Servicebyggnader

Blanda egen betong

17 inlägg 3278 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Blanda egen betong

djkj  
#854561 Ska gjuta lite golv i ladugården ca: 2 kbm. och då ska man ju helst ha en del cement två delar gjutgrus 0-8 och en del makadam 8-16
Men för enkelheten skull så borde man väl kunna blanda en del cement och tre delar väggrus 0-16
Väggrus 0-16 brukar jag ha en hög liggandes.
Nån som gjutit på detta sättet eller med bärlager 0-32

TS
Användarvisningsbild

Re: Blanda egen betong

Victor97  
#854569 Det funkar utmärkt så brukar vi göra när
Vi gjuter lite hemma med tombolan

lidköping  
#854572 Jag gjuter också med 3 delar 0-16 och en del cement, det har fungerat. Jag använder 12 liters hinkar som jag öser upp grus och cement i.
3 hinkar grus och 1 hink cement per blandning i en 145 liters betongblandare.

källefall8  
#854585 Beror väl på vad det ska vara till men oavsett så att gjuta innebär ju en hel del jobb förutom själva blandandet och ska sedan vara i minst 50år så varför snåla på ingredienserna i betongen!? Gjutgrus, cement och ballast dvs singel/makadam och rent vatten ska det vara. Stenmjöl blandar sig inte med cement på samma sätt som sand. Har ett golv hemma i ett uthus som en polack putsade en gång, det gick knappt åt nån cement alls men var gång man sopar så försvinner en del, ytan är helt förstörd så dax att göra om. Hade det varit rätt från början så hade det garanterat varit lika fint än idag. Ganska mycket mer jobb att bila upp och göra om än att använda ngr säckar cement extra!!

djkj  
#854660 Anlededing till att använda 0-16 var den att det har man alltid nytta av så då beställer jag ett bil lass och det som blir över
kan jag laga vägen med.
Tyckte att det var mindre bra att ha en hög gjutgrus över.

TS

aho  
#854684 Har för mig att gjutgrus brukar vara siktat naturgrus medan väggrus 0-16 ofta är bergkross, åtminstone i södra Sverige.
Det går ått mer cement för att ge samma hållfasthet och slitstyrka när man gjuter med bergkross jämfört med naturgrus.

Skulle säga att det är viktigare att se till att man har naturgrus för gjutning än om det är 0-8 eller 0-16.
För bergkross så har bergkvalitén man krossar stor betydelse, för grus så är den selekteringen redan gjord av erosionen.

Ent  
#854749 Kan ingenting om sånt här, så min spontana tanke är att krossgrus borde ge mer hållfasthet eftersom det är skrovligare än naturgrus. Men så är det alltså inte?

Användarvisningsbild

UTB  
Ent skrev:Kan ingenting om sånt här, så min spontana tanke är att krossgrus borde ge mer hållfasthet eftersom det är skrovligare än naturgrus. Men så är det alltså inte?

Det beror ju på... i naturgrus har ju all mjukare sten nötts bort så gruset som är kvar är "starkt" medans krossgrus bara är en blandning av berget som krossades och ytan på gruset är skrovligt men "svagare".

/UTB

aho  
#854766 Det är tvärtom, ju skrovligare yta ju mer cement behöver man.

Krossgrusets ojämna yta medför att betongreceptet kräver mer cement och vatten
för att betongmassan ska få liknande egenskaper som betong med naturgrus som
ballastmaterial.
Kornformen gör att ballasten inte rör sig lika smidigt i betongmassan som det
naturligt jämnare och rundare naturgruset.
De finaste krossprodukterna innehåller ofta också en hel del stenmjöl som måste
avlägsnas för att betongen ska få rätt kvalitet.
Krossanläggningarna måste därför utvecklas så att de klarar att krossa berg där
kornen blir rundare och jämnare i formen. Då blir betongmassan smidigare att
bearbeta och då behövs inte mer vatten och cement i betongreceptet.

https://www.cement.heidelbergmaterials. ... betong.pdf

Sedan påverkar bergets hårdhet också, det är därför det inte går att anlägga en bergtäkt var som helst.
Väggrus från för mjukt berg är också ett sk-t, det mals ner till mjöl alldeles för fort.

Ent  
#854978 Man får lära sig nåt nytt varje dag 🙂

Användarvisningsbild

Elis76  
#854991 Vill man förkovra sig i ämnet finns ett examensarbete från KTH att plöja igenom.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:820219/FULLTEXT01.pdf

Det finns även en annan rapport från Umeå Universitet.

https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1565293/FULLTEXT01.pdf

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855090 Ska man gjuta hemma med krossgrus så finns det genvägar till fungerande recept. Det man bör förvänta sig är att det går åt mer vatten och mer vatten kräver mer cement.
Om man gör en provblandning till rätt konsistens och noterar vilken vattenmängd som krävs kan man med den räkna ut behovet av cement. Cementen ska utgöra en dubbelt så stor viktprocent som vattnet.
Det är ingen fantastisk noggrannhet i detta sättet att baklänges ta fram ett recept men det landar rimligt nära sanningen.
Utgångspunkten för att det ska fungera är att man utgår från ett torrt grus eller känner fukthalten och räknar in det i vattenmängden.
Eftersom krossgrus har skrovligare ytor bör man förlänga blandningstiden till bortåt det dubbla mot vanligt.

källefall8  
#855110 Det går såklart exprimentera om man tycker det är kul. Sandtäkterna blir färre så det kanske är siktad bergkross som gäller i framtiden men än så länge tycker iaf jag det verkar smidigast att använda gjutgrus efter välbeprövat recept😊 givetvis kommer ballast i form av singel 8-16 eller liknade från krossat berg men den ”tar” ju ingen cement.

Ent  
#855113 De flesta icke yrkespersoner gjuter väl ganska få objekt i sina liv, om ens något. Det är ju svårt att få facit också eftersom bristfällig hållfasthet kanske visar sig först efter många år. Det är m a o svårt att pröva sig fram, så som okunnig får jag nog beställa betongbilen när det ska bli några större projekt 🙂

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).