Servicebyggnader

Olika gipsskivor

12 inlägg 4966 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika gipsskivor

Sture Andersson  
#774797 Ska köpa gipsskivor till min verkstad som jag ska ha i taket ,kolla på byggmax , ska ha skivor som är 12,5mmx1200x2400
men det fans två olika sorter , som dom kalla EU standard och en som hette Svensk standard.Den som dom kalla Svensk standard ,ska tydligen vara mer motståndkraftig mot eld . När jag kolla på dom och lyfte i dom märkte jag ingen skillnad .
Eu skivan kosta 79,90 den Svenska 109 . Har dom blandat i flamskydmedel i den svenska ? Ska man verkligen ha det huset ? Nån som har koll på detta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

Amatörhuggare 62  
#774798 Ska du inte ha takgips ?
Dom skivorna, är mer lätthanterliga.

Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

Sture Andersson  
#774800
Amatörhuggare 62 skrev:Ska du inte ha takgips ?
Dom skivorna, är mer lätthanterliga.

Hade väl varit en tanke ,men nu är det glesat till 1200.
Kommer ha en gipshiss 380 i takhöjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

Amatörhuggare 62  
#774801 Ok gipshiss är guld värd.
Lycka till m taket.

Användarvisningsbild

Re: Olika gipsskivor

halvproffs  
#774825 Glesar man cc300 spelar bredden på skivan ingen roll. Alla brandskyddskivor jag har monterat(tusentals.stenhårt pressade) är betydligt tyngre än vanliga. Om jag inte minns fel finns dom bara i 900bredd pga tyngd och arbetsmiljöskäl.

Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

550  
#775058 Vad har du för krav på brandskyddet?
Skillnaden verkar bara vara att den europeiska skivan har lägre densitet. Flamskyddsmedel tror jag inte det är i någon av skivorna.
De skriver att den inte är för brand- och ljudklassade konstruktioner, men den borde klara "tändskyddande" ändå om det är ditt enda krav. Ska helst vara dokumenterat så...

Kolla på CE-märket/Prestandadeklarationen (DoP) att den uppfyller kravet. För den europeiska skivan hade Byggmax inga dokument kopplade på hemsidan, så du får väl kolla i butiken. Den "svenska" skivan hade Byggmax ett produktblad, jag hittade ingen prestandadeklaration på leverantörens hemsida heller.

1200 mm mellan glesen tror jag är alldeles för mycket i ett tak. Kolla vad som rekommenderas.

Användarvisningsbild

Re: Olika gipsskivor

T Landström  
#775067 Tak ska glesas på cc 300 men ska ju köra med 1200 skivor kan du nog gå upp till cc400...

Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

Amatörhuggare 62  
#775075 Ja jag tänkte, väl det.
För rejäla vikter,som man inte, vill ha över sig.

Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

Sture Andersson  
#775090
550 skrev:Vad har du för krav på brandskyddet?
Skillnaden verkar bara vara att den europeiska skivan har lägre densitet. Flamskyddsmedel tror jag inte det är i någon av skivorna.
De skriver att den inte är för brand- och ljudklassade konstruktioner, men den borde klara "tändskyddande" ändå om det är ditt enda krav. Ska helst vara dokumenterat så...

Kolla på CE-märket/Prestandadeklarationen (DoP) att den uppfyller kravet. För den europeiska skivan hade Byggmax inga dokument kopplade på hemsidan, så du får väl kolla i butiken. Den "svenska" skivan hade Byggmax ett produktblad, jag hittade ingen prestandadeklaration på leverantörens hemsida heller.

1200 mm mellan glesen tror jag är alldeles för mycket i ett tak. Kolla vad som rekommenderas.

Glesar 40cm när jag skrev 1200 mena jag att skivorna är 1200 och inte 900

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

550  
#775557
Sture Andersson skrev:
550 skrev:Vad har du för krav på brandskyddet?
Skillnaden verkar bara vara att den europeiska skivan har lägre densitet. Flamskyddsmedel tror jag inte det är i någon av skivorna.
De skriver att den inte är för brand- och ljudklassade konstruktioner, men den borde klara "tändskyddande" ändå om det är ditt enda krav. Ska helst vara dokumenterat så...

Kolla på CE-märket/Prestandadeklarationen (DoP) att den uppfyller kravet. För den europeiska skivan hade Byggmax inga dokument kopplade på hemsidan, så du får väl kolla i butiken. Den "svenska" skivan hade Byggmax ett produktblad, jag hittade ingen prestandadeklaration på leverantörens hemsida heller.

1200 mm mellan glesen tror jag är alldeles för mycket i ett tak. Kolla vad som rekommenderas.

Glesar 40cm när jag skrev 1200 mena jag att skivorna är 1200 och inte 900


Nu förstår jag hur du menade med 1200.
Har du varit och köpt skivor, vilka blev det i så fall?

Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

Sture Andersson  
#775574 Ja nu sitter dom i taket ,30 skivor ,det blev svensk standard ,när jag räkna på det skilde det 800 ,tyckte inte det var värt testa med dom billiga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika gipsskivor

550  
#775580 Tycker det var helt rätt 👍 De ska förhoppningsvis sitta där så länge att du hinner glömma bort den lilla summan!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).