Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12840 inlägg 716532 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850136
Alvarsson skrev:Ok, det kan jag hålla med på. Men då är nästa fråga hur?


Det har vi gjort i Sverige sen 70-talet, och om du inte begriper varför Sverige har en tredjedel i utsläpp per capita jämfört med Tyskland. dä är du definitivt för obegåvad för att ödsla tid på.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850137
laguma skrev:
Alvarsson skrev:Ok, det kan jag hålla med på. Men då är nästa fråga hur?


Det har vi gjort i Sverige sen 70-talet, och om du inte begriper varför Sverige har en tredjedel i utsläpp per capita jämfört med Tyskland. då är du definitivt för obegåvad för att ödsla tid på.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850138
laguma skrev:
Alvarsson skrev:Ok, det kan jag hålla med på. Men då är nästa fråga hur?


Det har vi gjort i Sverige sen 70-talet, och om du inte begriper varför Sverige har en tredjedel i utsläpp per capita jämfört med Tyskland. då är du definitivt för obegåvad för att ödsla tid på.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850139 Jo, men det finns många andra intelligenta människor i denna tråd som säkert vill veta hur Sverige skall klara detta. Så, tala om nu hur vi skall gå till väga.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850142
Alvarsson skrev:Jo, men det finns många andra intelligenta människor i denna tråd som säkert vill veta hur Sverige skall klara detta. Så, tala om nu hur vi skall gå till väga.

Det var precis det jag gjorde, men du tillhör inte de som förstår det.
Så det kan jag inte göra nåt åt eftersom du saknar grundläggande kunskap i frågan.
Men som tröst så kan jag säga att det som krävs för att göra det jag säger och som du inte begriper. Så är alla på.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850143 Föga imponerande svar! Förresten du som är så intelligent borde inte sprida felaktiga uppgifter. Tysklands utsläpp är närmare två gånger de Svenska utsläppen, inte tre som du påstår.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#850144
Alvarsson skrev:Nu har det varit så många bra inlägg i tråden sista tiden. Så jag tänker inte tjafsa självklarheter med dig.


Subventioner till det fossila bränslet är inte självklarheter när saken gällde att Europa avindustrialiseras på grund av effektbrist.
Det är du som hela tiden börjar tjafsa genom att dra in subventioner till fossila bränslen oavsett vad saken gäller.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850145
Alvarsson skrev:Föga imponerande svar! Förresten du som är så intelligent borde inte sprida felaktiga uppgifter. Tysklands utsläpp är närmare två gånger de Svenska utsläppen, inte tre som du påstår.


Kan så vara i och med att de har omlokaliserat en stor del av sin produktion till Kina.
Vet du vilka Co2 utsläpp detta genererar?
Föga imponerande svar. Skaffa dig ett arbete.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850146 Ja, säga tulipanaros det klarar alla!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850147
Alvarsson skrev:Ja, säga tulipanaros det klarar alla!


Om du inte hade gjort ditt bästa för att framställa dig som en idiot under de senaste åren så skulle faktiskt din entusiasm kunnat vara en tillgång, men nu framstår du mer som en idiot i likhet med Ulf.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850149 Ja men nu har inte jag i detta meningsutbyte lämnat felaktiga faktauppgifter,, så det att framställa sig som idiot kan diskuteras.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

laguma  
#850151
Alvarsson skrev:Ja men nu har inte jag i detta meningsutbyte lämnat felaktiga faktauppgifter,, så det att framställa sig som idiot kan diskuteras.

Visserligen, men du saknar grundläggande kunskap så i den meningen förtjänar du epitetet idiot.
Speciellt som du framställer dig som bättre vetande i allt som rör omställningen, vilket dina frågor avslöjar med all tydlighet att så är inte fallet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850153 Jo men jag tänker på alla andra. Du påstår att framtida energiutmaningar skall lösas genom att vi skall ta tillvara energin bättre. Då är jag säker på att alla intelligenta som följer denna tråd är intresserad hur man går till väga. Klarar du inte detta blir du nära släkt med den berömda kejsaren.
Senast redigerad av Alvarsson tis 16 jul 2024, 22:41, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#850154 Utan att skräpa ner den här tråden ser jag subventioner som att vi sopar vår egen dörr.
Och så vitt jag vet ligger alla länder i Skandinavien på promillenivån baserat på BNP.

Kineserna är smarta, de vet vad som krävs för att hålla igång industrin och de vet vad som krävs för att locka ny industri.
Att de är störst i klassen när det gäller förnybart är inte detsamma som att de blivit renare, i så fall skulle förbrukningen av fossila bränslen minska i samma takt som förnybart tar deras plats. Det är inte vad som händer.
Vad kineserna gör är att fortsätta växa industriellt. Att de bygger mest förnybart har ingen betydelse för vad som händer i Europa idag, eller för den delen de kommande 5-10 åren också.

Här i Europa kommer vi att låta marknaden själv reglera elpriset, har man underskott kan man bjuda på att köpa det som saknas, vilket i sin tur orsakar prisspridning till grannarna.
Det är lagligt att subventionera elräkningen för hushållen, men mycket svårt att göra det för industrin.
De stora företagen har långa elavtal, men det är annorlunda för de små. När en slaktare får 5 gånger elpriset säger det sig självt att biffen blir dyrare i längden. Och så vitt jag vet finns det ett stort antal småföretag i Skandinavien.

Låga elpriser är bra, men vad vi behöver i Europa är stabila priser, och en bra början vore att bygga elproduktion som kan leverera konsekvent 24/7, och då försvinner också jojopriserna.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#850158 Jo, men bygg denna förnämliga elproduktion då! Det är fritt fram i de flesta västliga länder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).