Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

14508 inlägg 900938 visningar 89 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#855071 Skillnaden är att det du skriver oftast är strunt och hittepå.

Elmia

aho  
Alvarsson skrev:Skåne tar tag i problemen, när inget händer i Stockholm.
https://growsverige.se/2024/09/07/skane ... na-hander/

Går det att hitta de ekonomiska kalkylerna som Skånes energikommision tagit fram någonstans?
Eller har de inte räknat på ekonomin, utan enbart på energi, effekt och överföring?

Där är det egentligen inget nytt utan man konstataterar att sol & vind behöver kompletteras med kraftvärme, gaskraft och efterfrågeflexibilitet för att få systemet att fungera.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Skillnaden är att det du skriver oftast är strunt och hittepå.

Som vanligt ett inlägg från dig helt utan källhänvisning.

Alvarsson  
aho skrev:
Alvarsson skrev:Skåne tar tag i problemen, när inget händer i Stockholm.
https://growsverige.se/2024/09/07/skane ... na-hander/

Går det att hitta de ekonomiska kalkylerna som Skånes energikommision tagit fram någonstans?
Eller har de inte räknat på ekonomin, utan enbart på energi, effekt och överföring?

Där är det egentligen inget nytt utan man konstataterar att sol & vind behöver kompletteras med kraftvärme, gaskraft och efterfrågeflexibilitet för att få systemet att fungera.

Denna rapport aho tar upp åtgärder och kostnader. Kom gärna tillbaka med synpunkter. Får inte länken att fungera men rapporten finns på OX2 och Svensk vindenergis hemsida.
file:///C:/Users/benny/Downloads/FORNUBART-247_SLUTVERSION%20(4).pdf

aho  
#855080 Du delar en fil som ligger på din egen dator, det är därför det inte fungerar.
Man ser det på att länken innehåller C:\Users

På nätet finns den här: https://svenskvindenergi.org/wp-content ... ERSION.pdf

Den rapporten har inget med Skånes effektkkommission att göra, den är framtagen på uppdrag av Svensk vindenergi, OX2 och Siemens Energy.

Alvarsson  
#855081 Det har jag aldrig påstått däremot tar den upp liknande problemställningar.

aho  
#855086 Läste Förnubart-rapporten när den kom ut den tittar på effektbehovet i SE3 och SE4 sammantaget.
Det är därför jag är nyfiken på¨om det finns något liknande från Skånes effektkommission där man gjort motsvarande analys men enbart för Skåne?

För de som bor i Småland, Halland och Blekinge vore det kalas om Skåne gjorde verklighet av detta, skulle lösa problemen med höga och volatila elpriser där också.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855091 Imorgon blir elen närmast gratis i hela landet, precis som trådens rubrik säger: 1,53-1,59 öre/kwh.

Källa: https://www.elbruk.se/
/Niklas

Alvarsson  
#855092 Verkligen bra att vi inte har nybyggd kärnkraft, det hade kostat skattebetalarna skjortan!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Verkligen bra att vi inte har nybyggd kärnkraft, det hade kostat skattebetalarna skjortan!

Det du skriver är son vanligt strunt och hittepå och utan någon som helst källhänvisning.

Alvarsson  
#855095 Behövs inte när alla känner till och vet att det jag skriver är sant. Bara jämföra helgens och morgondagens el pris mot regeringens utredares förslag. Så vet alla att det jag skriver stämmer (förutom du då)

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Behövs inte när alla känner till och vet att det jag skriver är sant. Bara jämföra helgens och morgondagens el pris mot regeringens utredares förslag. Så vet alla att det jag skriver stämmer (förutom du då)

Du kan alltså inte visa en källhänvisning till att nybyggd kärnkraft kostar skattebetalarna skjortan.

Alvarsson  
#855099 Jo absolut! Det är bara att jämföra det förslag som regeringens utredare föreslog och helgens och morgondagens elpriser under dessa dagar så skulle nybyggd kärnkraft kostat skattebetalarna skjortan.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#855101 Ännu ett försök att få det till att 5 myror ( vindkraft för 102 respektive 111 öre per kWh ) är mindre än fyra elefanter (kärnkraft för 80 öre per kWh).

aho  
#855103 Var intressant att gå tillbaka och läsa det allra första inlägget i tråden som gjordes för drygt åtta år sedan, slutklämmen i det är:

Hur snabbt priset på solel har minskat kan man se med Swansons law, priset har gått ner med 90% på 10år, från 4 dollar/watt 2006 till 0,4 dollar/watt 2016. År 2026 kan den ligga på
0,04 dollar/watt vilket skulle innebära att solcellselpriset sjunker från dagens 40 öre/kWh till 4 öre/kWh.

Har sett siffror på att man idag kan köpa solpaneler för cirka 1 SEK/Watt men sedan ska de monteras, kopplas in och det behövs en växelriktare också. Då undrar man om de kostnaderna har genomgått en liknande utveckling?

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).