Servicebyggnader

Sloda golv

21 inlägg 12887 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sloda golv

Sture Andersson  
#657733 Ska gjuta golv i ett befintligt utrymme på 30 m2,tanken är att ha utrymmet till ha brahagrejer på pall där inne .Det är lågt i tak ,så några fordon kommer inte vara där inne .Kommer gjuta ut en platta utanför som jag kan ställa av grejer på och dra in det med handtruck.Nu till min fråga ,kommer få hjälp av en till gjutningen ,han menar att det räcker om vi vibrerar och slodar golvet ,vad tror ni om jag ska ha handtruck på golvet .Ett slipat golv blir inte det starkare yta då om man ska köra med handtruck på det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sloda golv

Arvid0  
#657752 Kör du självvibrerande så räcker det med att sloda men då du ska vibrera så antar jag att det är vanlig betong. Går att få till med vibb och sloda men har du ingen erfarenhet så skulle jag råda till att glätta ytan. Är den bara 30m2 så räcker det med att handslipa/glätta om du inte har billig/enkel tillgång till en helikopter.

Användarvisningsbild

Re: Sloda golv

T Landström  
#657788 Jag skulle slipat/glättat golvet.
Min erfarenhet är att en slipad/glättad yta inte bara blir tåligare den dammar mindre oxå.

Användarvisningsbild

Re: Sloda golv

molnia  
#657796 Ett slipat/glättat golv borde även vare lättare att flytta tunga saker på med handtruck då det inte blir några ojämnheter att fastna på.

Avatar Fallback

Re: Sloda golv

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657823 Slipa det. Det kostar någon hundring att hyra en helikopter och du får ett golv som är lättare att städa, dammar mindre och ser proffsigare ut.

Avatar Fallback

Re: Sloda golv

Sture Andersson  
#658253
busholle skrev:Slipa det. Det kostar någon hundring att hyra en helikopter och du får ett golv som är lättare att städa, dammar mindre och ser proffsigare ut.

Verkar som min fundering på att jag borde slipa det ,får medhåll av alla här .Efter som han som skall hjälpa mig inte vill det så får jag väl försöka slipa det själv ,har kollat på en mängd filmer nu på youtube och det verkar inte jättesvårt ,konsten är väl att gå på i rätt tid ,vi misslyckades med ett golv förra året och när jag kollar på filmerna förstår jag varför ,vi gick på alldeles för tidigt ,han sjönk ner flera centemeter med stövlarna ,när jag kollar på filmerna går dom runt i vanliga gympadojjer ,det blir bara lite ytliga spår efter dom ,kom gärna med lite info om hur man kör med helikopter ni som kan,väntar ni ett tag mellan ni har slipat golvet och byter till glättare på helikoptern .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sloda golv

T Landström  
#658325
Sture Andersson skrev:
busholle skrev:Slipa det. Det kostar någon hundring att hyra en helikopter och du får ett golv som är lättare att städa, dammar mindre och ser proffsigare ut.

Verkar som min fundering på att jag borde slipa det ,får medhåll av alla här .Efter som han som skall hjälpa mig inte vill det så får jag väl försöka slipa det själv ,har kollat på en mängd filmer nu på youtube och det verkar inte jättesvårt ,konsten är väl att gå på i rätt tid ,vi misslyckades med ett golv förra året och när jag kollar på filmerna förstår jag varför ,vi gick på alldeles för tidigt ,han sjönk ner flera centemeter med stövlarna ,när jag kollar på filmerna går dom runt i vanliga gympadojjer ,det blir bara lite ytliga spår efter dom ,kom gärna med lite info om hur man kör med helikopter ni som kan,väntar ni ett tag mellan ni har slipat golvet och byter till glättare på helikoptern .


Kruxet är ju alltid att gå på i rätt tid.
Man får vänta lite längre om man ska använda helikopter att slipa med än om man ska göra det för hand.
Ha med en skurbräda och ett "svär" för det är svårt att komma åt mot väggar och rör som sticker upp!


Personligen tycker jag alltid att man startar förtidigt.

Avatar Fallback

Re: Sloda golv

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658330 Eftersom det bara gäller 30m2 så tycker jag du ska hyra en liten så blir det lättare att lära sig köra utan att slita ihjäl dig.
Höjden på handtaget är viktigare än man tror då det är genom att höja och sänka man får den att gå mellan höger och vänster.
Jag brukar faktiskt skippa slipskivan och gå direkt på vingarna.
Gå runt och känn på många ställen på plattan om det är så att den kommer igång ojämnt. Jag hade en vintergjutning där delar av plattan var isolerad och det gjorde stor skillnad på hur fort betongen kom igång. När vi gjöt nytt golv i en av ladugårdarna så hann vi knappt få ut sista bilen innan det var dags att gå på med glättaren, men då var det 28 grader varmt och blåst i juli 2018.

Avatar Fallback

Re: Sloda golv

björkhytta  
#658331 Med bra betong (konsistens s4 halvflyt ,s5 fullflyt) går det enklare att lägga ut och sloda och därmed ett planare golv , så kan du vänta ut betongen tills du kan gå på den, lagom att ställa på och köra helikoptern när det blir tryckmärken av skon , ca 1mm.
Tidigare om det blir en ojämn utläggning och svårt att sloda igen betongen.

