Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

14122 inlägg 876786 visningar 90 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#855399 I Sverige får kommunerna inte del av bolagsskatten, så ur den synvinkeln spelar det ingen roll om vindkraftbolagen tjänar pengar eller ej.
De intäkter kommunerna har kunnat få hittills för vindkraft är:
- Eventuell avgifter i samband med bygglov, miljöprövningar etc.
- Kommunalskatt från de jobb som eventuellt skapats under förutsättning att arbetstagaren bor i kommunen.
- Kommunalskatt på markägarens intäkter under förutsättning att markägaren bor i kommunen och skattar dessa intäkter som inkomst av tjänst.
- Sekundäreffekter av bygdepengen

Däremot är jag tveksam till att i genomsnitt 63 tkr per år och vindkraftverk kommer att ha någon större inverkan besluten, med undantag för hårt pressade glesbygdskommuner. 350 miljoner dividerat på 5500 vindkraftverk ger 63 tkr per verk och år.

Genomsnittlig kommunalskatt i Sverige är 21%, så en person med 350 tkr i årslön ger mer pengar till kommunen än ett vindkraftverk.

Elmia

jannee  
#855401 Det går inte så dåligt för vindkraftsbolagen inte som det låter i alla fall.
Med dessa offentliga kreditgarantier som erbjudits och som vindkraftsbolagen sett till att få har de ändå sitt på det torra.
Bolagen lyfter undan intäkter medans skattebetalarna, (EU i första hand men även svenska staten) få stå för den s.k. förlusten.
Det är just av den orsaken så många offentliga bolag är intresserade av att bygga vindkraftverk, EU och svenska staten står för eventuella förluster (kreditgarantier) medans bolagen tar intäkterna - eller hur Alvarson ?

Tor R  
#855403 Vi har ett skattesystem som fångar upp kraftverk genom naturresursskatt.
1,1 öre per kwt går till kommunen och 0,2 öre per kwt går till länet.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rotvältaren skrev:Så varför betalar då inte vindkraftsbolagen 1 miljard till kommunerna? Varför ska staten stå för vindparkernas fastighetsskatt?

Enligt https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 13531.html så betalar elproduktionsenheter statlig fastighetsskatt och ingen kommunal fastighetsskatt. Staten tycker tydligen synd om kommunerna och skickar vidare den fastighetsskatt man får in från vindparkerna till kommunerna.

Så staten betalar inte vindparkernas fastighetsskatt.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Det går inte så dåligt för vindkraftsbolagen inte som det låter i alla fall.
Med dessa offentliga kreditgarantier som erbjudits och som vindkraftsbolagen sett till att få har de ändå sitt på det torra.
Bolagen lyfter undan intäkter medans skattebetalarna, (EU i första hand men även svenska staten) få stå för den s.k. förlusten.
Det är just av den orsaken så många offentliga bolag är intresserade av att bygga vindkraftverk, EU och svenska staten står för eventuella förluster (kreditgarantier) medans bolagen tar intäkterna - eller hur Alvarson ?

Nu var det ju den högsta eventuella nya kärnkraften, som skulle ha feta subventioner om ca 600 miljarder kr. Inte vindkraften...
/Niklas

Tor R  
#855406 Från länken är fastighetsskatt för privatpersoner.

Frågan jag har som norrman är hur beskattas energiproducenten i ditt land?

Alvarsson  
Tor R skrev:Vi har ett skattesystem som fångar upp kraftverk genom naturresursskatt.

Personligen tycker jag det är bra att pengar stannar i kommunen

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tor R skrev:Från länken är fastighetsskatt för privatpersoner.

Det är statlig fastighetsskatt på vindkraften idag, vilket snart kan skyfflas vidare till berörda kommuner, som dock måste ansöka om detta.

Även statlig fastighetsskatt på vattenkraftverk.
/Niklas

aho  
#855419 Det är statlig fastighetsskatt även på värmekraftverk. Detaljerna finns under elproduktionsenheter.
https://skatteverket.se/privat/fastighe ... 13531.html

Tor R  
Alvarsson skrev:
Tor R skrev:Vi har ett skattesystem som fångar upp kraftverk genom naturresursskatt.

Personligen tycker jag det är bra att pengar stannar i kommunen
Det är det enda sättet det ska vara, jag gillar det norska systemet där byggherren ska betala per khw till kommunen.

Vi har dock alltid diskussioner om att vissa kommuner upplever att naturresursskatten är orättvis (när de själva inte har samma möjlighet)...

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tor R skrev:Från länken är fastighetsskatt för privatpersoner.

Titta lite längre ner på sidan så hittar du "För elproduktionsenheter betalar du statlig fastighetsskatt."

Alvarsson  
#855528 I morgon är elen som dyrast i elområde tre och fyra 7,40 öre/kwh nu måste vi ändå skicka tackkort till de som producerar förnybar el!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:I morgon är elen som dyrast i elområde tre och fyra 7,40 öre/kwh nu måste vi ändå skicka tackkort till de som producerar förnybar el!

Glöm den inte kvar här när du loggar ut bara.

Alvarsson  
#855536 Som sagt när argumenten tryter är det sandlådan som gäller.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Som sagt när argumenten tryter är det sandlådan som gäller.

Uppmaningen att skicka tackkort kom ju därifrån. Sandlådan alltså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).