Servicebyggnader

Lukt gammal laggård

10 inlägg 4580 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lukt gammal laggård

kittson90  
#590912 Hej, vi har nyligen förvärvat en fastighet med en laggård uppförd på slutet av 60 talet. Det är nog cirka 20 år sedan man hade djurhållning här på gården. Planen är att göra ett litet snickeri i laggården, kruxet är dock att det fortfarande sitter kvar lukt som sätter av sig på material man lagrar där inne. Hur blir man kvitt lukten? Vi kommer nog eventuellt fylla upp de gamla gödselkanalerna med material och sedan göra en gjutning på för att få plant golv, en del av lukten kanske sitter i betongen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lukt gammal laggård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590915 Väggar och tak är nog det som bär mest lukt enligt min erfarenhet. Högtryckstvätt funkade även på trävirket när jag tvättade ur en före detta spannmålstork som luktade råtta.

Användarvisningsbild

Re: Lukt gammal laggård

JerryH  
#590919 Skulle nog också säga väggar o tak. Kör du med högtrycken på betongen och tex en barkspade för att få bort nedtryckt gödsel så bör du få bort det som ev luktar utan problem. Jag göt igen gödselrännorna där jag fixade till en snickarbod i sommar, men det var mer för att få ett jämnt golv än att få att det skulle komma lukt därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Lukt gammal laggård

kittson90  
#591274 Okej, tack för inputen! Blir nog en svängom med hetvattentvätten till våren då.

/Dennis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lukt gammal laggård

Torbjörn Johnsen  
#591276 Lite ny färg :-?

Avatar Fallback

Re: Lukt gammal laggård

jannee  
#591278 När jag på "forntiden" tvättade ur min ladugård hade jag formalin i tvättmedelsbehållaren (högtryckspruta med kallvatten).
Tog bort ALL lukt av ladugård.
Den blev på köpet också desinficerad.

Användarvisningsbild

Re: Lukt gammal laggård

kittson90  
#591279 Ja det är väl också tanken, taket kommer iaf att målas. I dagsläget är det någon slags målad masonit, riktigt risig på vissa ställen, där har jag tänkt ersätta med tex plywood, och måla på de ställen jag behåller gamla ytskiktet. Ska man kanske sätta plast emellan masoniten och plywooden isåfall? För att stänga in lukt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lukt gammal laggård

kittson90  
#591280
jannee skrev:När jag på "forntiden" tvättade ur min ladugård hade jag formalin i tvättmedelsbehållaren (högtryckspruta med kallvatten).
Tog bort ALL lukt av ladugård.
Den blev på köpet också desinficerad.


Ja det lät ju ut spännande. Vad finns det för medel idag man skulle kunna använda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lukt gammal laggård

SkogsBasse  
#591281 Vet inte om hur detta funkar på gödsel men när jag köpte en lägenhet som storrökare bott i så tvättade jag väggar och tak med ammoniak och målade sen med något som kallades spärr-vit färg.

Avatar Fallback

Re: Lukt gammal laggård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591289 Ska du använda loftet ovanför så kolla kvaliteten på virket före du gör något annat. Ofta är det skit och då lär du byta det före du försöker måla eller skruva skivor. Plast ska du hålla långt borta från en ladugård, hellre då en diffusionsöppen väv. Väven tar inte bort någon lukt men den gör å andra sidan inte att ladugården ruttnar bort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).