mån 05 aug 2024, 19:36#851815
Grabben fick tag i en helglasad altandörr, 3 glas dubbeldörr, som skulle slängas vid ett bygge.
Sidokarmarna var kapade på mitten och tröskeln saknades.
Det blev sommarens projekt att göra sidokarmar och tröskel, överdelen behöll jag och använde som mall.
1722882808_1000001919.jpg
Vilket hästjobb för en som aldrig gjort något finare snickeri än någon fönsterbänk och några smörknivar.
Jag hade ingen torr kärnfura grövre än 2' och det räckte inte i dimension.
Däremot fanns det lite ek som legat på tork ca 4 år. Av 7 bitar var det 4 som höll formen efter justersågningen och det räckte med 3 plus en i reserv.
Justersåga och hyvla gick ju lätt men sen fick jag ta till de få elverktyg jag har, elhyvel och överhandsfräs från jula.
När det inte räckte blev det finsåg, stämjärn och handhyvel.
Laxningar och inpassningar är väl inget man ska visa för en riktig snickare men det höll ihop utan för mycket glapp, enligt min amatörmässiga bedömning.
$matches[2]
$matches[2]
Jag la ut karmen på golvet, lade i dörrbladen så det stämde i mått och vinklar.
$matches[2]
Sedan fixerade jag karmen med klossar och kapade och yxa till tröskeln i botten.
$matches[2]
Märkte karmen för gångjärnen så noga jag kunde.
Det är såna där små gångjärn som är gängade i karmen, M8. Dom fanns på dörrar på 80 - 90 talet.
Jag provade på en bit, borrade 6 mm och gängade med vanlig jängtapp och det gick riktigt bra.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto