Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

13155 inlägg 773885 visningar 85 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#855540 Att skicka tackkort till de som ser till att vi har låga elpriser, borde väl ändå va på på sin plats.

Elmia

aho  
#855545 Tittar man lite bredare så ser man att de två grannländer som satsat mest på sol & vind har helt andra elpriser imorgon.
Danmark och Tyskland snittar på 128 öre/kWh med ett högsta timpris på 343 öre.

Nog bidrar sol&vind, men den mesta elen i Sverige kommer fortfarande från vattenkraft och kärnkraft.

Kommer nog inte att skicka några tackkort, ingår inte i min värdegrund att håna företag som inte får ihop affären med de marknadspriser som råder.

Alvarsson  
#855547 Ok ,så morgondagens elpriser beror på att vattenkraft och kärnkraft producerar mer så att elpriserna blir så låga är det så jag skall förstå din argumentation? Jag tror företagen som producerar förnybar el blivit glada när deras kunder uppskattar låga priser.

aho  
#855550 Man behöver bara fundera över vad elpriserna i Sverige imorgon skulle bli om man man antingen plockade bort vattenkraften eller plockade bort kärnkraften.

Att signatur Alvarsson och jag har helt olika värdegrund gick upp för mig igår när jag uttryckt min beundran för hur Finland skött driftsäkerheten på sin kärnkraft och det bemöttes med "Man upphör aldrig att förvånas". Inte utan att man undrar hur det står till med synen på våra broderfolk uppe i de värmländska skogarna?

Alvarsson  
#855551 Nu gled du undan jag frågade om det är vattenkraften och kärnkraften som ökat sin produktion eftersom vi haft låga priser sista tiden och även i morgon. Vore anständigt med ett svar. Sedan har du fullständigt missuppfattat min syn på vårt broderfolk i öst den kommentaren var helt och hållet riktat mot oss själv att vi är så jävla dåliga på kärnkraft här i Sverige.
Senast redigerad av Alvarsson ons 11 sep 2024, 16:46, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#855552 Alvarsson DU påstår att det är p.g.a. just vindkraften vi har det pris vi har.
Vilka belägg har du för detta ?
Om det nu är som du påstår, hur går det då för vindkraftsbolagen, tillverkar och levererar ström till betydligt LÄGRE pris än vad det kostar att ha vindkraftverket i gång.
Är ju en horribel situation, hur länge tro DU Alvarsson det kan fortsätta ?
Vill du vara så vänlig att besvara mina frågor, eller övergår det ditt förstånd ?.

Alvarsson  
#855553 Jag har alltid källor på mina utsagor gå in på kontrollrummet Svenska kraftnät så får du svar på frågan.

aho  
#855555 [quote="Alvarsson"]Nu gled du undan jag frågade om det är vattenkraften och kärnkraften som ökat sin produktion eftersom vi haft låga priser sista tiden och även i morgon. Vore anständigt med ett svar. Sedan har du fullständigt missuppfattat min syn på vårt broderfolk i öst den

Har ingen exakt prognos för morgondagen, men enligt kontrollrummet så ser det just nu ut så här:
Vattenkraft 44%
Vindkraft 26%
Kärnkraft 25%
Övrigt 5%

Det var högre andel vindkraft igår än vad det är idag.

SvKs information från driften förutspår en lägre vindkraftsproduktion imorgon jämfört med idag:
10/9 6100-9600 MW
11/9 4200-7800 MW
12/9 2200-4500 MW

Så om inte SvK har tokfel så är det inte vindkraften som ökar från idag till imorgon.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... n-driften/

Vattenkraften reglerar kontinuerligt för att kompensera förbrukning och vindkraft.

Alvarsson  
#855556 Alla som är läskunniga ser att vi sista tiden haft mer vind än normalt. Helgen och fram till nu. Alltså beror det på att vindkraften ökat sin produktion och att det medför låga priser. Tror säkert att vindkraftsbolagen uppskattar ett tackkort för deras insats, i alla fall så gjorde dom det i mitt fall.

aho  
#855557 Om det är någon som vi kan tacka för mer vind så är det väl Gud?

Alvarsson  
#855558 Jo, även han fick ett tackkort! 😀 😀

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Alla som är läskunniga ser att vi sista tiden haft mer vind än normalt. Helgen och fram till nu. Alltså beror det på att vindkraften ökat sin produktion och att det medför låga priser. Tror säkert att vindkraftsbolagen uppskattar ett tackkort för deras insats, i alla fall så gjorde dom det i mitt fall.

Som sagt, glöm inte at ta med den när du loggar ut.

aho  
#855562 Vill tillägga att när det gäller elpriserna i SE4 så påverkas dessa av att sedan i måndags så är Baltic link på revision, vilket gör att 600 MW exportkapacitet till Tyskland saknas. Tills den är tillbaks i drift 17/9 kan vi kanske hoppas på lika låga elpriser i SE4 som i resten av landet.
Swe-Pol link till Polen på 600 MW är ur drift för underhåll sedan tidigare, tillbaka i drift 28/10.

Alvarsson  
#855563 Tack för informationen, det visste jag inte.

gurka  
Alvarsson skrev:Tack för informationen, det visste jag inte.

Har du inte koll på vart du ska skicka dina tack-kort....
😀 😀 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).