Rotvältaren skrev:Niking skrev:tallen100 skrev:🤣 🤣
Vissa tycks vara så urbota korkade att man misstänker att sågbocken går ut när de själva stiger in i vedskjulet.
Du menar alltså att den strålar ut på grund av kärnkraftsavfallet! 🤣
/Niklas
Varför förvarar du kärnkraftsavfall i ditt vedskjul, det verkar ju urbota dumt.
Niking skrev:Rotvältaren skrev:Niking skrev:tallen100 skrev:🤣 🤣
Vissa tycks vara så urbota korkade att man misstänker att sågbocken går ut när de själva stiger in i vedskjulet.
/Niklas
Ja, kärnkraft är ju urbota dumt.
/Niklas
Rotvältaren skrev:Niking skrev:Rotvältaren skrev:Niking skrev:tallen100 skrev:🤣 🤣
/Niklas
/Niklas
Ja du verkar ju inte vara tillräckligt impotent att köra en kärnreaktor hemma i vedskjulet, behövs det så mycket ström för att ladda en batterisåg?
Rotvältaren skrev:Niking skrev:Rotvältaren skrev:Niking skrev:tallen100 skrev:🤣 🤣
/Niklas
/Niklas
Ja du verkar ju inte vara tillräckligt impotent att köra en kärnreaktor hemma i vedskjulet, behövs det så mycket ström för att ladda en batterisåg?
jannee skrev:Om man mot förmodan skulle förlita sig på Alvarsson siffror borde en nyproducerad personbil Volvo 144 årsmodell 1967 idag kosta något mellan 1/2 till 1 miljon att bygga.
Är det någon som tror det ?
Men då undrar jag varför det skulle kosta att bygga en sprillans ny kopia av O-Hamn 3
Alla ritningar till Sveriges största reaktor finns + att uppdateringar.
Vem tror att det skulle komma att kosta 200 miljarder att bygga en helt ny kopia av O-hamn 3
T. o. m. Alvarsson och hans kumpan Niking borde inse det absurda i deras resonemang.
O-Hamn 3 färdigställdes maj 1985 kostade 15 miljarder att bygga.
Hur dum tror någon att jag är som skulle tro att en ny reaktor skulle kosta uppåt 200 miljarder - dröm du vidare.
Brorsan skrev:Alvarsson skrev:Nej det är inga spekulationer jag förhåller mig till verkligheten den säger att de senaste reaktorerna i Europa kostar ca 200 miljarder styck. Sedan står det i utredningen att vi skattebetalare skall stå för 75% av finansieringskostnaderna. Det är klart att du som subventionskramare tycker detta är superbra!
Det står väl i utredningen att det är lånegarantier. Dessa garantier är en nödvändighet eftersom avskrivningstiden är väldigt lång och man kan inte lita på att politikerna/kommande regeringar inte ändrar förutsättningarna för kärnkraften.
De som bygger vindkraft får ju lånegarantier
från EU så det är ingen skillnad.
Alvarsson skrev:Brorsan skrev:Alvarsson skrev:Nej det är inga spekulationer jag förhåller mig till verkligheten den säger att de senaste reaktorerna i Europa kostar ca 200 miljarder styck. Sedan står det i utredningen att vi skattebetalare skall stå för 75% av finansieringskostnaderna. Det är klart att du som subventionskramare tycker detta är superbra!
Det står väl i utredningen att det är lånegarantier. Dessa garantier är en nödvändighet eftersom avskrivningstiden är väldigt lång och man kan inte lita på att politikerna/kommande regeringar inte ändrar förutsättningarna för kärnkraften.
De som bygger vindkraft får ju lånegarantier
från EU så det är ingen skillnad.
Det är inga lånegarantier det är räntefria lån, det är något helt annat, Northvolt vore själaglada om de finge räntefria lån av staten i 30 år!
Sedan finns det inga lånegarantier från EU till byggande av Svensk vindkraft. Det byggs vindkraft varje dag utan subventioner!
https://www.energinyheter.se/20240507/3 ... ljarder-kr
Utredningens förslag handlar om att staten lånar upp pengarna till låg ränta som kärnkraftsbolaget i sin tur får låna av staten. Pengarna ska alltså betalas tillbaka, med ränta. Bolagen kommer dessutom att ställa en avsevärd del av sitt eget kapital som säkerhet i projektet.
Alvarsson skrev:Du har inte en susning om vad som står i regeringens utredning!
Alvarsson skrev:Jag har skrivit vad utredningen har kommit fram till. Till skillnad mot dig har jag läst utredningen. Du får läsa på så behöver du inte sprida massa osanningar!