busholle skrev:Slipa det. Det kostar någon hundring att hyra en helikopter och du får ett golv som är lättare att städa, dammar mindre och ser proffsigare ut.
Sture Andersson skrev:busholle skrev:Slipa det. Det kostar någon hundring att hyra en helikopter och du får ett golv som är lättare att städa, dammar mindre och ser proffsigare ut.
Verkar som min fundering på att jag borde slipa det ,får medhåll av alla här .Efter som han som skall hjälpa mig inte vill det så får jag väl försöka slipa det själv ,har kollat på en mängd filmer nu på youtube och det verkar inte jättesvårt ,konsten är väl att gå på i rätt tid ,vi misslyckades med ett golv förra året och när jag kollar på filmerna förstår jag varför ,vi gick på alldeles för tidigt ,han sjönk ner flera centemeter med stövlarna ,när jag kollar på filmerna går dom runt i vanliga gympadojjer ,det blir bara lite ytliga spår efter dom ,kom gärna med lite info om hur man kör med helikopter ni som kan,väntar ni ett tag mellan ni har slipat golvet och byter till glättare på helikoptern .
busholle skrev:Eftersom det bara gäller 30m2 så tycker jag du ska hyra en liten så blir det lättare att lära sig köra utan att slita ihjäl dig.
Höjden på handtaget är viktigare än man tror då det är genom att höja och sänka man får den att gå mellan höger och vänster.
Jag brukar faktiskt skippa slipskivan och gå direkt på vingarna.
Gå runt och känn på många ställen på plattan om det är så att den kommer igång ojämnt. Jag hade en vintergjutning där delar av plattan var isolerad och det gjorde stor skillnad på hur fort betongen kom igång. När vi gjöt nytt golv i en av ladugårdarna så hann vi knappt få ut sista bilen innan det var dags att gå på med glättaren, men då var det 28 grader varmt och blåst i juli 2018.
björkhytta skrev:Med bra betong (konsistens s4 halvflyt ,s5 fullflyt) går det enklare att lägga ut och sloda och därmed ett planare golv , så kan du vänta ut betongen tills du kan gå på den, lagom att ställa på och köra helikoptern när det blir tryckmärken av skon , ca 1mm.
Tidigare om det blir en ojämn utläggning och svårt att sloda igen betongen.
busholle skrev:Eftersom det bara gäller 30m2 så tycker jag du ska hyra en liten så blir det lättare att lära sig köra utan att slita ihjäl dig.
Höjden på handtaget är viktigare än man tror då det är genom att höja och sänka man får den att gå mellan höger och vänster.
Gå runt och känn på många ställen på plattan om det är så att den kommer igång ojämnt. Jag hade en vintergjutning där delar av plattan var isolerad och det gjorde stor skillnad på hur fort betongen kom igång. När vi gjöt nytt golv i en av ladugårdarna så hann vi knappt få ut sista bilen innan det var dags att gå på med glättaren, men då var det 28 grader varmt och blåst i juli 2018.
Sture Andersson skrev:busholle skrev:Eftersom det bara gäller 30m2 så tycker jag du ska hyra en liten så blir det lättare att lära sig köra utan att slita ihjäl dig.
Nu börjar det närma sig gjutning ,har tagit lite tid av olika anledningar ,tänkte kolla med dig igen om hyra av glättmaskiner ,kolla med uthyraren att det fans 600mm breda 900 1200 När du skriver liten maskin ,är det 600 eller 900 du menar ,funderar på att är det inte lättare få plant golv med 900 än 600 (mindre vågit)Sen funderar jag när jag kollar på filmer ,att dom skruvar på en ratt uppe på handtaget ,vad ställer dom in där?