Servicebyggnader

Jordkällare

71 inlägg 21140 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jordkällare

superdave  
#766509 I torsdag bestämde jag mig, det får bli en jordkällare.


Med spett, spade fyllhacka och korp. Och jordborr och plintspade och... Tre gånger har skaftet på fyllhackan gått av och lagat lika många gånger.

Det skulle säkert gått fint om det inte vore för att gruset är stenhårt, eller som murbruk, på en meters djup. Grävaren kommer förhoppningsvis i morgon så då får vi se vad måtten på spektaklet blir.

I den bästa av världar 2,6x3,8, i den sämsta 2x3,2. utsidamått inkl sval.

Storleken hänger uteslutande på hur nära berget ligger men det visar sig kanske i morgon.



   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767258 Och nu är det färdig med grävandet, typ, iaf på djupet. Den hamnade inte så djupt som jag ville pga berg men jag gör bedömningen att det blir gott nog med 7 dm jord uppe på ist för 1 meter. Den blev tyvärr också både smalare och grundare, varianten på 2x3,2 meter. Gamla matningen av vattnet till huset hittade vi rätt snabbt så det kommer agera kabelrör i framtiden, win.

Murlåda tillverkad som var en 1:a i svårighetsgrad, ventilation av gamla stuprör svetsades ihop, blev rätt kasst resultat men det kommer nog fara luft genom det också. I försöket att tillverka en kon till toppen på ventrör sabbade jag en jättefin fotplåt. I förrådet hittade jag ett rostfritt skorstensrör med mössa som blir perfekt att skjuta ner över stupröret.

Fortsättning följer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767261 Länk:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767262 länk

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767331 Hänt grejer

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

Ekman  
#767343 Kul projekt att ta del av. När du skriver ”sval” betyder det att det blir två utrymmen inuti så du kommer dela av och även sätta en innerdörr?
Vilken del kallas i så fall ”sval”?
Kommer du inte gjuta hela golvet utan behålla jordgolv i mitten?

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767358 Det blir två utrymmen med dörr mellan, den första heter sval och syftet är väl att hålla inre rummet stabilt i temp och fuktighet tolkar jag det som.
Det blir inget gjutet golv, i framtiden om jag hittar tegel så lägger jag in det men till den dagen så får det vara fritt ner till sanden som det är här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

Ekman  
#767395 Ok, jag var nyfiken för jag kollade in i min egen förfallna och såg att det var gjutet golv. Dock sprucket numera på grund av fukt och tjäle. Lär ju fungera precis lika bra eller bättre med sand.
Såg även att det är två utrymmen i min och nu vet jag att det yttre är svalen.

Hoppas på fler bilder när arbetet fortskrider 🙏🏻

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767488 Den borde göras iordning men det finns mycket som borde göras.

Framför allt finns mtrl till golvet mer eller mindre på plats, det är bara en fråga om att skyffla i lite förr att jämna till så är det klart.

Är det någon som har ett inspel på varför man inte ska ha svalen så liten som möjligt? I mitt fall vill jag ju ha inre utrymmet så stort som möjligt så jag tänker att svalen får bli så djup så att skiljedörren kan öppnas på ett vettigt sätt men inte större än så. Någon med argument mot det tänket?

Ny dag, nya bilder.

Inre gjutformen satt kvar i vilka jag skruvade gamla klyvspill från plyfor som stenarnas långsidor lades mot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767491 Så @lodin92 röstar för en liten sval?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

HannuRöj  
#767518 Den där sval kallas för hals/halssi här och den är presis så liten som möjligt. Lika lång som inre dörr är bredd.
Förr var dörrarna väldigt låga så de gamla är oftast hemskt trånga. Men de som byggt höga dörrar har varit nöjda, så det fungerar också.
👍 Trevligt att följa projektet.

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767607 Dagens beting.

Forma och gjuta sulan för skiljeväggen. Halsen blir så liten som möjligt.
Spåra i hörnen för bistål och bocka till dom inför murning så det är förberett.
Bar ner helsten och kapade sten så att det finns gott om småbitar när det är dags.
Byggde lite ställning med solskydd, känns ju lämpligt nu när tempen ska gå ner... Ställningen däremot är ju för takets skull.

Kom förbi ett bi, förmodligen ett murarbi.

Testade också att blanda yes i betongen som jag läst och hört från andra, kanske ingen jättestor skillnad på konsistensen men det gick smidigare att dra av överflödet, jag upplevde det som ett bättre slutresultat det blev som en finare, slätare och jämnare yta.

Länk:

Länk:

Länk:

Länk:

Länk:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#767690 Det knepiga idag var väl dom vingliga småväggarna, blir väl bättre nu när bistål ska i innan nästa skift,

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#768058 Dagens bestyr.

Mura klart vederlagen, fixa bågarna till valvformen bla av en gammal flakplyfa som legat bakom containern sedan 2018. Den räckte naturligtvis inte så det blev att lappa med skruv och lim. En tredje båge av masonit ska vi inte tala om, där bjuds det endast bild på gosidan. Kapa till petringar till taket och jag slår ett slag för mallar, dålig bild på sista mallen men ni fattar fäl poängen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

lodin92  
#768090
superdave skrev:Så @lodin92 röstar för en liten sval?

Ja för mig var det självklart med liten sval, om man inte vill utnyttja de utrymmet till förvaring som tål minus. Men såg sedan att jag läst din fråga fel när du undrade varför man inte skulle ha liten, trodde jag hann ta bort mitt svar innan du såg.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).