Servicebyggnader

Golvbrunn

16 inlägg 5935 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Golvbrunn

Sture Andersson  
#560710 Håller på med grunden till en mindre verkstad ,men har fastnatt på om jag ska ha golvbrunn.
Kommer inte ha bilen där bara traktorer ,va tycker ni behövs golvbrunn i en son lokal ,tänkte ha golvet så det luta mot dörren.



   TS
Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

Avslutat-02  
#560711 Gjut in en golvbrunn när du ändå håller på,
Man vet aldrig när man behöver den, men om du ska ha traktorer där inne och en Kanske är full i snö, då vill du nog ha den där golvbrunnen tro mig..... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Golvbrunn

Arvid0  
#560716 aldrig fel med en golvbrunn men ska du följa föreskrifter måste det vara oljefälla i den och ev anmäla att den finns där.

Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

Sture Andersson  
#560720 Om jag nu ska ha en brun hur ska den se ut ,var ska den ligga på golvet ,hur ska golvet luta .
Verkstan blir 7,20-12m invändigt ,porten i gavel .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golvbrunn

Arvid0  
#560732 jag lade min golvbrunn mitt under där t ex traktorn står. dvs centrerat portöppning och cirka 3-4 m in. cirka två cm under golvnivå med fall på cirka 1- 1,5m i radie. jag har vanlig plastbrunn men skulle jag tvättat eller skruvat mycket skulle jag valt en rostfri brunn. antagligen låtit en kompis tillverka en med oljefälla för att få ner priset.

Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

bgl  
#560739 Man måste tidigt i planeringen vara klar på vad verkstaden ska användas till.
Finns litet utrymme mellan vanligt bilgarage och verkstad för externa kunder.
Får kommunen kännedom om ett verkstadsbygge startar en process man inte själv kan kontrollera.
Har bekanta som fått oanade krav på sitt bygge!

Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

Sture Andersson  
#560742
bgl skrev:Man måste tidigt i planeringen vara klar på vad verkstaden ska användas till.
Finns litet utrymme mellan vanligt bilgarage och verkstad för externa kunder.
Får kommunen kännedom om ett verkstadsbygge startar en process man inte själv kan kontrollera.
Har bekanta som fått oanade krav på sitt bygge!

Detta blir en ekonomibyggnad helt för eget bruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

eqlazer  
#560747
Arvid0 skrev:jag lade min golvbrunn mitt under där t ex traktorn står. dvs centrerat portöppning och cirka 3-4 m in. cirka två cm under golvnivå med fall på cirka 1- 1,5m i radie. jag har vanlig plastbrunn men skulle jag tvättat eller skruvat mycket skulle jag valt en rostfri brunn. antagligen låtit en kompis tillverka en med oljefälla för att få ner priset.

Placerad mitt under är ju trevligt när det kommer till snö och vatten. Men jag skulle nog förorda att den placeras vid sidan av fordonet för lättare upptäcka vätskeläckage och om man också behöver suga upp oljespill så är det lättare att förhindra att det försvinner ner i golvbrunnen.

Användarvisningsbild

Re: Golvbrunn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560757 En golvbrunn som samlar upp grus, sand och annan skit innan det rinner vidare ut i rören vore kanske bra med. Och som är lätt och smidig att rensa så att det verkligen blir av...

Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560768 Annars kan du montera en Acodränränna med rostfritt galler, lätt att spola ur och sväljer vatten bra

Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

Sture Andersson  
#560776 Fick ett tips av en granne ,urinplåtar .Kraftiga plåtar som ligger lösa ,som man kan lyfta upp och göra rent .Tål att köra på .Får bara få till en ränna i golvet och kanter att lägga plåtarna på.Finns på Granngården .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golvbrunn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560786
1554569172_0_31171_6.jpg


https://www.byggmax.se/catalog/product/ ... 7MEALw_wcB

129kr/meter
Den såg inte så dum ut och vill man ha kraftigare galler borde det väl gå att lägga i.

Användarvisningsbild

Re: Golvbrunn

hemhuggare  
#560791 Någon form av ränna men enligt min mening gärna vid sidan om där du kör in och ska vara när du mekar annars har du ont av rännan/brunnen när du ska ställa domkraft pallbockar eller rulla under traktorn med en liggbräda. Det är bättre att ha rännan vid sidan och en bra gummiskrapa enligt mina erfarenheter

Avatar Fallback

Re: Golvbrunn

Sture Andersson  
#562392 Jag fick tag på en rostfri plåt med hål i 1 m lång 15 cm bred ,5 mm gods .Sen gjorde jag resten i galvat
vinkeljärn och en form som jag gjuter fast i golvet .La ett fall på rännan med ett par cm ,och avloppet ut i ändan .
Sen gjute jag fast det i lite betong så det sitter fast tills jag ska gjuta .
Men så kom grannen och titta och satte myror i huvudet på mig ,han tyckte jag fick för lite betong på röret ,närmast rännan får jag 5 cm sen faller röret och golvet åt andra hållet ,röret är 75 mm avloppsrör

Va tror ni blir det för lite betong på röret ,det blir ju första 50cm som det blir 5-6 cm .Kommer ju bli en armeringsmatta på röret med .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golvbrunn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562504 Det borde hålla men mer betong hade varit bättre.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).