Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12672 inlägg 703862 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#848045 Jag tror inte att man kan räkna hem den kostnaden man har för att montera upp solceller på sitt hustak.
i alla fall inte med dagens elpriser.
Det var en rusch för några år sedan när strömmen kunde kosta närmare 15 kr/kWh men inte med dagens förhållandevis låga priser och sedan att räntan ligger på xx %.
Finns säkert någon på forumet som har solceller och de faktiska kostnaderna men även intäkter och hur mycket ström de ger.
Faran är att det är så dålig investering att ingen vill berätta om vilken dum investering de gjort. 😀

Jag har hört rykten om att EON betalar spotpriset minus 4 öre för varje levererad kWh och solel levereras vanligtvis när spotpriset är som lägst 👎

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848049 Det är väl inte riktigt sant Jannee solel levereras mest på dagen då spotpriset är betydligt högre än nattetid.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848053 Du ljuger Alvarsson. Kalkylen är helt iskall. Inte varm o ljummen ens på sommaren. Jag har pratat senate tiden med dom som investerat, till skillnad mot dig kanske.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848054
jannee skrev:Jag tror inte att man kan räkna hem den kostnaden man har för att montera upp solceller på sitt hustak.
i alla fall inte med dagens elpriser.
Det var en rusch för några år sedan när strömmen kunde kosta närmare 15 kr/kWh men inte med dagens förhållandevis låga priser och sedan att räntan ligger på xx %.
Finns säkert någon på forumet som har solceller och de faktiska kostnaderna men även intäkter och hur mycket ström de ger.
Faran är att det är så dålig investering att ingen vill berätta om vilken dum investering de gjort. 😀

Jag har hört rykten om att EON betalar spotpriset minus 4 öre för varje levererad kWh och solel levereras vanligtvis när spotpriset är som lägst 👎

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848055 Hejsan Jaane. Idag pratade jag med en bekant läget var sämre än det du beskrev, en tråkig historia.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Ove Lindberg  
#848057 Ett tillägg.
Nåväl jag skall inte tala om vad som är rätt eller fel i ämnet ovan. Men det är alltid två sidor på ett mynt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848062
Ove Lindberg skrev:Du ljuger Alvarsson. Kalkylen är helt iskall. Inte varm o ljummen ens på sommaren. Jag har pratat senate tiden med dom som investerat, till skillnad mot dig kanske.


Och vad är det jag ljuger om ? Har inte nämt ett ord om någon kalkyl. Så nu är det plats att du förklarar dig.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848065 Som privatpersoner är uppläggen mest som vanligt. Vi ska betala. Inte tjäna. I bästa fall spara något men helst inte.
Ofta blir det som med plastpåseskatten. Betala 4 gånger mer mot att vi gör en ”stor och avgörande” insats för att rädda planeten.
Hur det ligger till med kr o ören med solceller på taket vet jag inte. Men upplägget är förstås att du inte praktiken som typ villägare får investera över en brytpunkt att du kunnat tjäna. Då får ju inte producera mer än din förbrukning.
Din samhällsplikt är egentligen att dra igång ännu en gigekonomi bestående av takmontörer, ställningsbyggare, frekvensomriktarmontörer och solpanelsimportörer samt hantverkarbilförsäljare. Tidigare år har det i bästa fall, i centralDalarna varit ca 1/5 - 1/10 villägare som haft en bra plats, takyta som förutsättning göra en payback som varit bättre än mellan 15 - 20år och ”aldrig”. Är elpris o räntevillkoren samt betet (bidrag) sämre idag än för 2 år sedan är läget sämre sett till kronor och ören. Klimatångest, flockbeteende och panikekonomisk samhällsutveckling kan ge andra beslut.
Man kan göra tankeexperimentet att om du får 1 kr rabatt per liter diesel. Skulle du då köpa en cistern och bunkra 50 kubik för kommande 25 år.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#848066 Alvarsson är en motvalls kärring.
Men eftersom han är så vetgirig och i alla fall påstår att han vet så mycket borde han kunna redogöra för den ekonomiska biten när det gäller solceller då på villatak.
Men eftersom solceller ska vara så förbannat lönsamt förstår jag INTE varför de INTE täcker Ölands allvar med solceller.
Finns väl ingen yta som blir så solbelyst som just denna, i alla fall om man räknar/år i genomsnitt.
Solceller borde då dessutom ge bra med ström vintertid eftersom det ytterst sällan finns någon snö på Öland.
Förklara varför det int är så DU besserwisser !
Sätta solceller på en torvmosse i inre Småland är det förslag på men där är det snöbelagt vintertid och på sommaren mestadels mulet - undrar hur de som ska investera i detta egentligen tänker ?
Är det EU bidragen de är ute efter, eller ?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848067 På det stora hela kommer vi alla få betala el-, vind- och batterikalaset oavsett vad det kostar. Du kommer inte undan elmätaren. Naturligtvis finns det lönsamma, väldigt lönsamma, lite lönsamma och olönsamma anläggningar. Både nu och sen. Men vi betalar helheten på en nivå vi inte anar ännu jämfört för elpriser före ca 2015.
Staten ser bara jobb, spenderande och ekonomisk utvecklingspotential som betalas över elmätare.
Facken och (S)-ledda regeringar har ju i 50 år halkat ner Sverige i en sämre liga än vi verkligen inser. En industrination av klass där ingenjörsdriven utveckling på bred front ersatts av månglare, prylimportörer tillsammans med tron att allt räcker till fler och fler kan leva på färre och färre.
En högbelånad idiot ute på åkern och 100 000 med större och större kanelbullar på fiket i stan liksom.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#848068 Ang lönsamhet för solceller. Jag vet inte om den här killen finns på forumet men med en egen hobby Valmet 911 så är nog chansen stor. Hans vedförråd är rejält så jag gissar att det är där han sparar dom stora pengarna.
Det är ett intressant inslag med mycket fakta och funderingar.

https://youtu.be/U6y1_iPJNNE?si=2xQRdN9-pp5nG0D4

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848078 Lagring av grön el.
https://www.energinyheter.se/20240626/3 ... dkraftpark

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848091 Ingen behöver kärnkraftverk men alla vill ha pålitligt och förutsebart elsystem
https://www.processnet.se/article/view/ ... newsletter

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#848097 Pålitlig? För att kärnkraften i framtiden överhuvud skall komma på tal måste kärnkraften bli mer flexibel. Den är i dag den mest oflexibla kraftkälla vi har. Så lagring är även för kärnkraften ett måste.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#848099
Orsa skrev:Ingen behöver kärnkraftverk men alla vill ha pålitligt och förutsebart elsystem
https://www.processnet.se/article/view/ ... newsletter


Nej inte alla vill det. Fanatikerna vill backa bak 200 år till när energin var intermittent.

Mina förfäder kunde inte bara stoppa in elhandsken och mala med 400 Volt. Dom fick vänta tills det var vatten i bäcken så att kvarnstenarna kunde rotera på andra ställen tittade man på vindsnurran i väntan på vind.

Jag tror inte att dom ens kan föreställa sig hur världen ser ut när vi ska anpassa oss till en slumpmässig energiförsörjning. Försök bo i en lägenhet i en vecka när temperaturen ute är minus 20 och alla vindsnurror står stilla och batteribackupen tog slut på 20 minuter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).