Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12543 inlägg 670369 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#840257 Dock har jag lärt mig på alla de år när jag var chef inom tillverkningsindustrin att det aldrig var brist på personer som talade om att detta kommer aldrig att fungera.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#840261 Bara början vi gamla gubbar måste hänga med.
https://www.energinyheter.se/20240412/3 ... splattform

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#840270
Alvarsson skrev:Bara början vi gamla gubbar måste hänga med.


Ja du måste börja hänga med…..

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#840300
Alvarsson skrev:Dock har jag lärt mig på alla de år när jag var chef inom tillverkningsindustrin att det aldrig var brist på personer som talade om att detta kommer aldrig att fungera.


Det är precis det du säger om kärnkraft!
Bevisligen så fungerar det, vi har ju några i drift som producerar el till rimliga kostnader under ett långt tidsperspektiv.
Varför skulle det bli annorlunda med nybyggda verk?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840301
Brorsan skrev:
Alvarsson skrev:Dock har jag lärt mig på alla de år när jag var chef inom tillverkningsindustrin att det aldrig var brist på personer som talade om att detta kommer aldrig att fungera.


Det är precis det du säger om kärnkraft!
Bevisligen så fungerar det, vi har ju några i drift som producerar el till rimliga kostnader under ett långt tidsperspektiv.
Varför skulle det bli annorlunda med nybyggda verk?

Därför att priset/kwh blir då mycket högre med ny kärnkraft.

Sedan tillkommer ju även allt radioaktivt avfall, som vi ännu inte hittat någon säkert sätt att långtidsförvara. Samt risken gör olyckor, som sprider en massa strålning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#840302
gurka skrev:
Alvarsson skrev:Bara början vi gamla gubbar måste hänga med.


Ja du måste börja hänga med…..


Yes, jag skrev VI!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

simonarvestrand  
#840316
Alvarsson skrev:Dock har jag lärt mig på alla de år när jag var chef inom tillverkningsindustrin att det aldrig var brist på personer som talade om att detta kommer aldrig att fungera.


Det säger kanske mer om dig som chef än personerna under dig, dom kanske hade en realistisk bild av verkligheten, väldigt vanligt att folk på chefs nivå kommer och säger hur det skall vara .

Kom en chef för ett par år sedan och sa att vi skulle luta ett kar med vatten för att det skulle få högre vattenflöde från det. jättesmart lösning.
men jag antar att du hade köpt den lösningen eftersom han va en högutbildad chef?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#840326 Så var det inte!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#840327 Som jag skrivit många gånger förut. När kostnaderna för kärnkraften kommer på bordet, är det roliga slut.
https://www.di.se/nyheter/oklara-kostna ... karnkraft/

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#840330 När man inser de verkliga kostnaderna med felsatsningen med sol och vindkraft så kommer kostnaderna för kärnkraft att vara det minsta problemet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#840332 Man får tycka vad man vill. Men din åsikt har ju inget med verkligheten att göra. Verkligheten är att IEA deklarerar att sol och vind fullständigt dominera den globala elmarknaden. Det är bara se vad som byggs här och nu.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#840334 IEA har inte alls räknat in alla kostnader det kommer att innebära om vi kontinuerligt ska få tillgång till elenergi.
De räknar på installerad effekt och vad den kostar, när sanningen är den att du inte får ut mer än några 10 tals % av installerad effekt och då inte ens kontinuerligt.
Hur tror du mänskligheten ska överleva på slumpkraft ?
I Sverige har vi i dag 3 (TRE) ggr mer installerad vindkraft än kärnkraft, trots att en reaktor av avställd (för planerat underhåll) producerar ändå kärnkraften mer ström - hur f*n går det ihop ?
Om Sverige i framtiden ska klara sitt elbehov, då utan kärnkraft och utan oljekraftverk måste det till ca 50 000 nya vindkraftverk, är det ett sådant scenario du Alvarsson ser fram emot ?
Inser du Alvarsson inte vilken utopi du tror på ?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#840335
Alvarsson skrev:Man får tycka vad man vill. Men din åsikt har ju inget med verkligheten att göra. Verkligheten är att IEA deklarerar att sol och vind fullständigt dominera den globala elmarknaden. Det är bara se vad som byggs här och nu.


Det är inte min åsikt, det är den krassa verkligheten som du tycks förneka med alla till buds stående medel.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#840336 Nej jag ser vad som byggs, det är sol och vind varje dag. Jag ser vad regeringen skriver nu är det en kraftfull utbyggnad av vindkraften som gäller med därtill hörande energilagring och grön vätgas. Sedan förhåller jag mig till expertorganet IEA som slår fast att sol och vind fullständigt kommer att dominera den framtida globala elmarknaden.. Så dina killgissningar blir lite bleka i jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#840341 Alvarsson de som tror som du tror kommer en dag att vakna upp och inse att Ni blivit totalt manipulerade.
För "några" år sedan skulle vi i Sverige köra på gas var så inni helvete billigt och bra - hur gick det sedan ?
Nästa Guds gåva till oss var E 85, hur blev det ?
Nu är det vindkraften, blir exakt samma fiasko det med - garanterat.
Att kommuner satsar på solceller - det är ju skattebetalarnas pengar, bara till att höja kommunalskatten när det ej heller ger vad som lovas.
DU Alvarsson är så pass oförståndig att du inte ens anar hur manipulerad du blir och blivit.
Den bistra sanningen är den att knappt någon vindkraftägare som gör vinst, tvärtom gör de megastora förluster.
Men du Alvarsson kan väl förklara varför deras bokslut ser ut som de gör +
Varför går de med förlust ?
Är inte vinden gratis ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).