just nu prioriteras husbygget, men snart så ska vi ta tag i veden. Stenmuren kan nog dröja innan den blir klar. Men senast i sommar ska det bli klart.
molnia skrev:Hela tiden är det något att göra men samtal går lite kring ett bygge av detta slaget. Vagnslider, vagnskjul, skärmtak fast med sadeltak.
Något i denna stil drömmer jag om, 3 fack på vardera 5,2m. Totalt 15,6m x8-10m brett. Dränerad grusad yta, stolpar på plintar. Ett fack skulle då rymma 2 vagnar bekvämt. Snöraset är jag inte så orolig över för det blir långtidsförvaring här. En husvagn över vintern. Traktorredskap för hö, ved och ev vedmaskin, vedkap och klyv. Tänker öppen framsida med möjlighet till skjutdörrar senare. Ev att man beklär väggar med korigerad plåt och då är vedförvaring inte lämplig. Funderar på om man då skulle göra sista facket helt vägglöst så ved i vedsäckar kan vädra ut och åtkomst finns från 3sidor.
Gärna minst 4m i fri höjd så vedsäckar går att stapla med traktorns lastare.
http://www.svalagard.se/vart-nya-vagsnl ... gnslider2/
Vad tror ni?
gnisten83 skrev:2,4m mellan stolparna är rätt smalt, tänk om ni byter till en större traktor?
Nu menar jag inte de ska bli jättestort men när jag byggde verkstan för 30år sen blev den 5x10 med en 3m bred port och 4m hög och nu 2traktorbyten senare så är de trångt att ta in traktorn med vagn där på alla håll
Ängagärdet skrev:Lägg till en meter runt om, de är de billigaste. Och jag har aldrig hört någon säga att jag ångrat att jag byggde så stort!