Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

13122 inlägg 772187 visningar 85 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
Alvarsson skrev:Frågan jag ställer mig, är det så illa så vissa tycker det är bra med subventioner till det fossila bränslet och gammal kärnkraft? Och helt fel med subventioner i den gröna omställningen. Är det så illa?

Det väl ingen som har föreslagit subventioner till gammal kärnkraft?

Elmia
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Om man satsar pengar på¨barn,sjuka och gamla har det inget med subventioner att göra. Din dubbelmoral i denna fråga stinker. Va mot subventioner i den gröna omställningen och sedan tokhyllar subventioner till fossilt bränsle och kärnkraft. Då är man hycklerits okrönte kung!

Du är mot subventioner. Alvarsson - Elen blir nästan gratis
Samtidigt tokhyllar du Kinas "gröna omställning" som subventioneras av CCP så till den milda grad att EU-kommissionen granskat dessa subventioner ska inte yttra dig ett enda ord om hyckleri.
Så hur finansieras då omsorgen om barn, sjuka och gamla? Ledtråd: De står inte för sina egna kostnader. Alttså är skola, sjukvård och äldreomsorg subventionerade av staten. Att du sedan väljer att i inlägg efter inlägg att tjafsa om saken ändrar inte faktum.

Kuriosa i sammanhanget, Covidvaccinationen som du tokhyllat, hur finansierades den?

Stanken du känner är din egen.

Alvarsson  
#856288 Du är obotligt korkad!

Alvarsson  
aho skrev:
Alvarsson skrev:Frågan jag ställer mig, är det så illa så vissa tycker det är bra med subventioner till det fossila bränslet och gammal kärnkraft? Och helt fel med subventioner i den gröna omställningen. Är det så illa?

Jo då den är kraftigt subventionerad. Men en rättare formulering vore gammal och ny kärnkraft.

Alvarsson  
#856291 Är det så illa så att ni tycker det är helt ok att ge jättelika subventioner till det fossila bränlet och kärnkraften, samtidigt som det är helt fel att subventionera den gröna omställningen. Är det så?

Användarvisningsbild

Rotvältaren  

Frågan du borde ställa dig är varför du har ett så enormt behov att göra halmgubbar av varje argument som inte passar ditt narrativ.
Att miljarder människor är beroende av subventioner till det fossila bränslet för att inte svälta eller frysa ihjäl är inte en åsikt att subventioner är bra, de är nödvändiga. Och att man är mot att dessa människor ska svälta eller frysa ihjäl betyder inte att man är subventionskramare.
Detta har du tjafsat om i snart hundratalet inlägg men det på grund av din oförmåga att se skillnad på åsikt och vedertagen fakta så kommer det säkerligen att tjafsas i hundratals inlägg till.

Alvarsson  
#856293 Du sjunker (drunknar) i din egen okunskap.
Senast redigerad av Alvarsson tor 19 sep 2024, 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Du är obotligt korkad!

Du borde söka hjälp, nu har du börjat tala till dig själv också.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Du sjunker i din egen okunskap!

Som sagt, att tala till sig själv är inte sunt, sök hjälp.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#856296 Men istället för att tala för dig själv, svara gärna på frågorna. Hur finansieras omsorgen för barn, sjuka och gamla? Står de för sina egna kostnader?Och hur finansierades vaccinationen mot covid? Hur mycket betalade du för dina sprutor?

Alvarsson  
#856297 Vi får varva med ett seriöst inlägg. I morgon kostar elen 17,63 öre/kwh. Hade vi haft nybyggd kärnkraft hade den kostat skattebetalarna skjortan.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#856302 Du vill alltså inte svara vem du anser finansierar omsorg om barn gamla och sjuka och hur vaccinet mot covid finansierades.

FYI, hade det funnits nybyggd kärnkraft så hade elströmmen varit ännu billigare.

aho  
Alvarsson skrev:
aho skrev:

Jo då den är kraftigt subventionerad. Men en rättare formulering vore gammal och ny kärnkraft.

Nu har jag inte hunnit plöja hela "nådiga luntan" men det verkar inte finnas något avsatt i nästa års budget för att subventionera befintlig kärnkraft.
https://www.regeringen.se/contentassets ... energi.pdf

Tittar man historiskt så verkar Miljöpartiet vara de enda som delar uppfattningen att det finns pågående subventioner till kärnkraften.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... tan_gz02n9

Men jag är alltid öppen för att lära mig mer, så länka gärna till dokument från Regering och Riksdag som visar de kraftiga subventioner som befintlig kärnkraft erhåller.

aho  
Alvarsson skrev:Vi får varva med ett seriöst inlägg. I morgon kostar elen 17,63 öre/kwh. Hade vi haft nybyggd kärnkraft hade den kostat skattebetalarna skjortan.

Kan ha att göra med att Baltic cable inte driftsattes igår kväll som planerat, nytt datum är 26/9.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/message ... -DE-TenneT

Tyskland och Danmark betalar 83 öre/kWh imorgon, vi har tur att de priserna inte importeras till södra Sverige.

Alvarsson  
#856306 Så kan det säkert va. Dock är mitt påstående helt relevant.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).