Servicebyggnader

Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

55 inlägg 32553 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Skogskoja flyttbar med gripen på huggarvagnen?

Elmhult  
550 skrev:Ok! Om du får möjlighet skulle det vara intressant med en bild på kaminen du har i kojan 😀

Gammal smalspis.
Dubbelt gips. Fungerar bra. Ingen värme på fel ställe att tala om. Rökröret går ut genom ett gammal avloppsrör som är isolerat med glasull. Skorstenen är en gammal sädesskruv. Golvplåten är ett plåtark från Biltema. Man tar vad man har.

550  
Elmhult skrev:
550 skrev:Ok! Om du får möjlighet skulle det vara intressant med en bild på kaminen du har i kojan 😀

Gammal smalspis.
Dubbelt gips. Fungerar bra. Ingen värme på fel ställe att tala om. Rökröret går ut genom ett gammal avloppsrör som är isolerat med glasull. Skorstenen är en gammal sädesskruv. Golvplåten är ett plåtark från Biltema. Man tar vad man har.

Stiligt, ganska stor spis 👍 Hade missat skorstenen på första bilden, det var ingen dålig höjd på den. Är den delbar, eller går det köra med den så hög?

Någon som har tips på ännu mindre kaminer? @Traktorkusk har du tänkt att ha kamin i ditt projekt?

Användarvisningsbild

fendt311  
#677958 Helt suveränt. Skulle gärna småelda i den och mysa.👍😊

Elmhult  
550 skrev:
Elmhult skrev:

Gammal smalspis.

Stiligt, ganska stor spis 👍 Hade missat skorstenen på första bilden, det var ingen dålig höjd på den. Är den delbar, eller går det köra med den så hög?

Någon som har tips på ännu mindre kaminer? @Traktorkusk har du tänkt att ha kamin i ditt projekt?

Nej, den var för hög. Kapade av 1,5 meter så blev det bättre. Allra enklaste är väl en liten gasolvärmare från Biltema, men vill inte elda rysk gas när jag har svensk ved.

macke  
#677968 https://skogma.se/nordforest-vedkamin-3 ... gIV-PD_BwE

Denna är liten,har jag i min lilla koja.

Användarvisningsbild

molnia  
#677977 Byggde en vakkoja på en vagn för ett gäng år sedan. Valde då att bygga med stålreglar för innervägg och då låta formplyfan som panel vara det som stadgade upp konstruktionen. Insida tog jag o tejpade dubbelhäftande tejp på reglarna och satte sedan fast vindduk på insidan. Blev mjuk insida för smällen från gevär skulle vara mildare. Och så blev det en lätt konstruktion.

Användarvisningsbild

Traktorkusk  
#677982 Jo jag har en gammal Husqvarna med spisplatta ståendes som är i ganska lämplig storlek.

TS

torpöbo  
Traktorkusk skrev:Jo jag har en gammal Husqvarna med spisplatta ståendes som är i ganska lämplig storlek.

Vad är det för modell?

Användarvisningsbild

Traktorkusk  
#678034 Det är en nr 52. Den skall egentligen ha en hatt på toppen om man inte använder plattorna men det saknas på min, hittade en bild på nätet.

TS

550  
Elmhult skrev:Nej, den var för hög. Kapade av 1,5 meter så blev det bättre. Allra enklaste är väl en liten gasolvärmare från Biltema, men vill inte elda rysk gas när jag har svensk ved.

Frågan är hur mycket skorstenen måste sticka upp ovanför taket för att det ska bli bra. Kanske går att ha ett förlängningsrör att sätta på när man ställt upp den i skogen? Det bär emot att ha något annat än vedkamin, även om det kanske är smidigare.

macke skrev:https://skogma.se/nordforest-vedkamin-306045001001/?gclid=EAIaIQobChMIvdDEwpvs7AIVhBh7Ch2KswiJEAQYBCABEgIV-PD_BwE

Denna är liten,har jag i min lilla koja.

Berätta gärna mer, ger den för mycket/lite/lagom med värme? Har du isolerat din koja? Ska man köpa en ny kamin så har den ett tilltalande pris.

Traktorkusk skrev:Jo jag har en gammal Husqvarna med spisplatta ståendes som är i ganska lämplig storlek.

Fint att kunna laga mat i kojan också 😀 Frågan är om man ska ha isolerat med så stor kamin, eller om det räcker att ha skivor på in och utsida av väggen. Går sätta vinduk på utsidan, eller också på insidan som Molnia tipsade om.
Edit: Isolering håller kanske värmen på ett bättre sätt? Om man tänder när man kommer till skogen, och sedan får det brinna ut medan man hugger en tank så kanske det är lagom varmt i kojan när man tar rast.

macke  
#678249 Det är en ganska liten koja.Jag har lyckats ta bort bilden men det är en motsvarande nordforest koja med en båge så du kan lyfta med kran.Står dock på ett bilsläp.
Mått cirka 1,40 × 2m . Tunt isolerad. Kaminen räcker mer än väl . Blir tokvarmt om man eldar på för mycket. Helt klart prisvärd. I och med att det inte behövs så mycket värme så är det lite teknik att få det till att brinna lite lagom mellan moderaterna.

macke  
#678251 Haha moderaterna.
Ska vara kafferaster. Politiker vill jag inte ha springandes i skogen 😀 😀 🌲

Avslutat-02  
#678277 Så länge de springer får vi hoppas de springer för att någon jagar dem... Annars så är det deras åsikter som är det farliga.. Speciellt från vänsterblocket.... Se det som roande till kaffet..
Med politiker jakt.... 👍 🤣

Användarvisningsbild

Kallkällene  
halvproffs skrev:Det finns väl gamla begagnade glasfiberkojor med lyftram över taket att köpa? Ett alternativ.

Det finns det, har två stycken med ugglan plåtkamin i, väldigt bra värme så man alltid har torra kläder, men jag tycker den är tung för att lyfta så ja använder vagnen som är byggd under

Användarvisningsbild

Traktorkusk  
#678332 Vad är det för typ av koja? Hur ser fästena ut för själva lyftanordningen?

TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).