Servicebyggnader

Lösull (Papper)

10 inlägg 4536 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lösull (Papper)

Sture Andersson  
#782086 https://www.isoleringsbutiken.se/isolering/losull

Funderar på att isolera på loftet på min verkstad jag bygger med lösull (Papper)
Min tanke är att lägga 20 cm ,jag kommer inte hålla värme hela tiden utan enstaka tillfälle ,hur har jag inte bestämt än .
Vad har ni hört om detta? ,jag har bara hört positiva åsikter , särskilt bra tydligen om man tänker värma bara i bland .
Måsta man lägga nått uppepå isolering ,eller kan det ligga öppet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lösull (Papper)

Järnoxen  
#782160 Inte för att jag är någon expert på isolering men om det är papper så tror jag tyvärr att mössen kommer att gilla det. :evil:

Avatar Fallback

Re: Lösull (Papper)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782163 Jag har ca 25 säckar Rockwool isolering som du kan få gratis.

Avatar Fallback

Re: Lösull (Papper)

Sture Andersson  
#782198
Järnoxen skrev:Inte för att jag är någon expert på isolering men om det är papper så tror jag tyvärr att mössen kommer att gilla det. :evil:

Dom behandlar det med olika saker ,bland annat mot att möss ska trivas i det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lösull (Papper)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782214 Jag la träull i höstas. Det var jobbigt att lägga ut det, men de tborde ha samma egenskaper som sågspån, dvs ganska okänsligt mot luftfukt. Knepet är att få det lufttätt från ett håll så det inte drar igneom.

Avatar Fallback

Re: Lösull (Papper)

Sune_  
#782337 Hej!

Har lösull både i golv, mellanbjälklag och uppe på vinden i boningshuset, främst för att det är ett urgammalt hus och börja försöka plasta in huset för å kunna använda glas eller stenull kändes som en dålig idé.
Lejde bort jobbet och fick det sprutat, det kryper in i varenda liten vrå. Har golvvärme både uppe och nere i kombination med bergvärme och det funkar bra, förvisso en ny värmepump men uppvärmningen drar mkt mindre än ja förväntat mig.
Har inget ovanpå lösullen på vinden, dock är det utrymmet dragfritt, vilket är viktigt.

Kan varmt rekomendera!

Mvh // Per

Avatar Fallback

Re: Lösull (Papper)

Sture Andersson  
#782429
Sune_ skrev:Hej!

Har lösull både i golv, mellanbjälklag och uppe på vinden i boningshuset, främst för att det är ett urgammalt hus och börja försöka plasta in huset för å kunna använda glas eller stenull kändes som en dålig idé.
Lejde bort jobbet och fick det sprutat, det kryper in i varenda liten vrå. Har golvvärme både uppe och nere i kombination med bergvärme och det funkar bra, förvisso en ny värmepump men uppvärmningen drar mkt mindre än ja förväntat mig.
Har inget ovanpå lösullen på vinden, dock är det utrymmet dragfritt, vilket är viktigt.

Kan varmt rekomendera!

Mvh // Per

När du skriver lösull , då är det inte lösull av papper utan typ rockwol.Eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lösull (Papper)

Sune_  
#782440 Hej!
Det är cellulosa, valde det p.g.a att det har samma egenskaper som resten av huset när det kommer till att lagra och avge fukt beroende på årstid.
Kan tillägga att husmössen inte heller verkar gilla isoleringen, dom lyser med sin frånvaro numera.

Mvh // Per

Användarvisningsbild

Re: Lösull (Papper)

halvproffs  
#782442
Sune_ skrev:Hej!
Det är cellulosa, valde det p.g.a att det har samma egenskaper som resten av huset när det kommer till att lagra och avge fukt beroende på årstid.
Kan tillägga att husmössen inte heller verkar gilla isoleringen, dom lyser med sin frånvaro numera.

Mvh // Per


Helt perfekt material att isolera hus med!
Enklast att blåsa in det men går att kratta ut i bjälklag och vindsvåning. Kliar inte heller.

Användarvisningsbild

Re: Lösull (Papper)

Elis76  
#782464
Sune_ skrev:Hej!

Har lösull både i golv, mellanbjälklag och uppe på vinden i boningshuset, främst för att det är ett urgammalt hus och börja försöka plasta in huset för å kunna använda glas eller stenull kändes som en dålig idé.
Lejde bort jobbet och fick det sprutat, det kryper in i varenda liten vrå. Har golvvärme både uppe och nere i kombination med bergvärme och det funkar bra, förvisso en ny värmepump men uppvärmningen drar mkt mindre än ja förväntat mig.
Har inget ovanpå lösullen på vinden, dock är det utrymmet dragfritt, vilket är viktigt.

Kan varmt rekomendera!

Mvh // Per


Här finns en liten jämförelse mellan olika isoleringmaterial, speciellt viktigt att tänka på när man skall isolera äldre timmerhus.

https://byggnadsvard.se/isoleringsmaterial-fran-a-till-w/

https://www.byggahus.se/bygga/isoleringsmaterial-de-vanligaste-de-mindre-vanliga

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).