Men så när ja väl varit klar med dessa stommar så har varken tiden eller ekonomin passat, å jag har sålt iväg de stommar ja timrat...
Men förra våren så köpte ja mig ett bandsågverk, de har ja skrivit om tidigare Hur som helst så där vid påsk i fjol så stod ja där, med ett sågverk..... Men utan virke att såga
Ja hade ju inte en aning tidigare under vintern att ja skulle investera i sågverket och ja hade ju inte huggit något virke för att såga. Dock så blev det då så varmt att ja inte ville ut å hugga nått i skogen heller då vi mest har gran på vår egen mark. Däremot hade det lite tidigare blåst ner ett antal lämpliga tallar att börja prova sågen med så ett par tallar bärgas och jag sågar upp dessa till block och lite vildmarkspanel... det var dock inte många stockar detta gällde... Men några veckor senare så kommer en sånt där åskväder med blåst som sopar ner 20 talet tallar hos grannen... Ett samtal till honom och vi kommer överens om att ja får köpa dessa...
Dessa tallar (ca 40 cm i brösthöjd) var rejält långa, å eftersom jag är löjligt förtjust i timring så blev ju planen att aptera efter måtten till en attefallare, och jag fick lätt ut 3 stockar å en halv kan man säga, grejjen är att för att hålla lite dim så blockade ja dom första 3 stockarna till 6`som ja ska ha till attefallaren och "toppen", den sista stocken fick bli 5 tummare... sido utbytena fick bli dels virke som ja ska ha till lite snickerier i framtiden då de va många av stockarna som var helt kvistfria, men även mer vildmarkspanel...
det tillkom en hög me stockar från fler grannar innan det var klart å timmer förrådet fylldes...
Men det är 5´ detta handlar om... I skogen ska ja ha en stuga hade ja bestämt mej för, då i höstas... Jag å dottern va ute i ett naturreservat där det finns en kolarkoja, byggd som dom byggdes då... å ja tänkte att en sån duger väl att värma sig i.... Hem å googla efter kolar koja, å där dyker denna upp....
Sagt å gjort.... En sån skulle de bli.... Hade dock "utegångsförbud" Skämt å sido... bor en bit från skogen numera å jag tillbringar mycket tid där å skulle jag timra på plats så skulle ja nog åkt ut me huvet före... Så då fick det bli som så att en släpvagn me timmerblock lastades, och togs hem å väl hemma så börja ja... tre dagar innan första snön, som förövrigt låg hela vintern kom, så la ja ut å vägde in botten varvet, för att sen mata på varenda kväll, medans damen i huset undra om ja va dum i hela huvet som va ute i snålblåst, spösnö å ner mot 10-15 minus med ett par ledlampor å pannlampa på skallen... Ska tilläggas att ja bor ganska centralt men utanför borlänge numera och jag har haft många besök av nyfiket folk som undrat va de skulle bli....
Sa ja att damen i fråga satt å glodde på TV under samma tid
Fortsättning följer
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto