Uppvärmning

Vad är fel på min vedpanna!

20 inlägg 3574 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är fel på min vedpanna!

skogza  
#857375 Hej! jag har precis flyttat till ett hus med en Focus PE-20 panna, dom som bodde här innan körde pellets, men nu är den omgjord till ved.
Veden jag har är torr och fin, sotaren har varit här och draget är jättebra. Jag har kollat pannan och sotat ur den.

Problemet är att när jag startar brasan, så brinner det fint. sedan när jag ska börja lägga på ved och öppnar luckan så bolmar det in rök, det blir rökfyllt i hela pannrummet. Öppnar luckan i kanske 10 sekunder och det räcker för att hela nedervåningen blir rökfyld. Skorstenen brassar på bra och skjuter ut rök.

Är helt ny på detta, så behöver jag nån slags fläkt ? lr vad är det frågan om.

TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är fel på min vedpanna!

Elis76  
#857381 Är rökkanalen i en skorsten för stor, kan draget bli dåligt och röken svalnar snabbare vilket skapar kondens på innerväggen av skorstenen och i det långa loppet skadar man skorstenen. Har man istället en för liten skorstensdiameter blir det "stopp" när all rök ska ut samtidigt genom en för smal gång och genomströmning blir för dålig och eldstad/kamin/panna kan inte användas med full kapacitet. Skorstenen och eldstaden sotar igen och brännkammaren blir rökfylld.

Mest troligt är skorstenens höjd inte anpassad för diametern av rökkanalen som krävs för vedeldning samt att dimensionen av anslutningsröret från pannan till rökkanalen är felaktig.

Jag förutsätter Du har en rätt inställd dragregulator och eventuell rosettventil för efterbränningen.

Användarvisningsbild

Bax  
#857382 Finns det ingen "bypass"-ventil för rökgaserna att öppna medan du fyller på ved?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#857384 Är du erfaren "eldare"? Tänker på om sotaren godkänt anläggningen så borde den funka och om man försöker fylla på för tidigt så kan startbrasan inte vara uppe i full fyr och då kan det bli så om pannan inte har system likt Bax skriver ovan. Det ska finnas en vedeldartillsats till pannan enligt: https://metrotherm.se/produkter/varmepa ... ocus-pe-20 är den installerad?

Jag skulle testa att starta pannan med säg 10 klabbar och sedan vänta så att det blir en full fyr på denna, vet inte för det beror på ved och panna men säg 10 min. Efter det skulle jag testa att öppna och se hur det funkar att fylla på hela magasinet.

PAA  
#857388 Kan vara att du har undertryck i huset? tex på grund av mekanisk frånluftsventilation? att lufttillförseln inte är tillräcklig till pannan?

jannee  
#857434 Själv plockar jag pannan full med ved innan jag tänder, vid nästa inlägg är både panna men även rökkanalerna ordentligt varmt vilket minimerar risken för att få in rök i pannrummet.
För övrigt vilka pannrum har inte ett sotsvart tak 😀

Användarvisningsbild

skogza  
#857438 Tjena tack för alla svar. jag har googlat lite på min panna och det finns ju en Rökgasfläkt Focus eco nature 40, som tillbehör att köpa till min panna. skulle detta hjälpa ?

TS

hakki  
#857502 Hej,är pannan toppmatad?isåfall krävs en viss kännedom när det går eller inte går att fylla på ved..hälsningar Arimax 😉

Användarvisningsbild

Nyborg  
#857516 Focus PE20 har väl i den övre luckan (över eldstadsluckan) retardrar original, dessa kanske bromsar draget för mycket vid vedpåfyllning. Har du provat att plocka bort dessa om de finns? Blir ju sämre verkningsgrad på pannan men varmare i rökkanalen och därmed bättre drag. Och därmed effektivare panna ändå? /Johan

Användarvisningsbild

skogza  
#857521 Hej jag provade faktiskt ta bort en av bafflarna ikväll och titt på fan nu är det bättre drag och en fin glödeld och ingen rök i pannrummet.

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
skogza skrev:Hej jag provade faktiskt ta bort en av bafflarna ikväll och titt på fan nu är det bättre drag och en fin glödeld och ingen rök i pannrummet.

Du ser! Kul att det löste sig! /Johan

Ent  
#858294 Det kan ju vara bra med en rökgastermometer. Då får du ett hum om hur hårt du eldar, och så bör det väl finnas nån slags spec på lagom temperatur vid normalgång.

Användarvisningsbild

Elis76  
Ent skrev:Det kan ju vara bra med en rökgastermometer. Då får du ett hum om hur hårt du eldar, och så bör det väl finnas nån slags spec på lagom temperatur vid normalgång.

Mycket bra förslag. Det är lätt att man eldar på för hårt så skorstenen tar stryk.

https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/vedeldning/

Ent  
#858305 En annan sak är det där med fläkten. Pannan bör bli effektivare med fläkt och alla bafflar på plats, men det är väl också en fråga om pris. Reservdelar till vedpannor kan vara löjligt dyra.

Användarvisningsbild

Nyborg  
Ent skrev:Det kan ju vara bra med en rökgastermometer. Då får du ett hum om hur hårt du eldar, och så bör det väl finnas nån slags spec på lagom temperatur vid normalgång.

Rökgastermometer rekommenderas, kan tänka mig att temperaturen för en vettig förbränning är någorlunda hög. Bör ju inte gå över 350 grader vid eldning. Tänk på att inte ha den monterad för jämnan, klarar oftast inte återkommande höga temperaturer. Kan ju ha den monterad ett tag för att trimma in anläggningen. /Johan

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).