Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

146 inlägg 40352 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#712896 Idag så drog jag igång med det nya projektet här hemma på gården. Det ska bli en tvätthall kombinerat med ett gårds slakteri. Så idag har jag pöjken och farsan grävt fram vatten. Det blev nästan 40m långt och 1,4m djupt. Så det borde klara sig från att frysa. Så nu är slangen på plats och det är återfyllt. Blev en 32mm slang.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#713028 Dagens arbete bestod av att ta bort det gamla betonggolvet. Tyvärr så var det den ända gjutna ytan i maskinhallen. Men ett golv som lutar åt alla håll och inte har någon armering är inte så mycket att bygga på. Det har varit bra att förvara maskiner på. Golvet var mellan 5 och 15cm tjockt. Så ibland fick den lilla grävmaskin kämpa. Men det är inte dumt att kunna jobba inomhus när det regnar ute. Blev väldigt slitit utanför.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

fendt311  
#713031 Bara att lyfta på huggar hjälmen. Fasen vad duktiga ni är.👍👍 Påminner mig när jag sänkte golvet 40cm i ladugården. Var inte roligt när dom fyllt igen dyng rännorna. Med nyare betong. Tur dock som för dig, fanns ingen armering. 😊

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#713068 Roligt projekt!
Ska du ha slakteriet för eget bruk endast?

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#713072 Ja det är endast för eget bruk och jaktlaget. Sen blir det säkert så att polare och grannarna kommer att använda det. Det är ju brist på kylrum här omkring. Sen ska man ju aldrig säga aldrig kanske slutar med att slaktar på heltid 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Ekman  
#713086 Kul tråd, ska bli spännande att följa! Bara mata på med bilder.
Fint att kunna göra det rejält. Går ju inte att jämföra det man själv håller på och karvar på i diverse logar och maskinhallar, med de som har bra ordnat för sig med slakteri. Både roligare och godare blir det. Tror jag 😁

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#713210 Vi byggde ett i jaktlaget med kylrum i början av nittiotalet.
Det blev ett stort lyft för köttkvaliteten.
Sedan 2006 har jag varit involverad i ett småskaligt slakteri. Sedan dess har jag tjatat kött och handhygien
med jägarna i laget och nu har vi väldigt bra kött som kan hänga länge och möras.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#713213 Dagens arbete blev inte lika slitsamt! Har mät på alla golvbrunnar och avloppet. Sen borrade jag mej igenom vägen för att få in vattenslangen. Det är otroligt överdrivet bra grund det är murat 2m under marken. Sen är det en kantbalk som är 50×50cm som muren står på man skulle kunna tro att det skulle vara en källare på hallen. Så nu blir det till att inhandla rör och frigolit om det går att få tag i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#713217
Brorsan skrev:Vi byggde ett i jaktlaget med kylrum i början av nittiotalet.
Det blev ett stort lyft för köttkvaliteten.
Sedan 2006 har jag varit involverad i ett småskaligt slakteri. Sedan dess har jag tjatat kött och handhygien
med jägarna i laget och nu har vi väldigt bra kött som kan hänga länge och möras.


Det är det jag också är ute efter bättre kötkvalite högre hygien. Sen blir det mycket roligare om det är iordning. Köpte ni ett kylrum eller byggde ni ett eget? Har du räls i kylrum?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#713224 Vi byggde det själva. 25 cm gullfiber i väggarna och ett löst kylaggregat, Nima tror jag vi köpte det ifrån.
Det har fungerat bra under nästan 30 år, vi har bara behövt serva det en gång.
Vi monterade in ett avfuktningsaggregat några år efter bygget för det blev för fuktig luft där inne.
Jag fick tag i några bansektioner och ett par växlar för ett par år sedan men dom har inte kommit upp ännu.
Det underlättar ju väldigt mycket om man slipper lyfta.
Man kan ju göra det enkelt med en bana som går i ett U men då får man ju lyfta ner det som hängdes in först. Ta tillräckligt grovt rör bara om ni ska hänga nöt eller älg i den.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Arvid0  
#713247 Hur gör ni som bygger kylrum i befintligt utrymme. Om ni isolerar med gullfiber/mineralull sätter ni ångspärr på in eller utsidan?

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713251 Ångspärren ska vara på den varma sidan, alltså utvändigt.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

halvproffs  
#713259
busholle skrev:Ångspärren ska vara på den varma sidan, alltså utvändigt.


?. Kan det vara möjligt. Fukten borde ju komma inifrån då kropparna avger en hel del fukt. Fuktvandringen vill jag inte ha in i väggen.
Ganska vanligt med ett par minus utetemp när vi hänger upp djuren och hängningstemperaturen är väl 5-7plusgrader och då är det varmast i kylrummet. Dock händer det ibland att det kan vara en dygnsmedeltemperatur runt 10 grader. Cellplast i väggen så är det stopp från bägge håll?
Knepigt det där.

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713267
halvproffs skrev:
busholle skrev:Ångspärren ska vara på den varma sidan, alltså utvändigt.


?. Kan det vara möjligt. Fukten borde ju komma inifrån då kropparna avger en hel del fukt. Fuktvandringen vill jag inte ha in i väggen.
Ganska vanligt med ett par minus utetemp när vi hänger upp djuren och hängningstemperaturen är väl 5-7plusgrader och då är det varmast i kylrummet. Dock händer det ibland att det kan vara en dygnsmedeltemperatur runt 10 grader. Cellplast i väggen så är det stopp från bägge håll?
Knepigt det där.


Det är två separata problem och man måste hantera båda. Varm luft bär mer vatten och därför får du ett ångtryck från den varma sidan mot den kalla. Att kropparna avger fukt hanteras vanligen med avfuktare eller ventilation. Om man skulle ha så mycket fukt i kylrummet att fukten skulle vandra utåt så skulle kropparna snart bli förstörda av mögel och påväxt.
Du måste alltså stoppa fukten från att komma in i väggen och ha så torrt i kylrummet att kropparna inte förstörs.

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

torpöbo  
#713319 Att rekommendera vid byggnation av kylrum är att använda sandwitch prefabricerade väggelement. Räknar man på kostnad kan det bli billigre att köra prefabricerade än att bygga väggar själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).