Servicebyggnader

Min "kolarkoja"

24 inlägg 10716 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Min "kolarkoja"

Skogsnutte  
#518538 Jag har länge funderat på att timra min egen koja... Jag har timrat ett antal stommar me tanken att de skulle upp på den egna marken.
Men så när ja väl varit klar med dessa stommar så har varken tiden eller ekonomin passat, å jag har sålt iväg de stommar ja timrat...

Men förra våren så köpte ja mig ett bandsågverk, de har ja skrivit om tidigare ;) Hur som helst så där vid påsk i fjol så stod ja där, med ett sågverk..... Men utan virke att såga :lol:
Ja hade ju inte en aning tidigare under vintern att ja skulle investera i sågverket och ja hade ju inte huggit något virke för att såga. Dock så blev det då så varmt att ja inte ville ut å hugga nått i skogen heller då vi mest har gran på vår egen mark. Däremot hade det lite tidigare blåst ner ett antal lämpliga tallar att börja prova sågen med så ett par tallar bärgas och jag sågar upp dessa till block och lite vildmarkspanel... det var dock inte många stockar detta gällde... Men några veckor senare så kommer en sånt där åskväder med blåst som sopar ner 20 talet tallar hos grannen... Ett samtal till honom och vi kommer överens om att ja får köpa dessa...

Dessa tallar (ca 40 cm i brösthöjd) var rejält långa, å eftersom jag är löjligt förtjust i timring så blev ju planen att aptera efter måtten till en attefallare, och jag fick lätt ut 3 stockar å en halv kan man säga, grejjen är att för att hålla lite dim så blockade ja dom första 3 stockarna till 6`som ja ska ha till attefallaren och "toppen", den sista stocken fick bli 5 tummare... sido utbytena fick bli dels virke som ja ska ha till lite snickerier i framtiden då de va många av stockarna som var helt kvistfria, men även mer vildmarkspanel...
det tillkom en hög me stockar från fler grannar innan det var klart å timmer förrådet fylldes...

Men det är 5´ detta handlar om... I skogen ska ja ha en stuga hade ja bestämt mej för, då i höstas... Jag å dottern va ute i ett naturreservat där det finns en kolarkoja, byggd som dom byggdes då... å ja tänkte att en sån duger väl att värma sig i.... Hem å googla efter kolar koja, å där dyker denna upp....
1532114262_dsc_0198.jpg



Sagt å gjort.... En sån skulle de bli.... Hade dock "utegångsförbud" ;) Skämt å sido... bor en bit från skogen numera å jag tillbringar mycket tid där å skulle jag timra på plats så skulle ja nog åkt ut me huvet före... Så då fick det bli som så att en släpvagn me timmerblock lastades, och togs hem å väl hemma så börja ja... tre dagar innan första snön, som förövrigt låg hela vintern kom, så la ja ut å vägde in botten varvet, för att sen mata på varenda kväll, medans damen i huset undra om ja va dum i hela huvet som va ute i snålblåst, spösnö å ner mot 10-15 minus med ett par ledlampor å pannlampa på skallen... Ska tilläggas att ja bor ganska centralt men utanför borlänge numera och jag har haft många besök av nyfiket folk som undrat va de skulle bli....
Sa ja att damen i fråga satt å glodde på TV under samma tid ;)


Fortsättning följer



   TS
Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

Skogsnutte  
#518540 Så fortsatte de tills stommen blev klar typ dagarna mellan jul å nyår...
1532115130_dsc_7303.jpg


1532115144_dsc_7308.jpg


1532115160_dsc_7372.jpg


1532115171_dsc_7418.jpg


1532115183_dsc_7420.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

Skogsnutte  
#518542 Eftersom den inte är så stor.... ja storleken är ju uppskattad me ögonmått på bilden av förlagan, Så va de ju inte bara att köpa en dörr å va glad utan en sådan fick tillverkas av lite gammal panel å lite glas osv....

1532115452_dsc_7496.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

Skogsnutte  
#518546 Så tidigt i våras... då tog ja å skotta undan lite snö där kojan skulle placeras.... Noll å ingen tjäle så det gick att gräva å fixa till grundstenarna fast det var neråt 8-10 minus när ja börja... dagarna efter så rev ja stugan hemma på gården å gav mig iväg (2 vändor) till skogs å tillsammans me min far så lyfte vi ihop timringen på ett par timmar, fixade bjälklaget så de skulle bli enklare att gå på när vi monterade stommen.
1532116026_dsc_0174.jpg
1532115821_dsc_0169.jpg
1532115885_dsc_0170.jpg
1532115898_dsc_0172.jpg




Sen så fick ja på innertak, isolerade å på med råspånt.... en av dom få grejer ja faktiskt betalat för dvs isolering och råsponten
1532116039_dsc_0276.jpg
1532116102_dsc_0231.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

Skogsnutte  
#518548 Så har d fortsatt.... å idag så ser de ut så här....
1532116921_dsc_1310.jpg

1532116940_dsc_1346.jpg
1532116931_dsc_1345.jpg




Så lokalproducerat de går... träden stod ett par hundra meter från där kojan nu står... å allt virke utom golvet å råspånten kommer ifrån sidoutbytena på tallarna... Utom de utvändiga som är från gran...

1532116882_dsc_0271.jpg


Tanken å viljan sa gräs på taket men taklutningen va för tvär för att d skulle bli enkelt och smattrande plåt va inte ett alternativ så då fick det bli shingel....

Kaminen fick jag av en släkting och en kollega har varit kamin montör å han skrapade ihop en contura skorsten...
1532116897_dsc_0290.jpg


gjorde även ett slagbord som sitter fast vid väggen å går att fälla bort...
1532116908_dsc_0467.jpg


Å för nån helg sen så sov ja å dottern över i kojan.... gudaskönt kan ja säga... ;)
1532116958_dsc_1347.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Min "kolarkoja"

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518551 Du er hendig med nevane dine, da er nå sikkert!

Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

Kenya Cane  
#518555 Ett mästerverk i sitt format. Imponerande! 👍

Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

totaya79  
#518559 Fantastiskt fin, lätt avundsjuk.

Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

Kallkällene  
#518561 Verkligen fint jobb, roligt att läsa å se på bilder.

Avatar Fallback

Re: Min "kolarkoja"

Bm350boxer  
#518564 Mycket snyggt och riktigt bra berättat.

Avatar Fallback

Re: Min "kolarkoja"

tallen100  
#518567 Kanonfint, ett imponerande bygge :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

värmSkog  
#518572 Jag vill också ha! Säger som tidigare kommentarer, Imponerande!

Användarvisningsbild

Re: Min "kolarkoja"

Fredrik Reuter  
#518576 Imponerande bygge Nutte, tack för att du delar med dig! 👍

Avatar Fallback

Re: Min "kolarkoja"

Värmlänning  
#518585 Riktigt snyggt :smile: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Min "kolarkoja"

Blondin 750  
#518586 Vilket fantastiskt fint bygge skogsnutte! Jösses vilken inspirerande tråd, jag tror att vi är många som gärna skulle ha både kojan och kunskapen att skapa något liknande själva. [emoji106]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).