Friedrich Merz nyligen.

Men det är oklart om storskaliga gaskraftverk som traditionellt drivs med naturgas kan drivas på vätgas.

Det konstaterade Philipp Nimmermann, statssekreterare vid det tyska Ekonomiministeriet:

"Ingen vet om ett stort kraftverk med vätgas ens fungerar. Därför genomför vi en stegvis plan," sa Philipp Nimmermann.

Frågan är om de möjliga politiska samarbetsparterna för CDU är med på det och vem som ska investera i de här gaskraftverken?"

https://www.tn.se/hallbarhet/41105/nu-f ... s-sverige/

Alvarsson  
gurka skrev:
Alvarsson skrev:Jag menar precis vad jag skriver att samtliga energikällor måste ha energilagring framledes för att va konkurrenskraftiga. Sedan byggs det sol och vind med energilagring världen över för att det är den billigaste lösningen. I Västeuropa och Nordmarika byggs det i princip ingen kärnkraft den är alldeles för dyr!

Om samtliga energikällor kräver energilagring, hur stor var lagringskapaciteten i Sverige år 2000 och hur såg det ut i övriga Europa eller världen?

Du tittar bakåt, jag framåt!

jannee  
#869418 Alvarsson, du påstår att det byggs energilagring till både sol och vind.
NU - upp till bevis och till vilken kostnad ?
Efter vad jag sport är det INTE ekonomiskt lönsamt att bygga någon energilagring till varken sol eller vind.
En batterilagring i större skala - det blir olönsamt - än så länge.
Men du kom nu igen med uppgifter som motsäger min pessimism.
Eller är det också en fantasiprodukt som det mesta är som kommit från dig. 😀

Alvarsson  
#869425 Ja det byggs energilagring i Sverige och övriga världen, det görs inte för att investerarna är snälla utan för att de skall tjäna pengar. Hade kärnkraften varit lönsam hade man investerat i det. Svårare är inte analysen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... ebatterier

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#869427 En riktig skitanalys. Vindkraften vill ju att pappa staten ska betala för batterierna eftersom vindkraften är olönsam..

tallen100  
Alvarsson skrev:
gurka skrev:

Jaså du tittar framåt?
Det kan vara åt vilket håll som helst det, drar man ner byxorna kommer röven fram.

Flax12  
Alvarsson skrev:Ja det byggs energilagring i Sverige och övriga världen, det görs inte för att investerarna är snälla utan för att de skall tjäna pengar. Hade kärnkraften varit lönsam hade man investerat i det. Svårare är inte analysen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... ebatterier

Det byggs energlagring för att det finns "stöd" upp till 60% att få....... det är vi skattebetalare som är snälla/ dumma.....

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:
Alvarsson skrev:
gurka skrev:

Jaså du tittar framåt?
Det kan vara åt vilket håll som helst det, drar man ner byxorna kommer röven fram.

Tja, det kan ju finnas klädlager mellan byxan och stjärten, som t.ex. kalsonger. Då syns ju inte stjärten, fast byxorna är nere. 🤣
/Niklas

Alvarsson  
Rotvältaren skrev:En riktig skitanalys. Vindkraften vill ju att pappa staten ska betala för batterierna eftersom vindkraften är olönsam..

Det byggs vindkraft varje dag utan några som helst subventioner.

jannee  
#869475 Alvarsson, bevis på ditt uttalande.
Kreditgarantier/lån från EU som INTE är återbetalningstvingat - undrar vad det kallas för ?
Själv vill jag kalla det för subventioner, men du har säkert någon annan förklaring.

Alvarsson  
#869476 Nedan har du bevis för att det byggs vindkraft varje dag utan subventioner!
https://www.energinyheter.se/20240507/3 ... ljarder-kr

jannee  
#869484 Kvalificerat skitsnack !!!
Står INGENSTANS varifrån pengarna kommer ?
Men du Alvarsson som anser dig vara en besserwisser kan säkert VISA varifrån pengarna kommer, vem som står som garant för de pengar som lånas upp.

Alvarsson  
#869489 Pengarna kommer ifrån ägarna till vindkraften. Så faktum är det byggs vindkraft varje dag utan några som helst subventioner! Sedan att inte du gillar detta faktum det är något helt annat. Om kärnkraften varit lönsam hade investerarna lagt sina pengar där. Svårare är inte analysen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).