tis 09 maj 2023, 06:18#800789
AndersTransjö skrev:Bosda skrev:Jag tycker inte att jag varit otydlig ovan. Jag har aldrig påstått att Jordbruksverket har något med bygglov att göra. Det jag sagt är att om man har fått tillåtelse att bygga så kan man förändra/ta bort blocket och ge en förklaring till varför. Om man inte gör det så kommer Jordbruksverket inom sin tid se på ex. satellitkarta att det finns en byggnad och då korrigera blocket.
Jag har alltså fått tillåtelse av kommunen att bygga en ekonomibyggnad på jordbruksmark utan bygglov efter att flera faktorer beaktats. När den lagligt byggda byggnaden väl är på plats så kan väl knappast marken anses som jordbruksmark längre.
Det jag nu har en dialog med kommunen är att OM marken övergår till att inte vara jordbruksmark längre, förändras då förutsättningarna för att få bygga en bodel, och i så fall med bygglov. Vad byggnaden kallas spelar för mig ingen roll och jag följer allt som kommunen säger.
En (kanske) dum fråga, men hur har du fått tillåtelse för något som är bygglovsbefriat? Kan man få ett beslut/besked på att lov inte krävs? Frågan är seriös. Vore ju snopet om man ringer och frågar och får ett ”kör på du”. Sen visar det sig att det var fel och du står där med en massa utgifter och ett svartbygge so du trodde var helt ok.
En angränsande fråga gällande att ta jordbruksmark i anspråk för annat än jordbruk. Jag funderar på att anlägga en grusplan intill min ladugård vid port som går rakt ut på åkern. Ska användas för gårdens ändamål. Behöver en grusplan bygglov?
Vi har haft några sådana ärenden i nämnden. Sökanden skickar in ärendet och när det blir avvisat av nämnden så är det protokollfört och sanktionerat.
Det har vanligen gällt ekonomibyggnad inom strandskyddat område. I en del fall har länsstyrelsen begärt yttrande från kommunen att åtgärden inte är bygglovspliktig eller omfattas av strandskydd och då har det hanterats på ovanstående sätt av nämnden.
En inspektör rekommenderade ovanstående tillvägagångssätt om man skulle bygga bygglovsfritt nära gräns för då blir grannens godkännande arkiverat på ett säkert sätt.
Grusplanen behöver inte bygglov om den har koppling till din verksamhet. Med verksamhet menas i detta fall
jord och skogsbruk, inte bilverkstad, husvagnsuthyrning och liknande.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor