Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

147 inlägg 46056 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Amatörhuggare 62  
#775200 Ja är ju mest en bild bara.
Jägareförbundets planch.
Är bättre .

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

halvproffs  
#775247
Amatörhuggare 62 skrev:Ja är ju mest en bild bara.
Jägareförbundets planch.
Är bättre .


Den är riktigt bra!

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#775251 Tack för alla goda råd! Stykade älgen hängandes var väldigt smidigt. Fick använda mej av stykschema ja hittade på nätet. Sen kom jaktledaren förbi en sväng och förklara. Hade det bara varit till mej själv så hade det varit enklare. Men nu var vi flera som skulle få kött och då vill man ju leverera fina köttbitar. Blev totalt 37kg så det blev sex lite mindre andelar på en halv älg. Men det är väldigt trevlig att göra tillsammans. Fick hjälp av far, mor och frugan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Erre  
#775297 Fina högar med kött. 👍
Det viktigaste när man styckar är att inte knacka ner allt i för många delar. Bättre att man får vänta ett år om så behövs för att få något vettigt.

Vi hade inlejd styckare (proffs) som skar ner 2 kalvar i 8 delar vardera. Istället för att göra 4 av 2.
Efter det bestämde vi att är proffs så dåliga så gör vi det bättre själva.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#775302 Håller med! Bättre att få några färe bitar som är större!.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775303 Jag har med tagit över all styckning sedan efter en profsstyckare med egen bandsåg. 😢 var jobbigt den dagen jag tog 3 kalvar en tjur och 5 vildsvin i samma strykning. Då vart jag slut 😀

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Erre  
#775304
Tåndemåla skrev:Jag har med tagit över all styckning sedan efter en profsstyckare med egen bandsåg. 😢 var jobbigt den dagen jag tog 3 kalvar en tjur och 5 vildsvin i samma strykning. Då vart jag slut 😀

Mm. Bandsåg är för folk som inte kan stycka. 4 olika muskler med en benbit i mitten är inte vad man kallar optimalt. 😁

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

hfab  
#775311 Bandsåg är för finsmakaren.
Godaste köttet är det som är närmast benen 😉

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

halvproffs  
#775344
hfab skrev:Bandsåg är för finsmakaren.
Godaste köttet är det som är närmast benen 😉


Frambogarna sågade jag alltid till märgpipa av förr. Nu vid hängande styckning gör vi bogstekar. Dom som vill ha märgben till stekarna så är det bara att ta med ben och såga själv.

Ca 1985 sköt våran hundförare 2 kalvar som urtagna låg efter byvägen.
Efter hemkörning några timmar senare och upphängd och flådd såg vi att tre av fyra fileer var borta. Hur fräck kan folk vara?
Efter noggrann granskning av vår styckmästare kom han fram till att det måste varit korpar som snott fileerna för det var alldeles fransigt i kanterna och filehuvudena fanns kvar.
Vilka gourmefåglar 😤

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#783852 Premiär med traktorn i tvätthall! Var mer plats över än vad jag hade hoppats på. Är ju inte varje dag man får bli positivt överraskad! Ska byta olja i pumpen på hypron. Var inte lätt att göra i kall garage 80/90 olja som sirap. Ja som inte skulle meka där inne🤔.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Erre  
#783874 Man får alltid vara beredd att kompromissa. 😀

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783926 Har du behandlat golvet?

Ångrar att jag inte oljade in ett par golv hemma innan jag sölade ner dem med maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#783961 Har behandlat golvet med något som ja inte kommer ihåg vad det hette. Köpte faktiskt på biltema. Golvläggaren tipsade om det han sa att det är sama som ja kunde köpa av han fast väldigt mycket billigare. Det är bara att tvätta och behandla nu aldrig försent

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Amatörhuggare 62  
#783968 Var det golvfärgen 2 K och sedan klarlack på det ?
@Boman

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#784012 Nä var bara nån typ av dammbindare som skulle appliceras 2 gånger

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).