Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12540 inlägg 669937 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#856158 Nja i ditt exempel var ju elpriserna höga när det hade mojnat.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#856160 Vad hade elpriserna blivit om vi inte haft kärnkraften och vattenkraften?
Det är bara den kraft som är tillgänglig en viss timme som bidrar till att pressa elpriserna på spotmarknaden.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#856162
Alvarsson skrev:Nja i ditt exempel var ju elpriserna höga när det hade mojnat.


Vad hade elpriset varit om elproduktion som inte påverkas av om det "mojnar" hade varit kvar......

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#856168
Alvarsson skrev:Nja i ditt exempel var ju elpriserna höga när det hade mojnat.


Vilket ännu en gång visar hur olönsam och ineffektiv vindkraften är. När vindkraften levererar är priserna låga = dålig lönsamhet, när det är vindstilla är priserna höga men vindkraften producerar inget = dålig lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#856175 Jo men det är säkert därför det ligger 22 ansökningar inne hos regeringen om att få bygga jättelika vindkraftsparker till havs.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#856176
gurka skrev:
Alvarsson skrev:Nja i ditt exempel var ju elpriserna höga när det hade mojnat.


Vad hade elpriset varit om elproduktion som inte påverkas av om det "mojnar" hade varit kvar......


Inget alternativ då näringsprofilerna Magnus Hall och Lars G Nordström la ner dessa kraftkällor för att de var gamla,slitna och olönsamma.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#856177
Alvarsson skrev:Jo men det är säkert därför det ligger 22 ansökningar inne hos regeringen om att få bygga jättelika vindkraftsparker till havs.


Och skulle dessa få sina tillstånd och projekten förverkligas så kommer de att bidra till att göra vindkraften än mer olönsam.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#856189 Det är 13 ansökningar som ligger hos regeringen och 9 ligger hos länstyrelserna.
https://www.regeringen.se/regeringens-p ... vindkraft/

Fyra är beslutade varav tre beviljade och ett avslag.

Risk/Reward (förväntad avkastning) ser nog fortfarande bra ut för att ansöka om havsbaserad vind i det system Sverige har,
däremot verkar den inte se lika bra ut för att bygga.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#856192 Fjärrvärme priserna fortsätter att rusa. Är det inte bara att köra på el det är ju mest negativa priser?

Nej jag glömde ju att sol och vind oftast inte levererar när vi behöver elen som mest. Så vill du inte frysa ihjäl så är det bara att betala dyrt för fjärrvärmen.

https://www.dn.se/ekonomi/priset-pa-fja ... prischock/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#856203 I morgon är elen dyrast i södra Sverige 18,7 öre/kwh. Hade vi haft nybyggd kärnkraft enligt den modell som regeringens utredare föreslagit hade det kostat skattebetalarna skjortan.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#856204
svampbob skrev:Fjärrvärme priserna fortsätter att rusa. Är det inte bara att köra på el det är ju mest negativa priser?

Nej jag glömde ju att sol och vind oftast inte levererar när vi behöver elen som mest. Så vill du inte frysa ihjäl så är det bara att betala dyrt för fjärrvärmen.

https://www.dn.se/ekonomi/priset-pa-fja ... prischock/


Ja, det är bedrövligt att vi skogsägare får anständigt betalt för våran ved.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#856206 Måste verkligen svida för vindkraftsägarna, 18,7 öre/kWh täcker inte ens hälften av deras kostnader, man kan undra varifrån de får de andra pengarna ?
Alvarson vet säkert, han påstår nämligen att det är väldigt många som är intresserade av att investera i NY vindkraft.
Förklara nu Alvarsson hur det kan komma sig att intresset är så stort att investera i FÖRLUSTBOLAG.
Jag förstår det inte, men så har jag visserligen bara gått 6 år i skola, men du Alvarsson som påstår att du är så insatt måste ändå veta.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#856208 En investerare ser alltid framåt. Och eftersom det är så många som vill investera i ny vindkraft så får man dra slutsatsen att investerarna anser att vindkraften är den mest konkurrenskraftiga energikällan. Jag tror inte det är svårare än så.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#856214
Alvarsson skrev:
svampbob skrev:Fjärrvärme priserna fortsätter att rusa. Är det inte bara att köra på el det är ju mest negativa priser?

Nej jag glömde ju att sol och vind oftast inte levererar när vi behöver elen som mest. Så vill du inte frysa ihjäl så är det bara att betala dyrt för fjärrvärmen.

https://www.dn.se/ekonomi/priset-pa-fja ... prischock/


Ja, det är bedrövligt att vi skogsägare får anständigt betalt för våran ved.


Jag tycker att det är bedrövligt att det betalas sämre och sämre för kvalité det har aldrig varit mindre prisskillnad mellan brännved och timmer. Sedan är det skrämmande att man kalhugger skogar för att flisa och elda allt. Det går åt väldigt mycket diesel för huggning, flisning och frakt jämfört med ren och miljövänlig kärnkraft.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#856215 En spaning som jag fick mellan skål och vägg från en företagare nyligen var: "De enda som kommer att ta investeringsbeslut för vind och solkraft i Sverige i närtid är de organisationer som är så trögrörliga att de inte har hunnit uppfatta hur mycket förutsättningarna har ändrat sig".

Min egen spaning är att ju mer sol och vind vi får in i energisystemet, desto mer kommer allt som inte är fossilt och som går att lagra och bränna
att bli värt. IEAs Net-zero scenario inkluderar CO2 skatter på 200-250 USD/ton för fossila bränslen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).