Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

14198 inlägg 879435 visningar 90 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#859844 Alvarsson, gör dig en förmögenhet, låna upp så mycket du kan och investera, du kan då bli rikast i Sverige, eftersom vindkraft verkligen är en guldgruva.
Bränslet är ju gratis, så vad kan gå fel ??
Men du får allt snabba på för intresset är enormt, folk står redan i kö för att få investera. 😀
Nedan googlade jag fram just nu
Hur stor andel av vindkraften går med förlust? | Affärsvärlden
69% av vindkraftverken fanns i företag som förlorar pengar och i genomsnitt visade 58% av företagen röda siffror. Branschens företrädare beskriver 2022 som ett bra år, ett år då 49 procent av företagen gjorde förluster och 68 procent av vindkraftverken förlorade pengar.1 maj 2024

Elmia

Alvarsson  
#859846 Helt rätt som du skriver skall man komma över den vindkraftskapaciteten måste man skynda sig.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#859871 Ett 14 år gammalt bygge som bara är till hälften färdigställt och bringat ägarna miljardförluster. Undrar hur lång kön är till det objektet....

Användarvisningsbild

svampbob  
Rotvältaren skrev:Ett 14 år gammalt bygge som bara är till hälften färdigställt och bringat ägarna miljardförluster. Undrar hur lång kön är till det objektet....

Kommer det att dyka upp någon köpare?
Det är lite intressant att det kostar Markbygden nästan tre miljarder kr att komma ifrån avtalet om att sälja el till marknadspriser. Jag tycker mig ha hört någon stolle påstå att vindkraftsel är billigast ja nästan helt gratis men ändå väljer man att hellre böta tre miljarder än att sälja till marknadspris 🤔 🤔 🤔

https://www.affarsvarlden.se/artikel/ma ... jardbelopp

Alvarsson  
#859890 Det blev inte konkurs som du länge har förespeglat. Nu får vi se om dina löften om konkurs i Northvolt kommer att infrias. Mitt grundtips är att du kommer att få rejält fel i den frågan också.

Användarvisningsbild

svampbob  
Alvarsson skrev:Det blev inte konkurs som du länge har förespeglat. Nu får vi se om dina löften om konkurs i Northvolt kommer att infrias. Mitt grundtips är att du kommer att få rejält fel i den frågan också.

Vi som har lite läsförståelse ser att inget är klart och ingen köpare finns så konkursen är på inget sätt avvärjd. Fantastiskt att du gång på gång kan överraska mig med din totala oförmåga att ta till dig det skrivna ordet.

Ang Northvolt så är det konkurs för den största delen av bolaget och det ha ännu inte kommit in en enda ny krona till det som är kvar av NV. Konkursförvaltaren för NV ett expansion köper nu lite tjänster med förskottsbetalning för att skydda anläggningen ifrån att helt raseras av vintern.

Rejält fel det är din specialitet och där är du helt överlägsen. Alla har en talang.

Användarvisningsbild

svampbob  
#859892 Det blir jobbigt att dra igång Markbygden igen med den ersättning som Norsk Hydro ska ha.

Alvarsson  
#859909 Jo men dina bestämda åsikter att Markbygden skulle gå i konkurs kom rejält på skam.

Alvarsson  
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:Det blev inte konkurs som du länge har förespeglat. Nu får vi se om dina löften om konkurs i Northvolt kommer att infrias. Mitt grundtips är att du kommer att få rejält fel i den frågan också.

Vi som har lite läsförståelse ser att inget är klart och ingen köpare finns så konkursen är på inget sätt avvärjd. Fantastiskt att du gång på gång kan överraska mig med din totala oförmåga att ta till dig det skrivna ordet.

Ang Northvolt så är det konkurs för den största delen av bolaget och det ha ännu inte kommit in en enda ny krona till det som är kvar av NV. Konkursförvaltaren för NV ett expansion köper nu lite tjänster med förskottsbetalning för att skydda anläggningen ifrån att helt raseras av vintern.

Rejält fel det är din specialitet och där är du helt överlägsen. Alla har en talang.

Jag har aldrig påstått att Markbygden och Northvolt skall gå i konkurs!

Tor R  
svampbob skrev:

De kommer sannolikt inte att gå i konkurs, men de kommer att tvångssäljas 😂
Då kan vindkrafts- och batterifanatikerna berätta hur framgångsrika Markbygden och Nordvolt var.

jannee  
#859919 Men vem är så urbota dum, förutom då Alvarsson, att man investerar i något som garanterat bara kommer att ge förlust.
För om inte så vore skulle eller skall självklart de gamla ägarna köpa tillbaka konkursboet.
Nää, råttorna flyr hellre det sjunkande skeppet.
Annars vore det typiskt om svenska staten gick in som minoritetsägare, finns nämligen en hel del nötter som gärna hösomflösar med andras pengar.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859920 Tja, Jannee! Ställ den frågan till de som ropar efter ny kärnkraft! Ty det lär ju bli en rejäl förlustaffär utan omfattande statliga kreditgarantier.
/Niklas

Användarvisningsbild

laguma  
Niking skrev:Tja, Jannee! Ställ den frågan till de som ropar efter ny kärnkraft! Ty det lär ju bli en rejäl förlustaffär utan omfattande statliga kreditgarantier.
/Niklas

Hej Niking!
Hur ser din version av ett framtida energisystem ut, i fall vi inte bygger kärnkraft.
Det förutsätter enorma lagringsfunktioner i någon form, vilket inte är möjligt.
De resurser detta kommer att kräva kommer förmodligen att skapa ändå större klimatutsläpp än de nuvarande.
Hur ser du på det ?

jannee  
#859925 Vi behöver nog varken fundera över vindkraftverk eller kärnkraftverk eftersom staten (svenska kraftnät) måste vara vinstgivande.
M.a.o. nya avgifter för strömmen kommer ständigt att påföra oss kunder vilket i sin tur gör att vi tvingas minska vår elkonsumtion.
I dag spelar det INGEN roll om själva strömpriset är noll eller t.o.m. minus som kund får man ändå betala flera kr/kWh för den ström som man förbrukar.
Jag har tidigare frågat Alvarsson vad han får betala för sin ström, dock undviker han svara.
Nu ställer jag samma fråga till Niking, vad får du betala/kWh totalt sett för den ström du förbrukar ?
Eftersom tråden handlar om att strömmen kanske snart blir gratis, vad tror ni händer nästa månad ?
Vill DU kalla det gratis när elräkningen blir ALLT HÖGRE för varje månad ?

Alvarsson  
#859931 I morgon mycket dyrare el än i dag, 12,8 öre/kwh. På gamla goda kärnkraftiden är 2010 var elen 421% dyrare än elpriset i morgon. Tar man hänsyn till penningvärdeförsämringen så var elen närmare 600 % dyrare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).