Avatar Fallback

Re: Sloda golv

Sture Andersson  
#658346
busholle skrev:Eftersom det bara gäller 30m2 så tycker jag du ska hyra en liten så blir det lättare att lära sig köra utan att slita ihjäl dig.
Höjden på handtaget är viktigare än man tror då det är genom att höja och sänka man får den att gå mellan höger och vänster.
Jag brukar faktiskt skippa slipskivan och gå direkt på vingarna.
Gå runt och känn på många ställen på plattan om det är så att den kommer igång ojämnt. Jag hade en vintergjutning där delar av plattan var isolerad och det gjorde stor skillnad på hur fort betongen kom igång. När vi gjöt nytt golv i en av ladugårdarna så hann vi knappt få ut sista bilen innan det var dags att gå på med glättaren, men då var det 28 grader varmt och blåst i juli 2018.

Brukar du ha en bensindriven ,ser enklast ut så man slipper sladden.När du skriven liten ,så menar du att det är tungt att styra en stor ?När du skriver om handtaget att du får den att ändra riktning ,när jag kollar på filmerna så får jag känslan att man ska försöka styra den så lite som möjligt bara låta den flyta fram.Rätta mig om jag har fel.Om du hoppar över slipning och går direkt på glättningen så får du vänta rätt länge så det hinner bli rätt torrt ? Om vi försöker omsätta spåren i betongen till hur torrt det ska vara när man börjar med slipningen ,om jag kollar på filmerna så blir det spår men väldigt ytligt ,förstår att detta måste vara en känsla som är svår att förklara nått man lär sig med åren.Men jag misstänker att bättre lite för tidigt än sent ,

   TS
Avatar Fallback

Re: Sloda golv

Sture Andersson  
#658349
björkhytta skrev:Med bra betong (konsistens s4 halvflyt ,s5 fullflyt) går det enklare att lägga ut och sloda och därmed ett planare golv , så kan du vänta ut betongen tills du kan gå på den, lagom att ställa på och köra helikoptern när det blir tryckmärken av skon , ca 1mm.
Tidigare om det blir en ojämn utläggning och svårt att sloda igen betongen.

Bra förklaring ,precis som jag funderat med avtrycken av skorna .Fundera lite på det du skriver om halvflyt fullflyt ,i mitt fall är det inga fall utan bara ett plant golv ,kan man ta fullflyt då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sloda golv

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658373 När du kan gå på plattan utan att kladda ner skorna är det dags att köra. Jag har bara använt eldriven glättare och ser ingen större nackdel med det. Visst behöver du styra glättaren, vissa platser behöver mer tid och då får du stanna där och jobba med dem. Att planlöst snurra runt med maskinen kommer inte ge dig något bra golv men det löser sig när du kommer igång.
Mina golvgjutningar har jag gjort med självkompakterande betong och den ligger väl runt S5, det finns numera ingen anledning att beställa trögare betong att slita med för ett golv. Värt att tänka på är att formtrycket stiger med lösare betong så se till att formen är stabil.

Avatar Fallback

Re: Sloda golv

Sture Andersson  
#662931
busholle skrev:Eftersom det bara gäller 30m2 så tycker jag du ska hyra en liten så blir det lättare att lära sig köra utan att slita ihjäl dig.
Höjden på handtaget är viktigare än man tror då det är genom att höja och sänka man får den att gå mellan höger och vänster.
Jag brukar faktiskt skippa slipskivan och gå direkt på vingarna.
Gå runt och känn på många ställen på plattan om det är så att den kommer igång ojämnt. Jag hade en vintergjutning där delar av plattan var isolerad och det gjorde stor skillnad på hur fort betongen kom igång. När vi gjöt nytt golv i en av ladugårdarna så hann vi knappt få ut sista bilen innan det var dags att gå på med glättaren, men då var det 28 grader varmt och blåst i juli 2018.

Nu börjar det närma sig gjutning ,har tagit lite tid av olika anledningar ,tänkte kolla med dig igen om hyra av glättmaskiner ,kolla med uthyraren att det fans 600mm breda 900 1200 När du skriver liten maskin ,är det 600 eller 900 du menar ,funderar på att är det inte lättare få plant golv med 900 än 600 (mindre vågit)Sen funderar jag när jag kollar på filmer ,att dom skruvar på en ratt uppe på handtaget ,vad ställer dom in där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sloda golv

T Landström  
#662947 Tror en större diameter ger ett jämnare golv. Sedan påverkar hur konkav tallriken är men en helt plan tallrik blir tyngre att jobba med.

Avatar Fallback

Re: Sloda golv

Dennis1982  
#662956
Sture Andersson skrev:
busholle skrev:Eftersom det bara gäller 30m2 så tycker jag du ska hyra en liten så blir det lättare att lära sig köra utan att slita ihjäl dig.
Höjden på handtaget är viktigare än man tror då det är genom att höja och sänka man får den att gå mellan höger och vänster.
Jag brukar faktiskt skippa slipskivan och gå direkt på vingarna.
Gå runt och känn på många ställen på plattan om det är så att den kommer igång ojämnt. Jag hade en vintergjutning där delar av plattan var isolerad och det gjorde stor skillnad på hur fort betongen kom igång. När vi gjöt nytt golv i en av ladugårdarna så hann vi knappt få ut sista bilen innan det var dags att gå på med glättaren, men då var det 28 grader varmt och blåst i juli 2018.

Nu börjar det närma sig gjutning ,har tagit lite tid av olika anledningar ,tänkte kolla med dig igen om hyra av glättmaskiner ,kolla med uthyraren att det fans 600mm breda 900 1200 När du skriver liten maskin ,är det 600 eller 900 du menar ,funderar på att är det inte lättare få plant golv med 900 än 600 (mindre vågit)Sen funderar jag när jag kollar på filmer ,att dom skruvar på en ratt uppe på handtaget ,vad ställer dom in där?

Större diameter ger nog ett bättre resultat, men den lämnar ju mer i hörnen. Är det litet utrymme så är det nog bra med en mindre.
Med rattarna ställer du vinkeln på vingarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).