Uppvärmning

Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

27 inlägg 9826 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#689859 Hej,

Jag har en ganska ny Baxi 30 som har en funktion för självsotning. Det är en spak som man drar fram och tillbaka vilken i sin tur drar upp och ner 8 st hängande metallspiraler i rökkanalerna innan fläkten som drar upp röken till skorstenen. Syftet är att kunna själv sota rökkanalerna i pannan och det görs enklast i att man drar i spaken några ggr varje gång man eldar.

En mycket enerverande egenskap är att dessa fastnar så hårt att man måste öppna pannan, montera ner funktionen (inget litet jobb) och ta en stor polygrip och rycka upp alla metallspiraler, dra dessa upp och ner tills de löper enkelt och sedan montera ihop hela skiten igen. Smutsigt jobb som tar minst en timme. Detta händer alldeles för ofta och jag måste göra detta flera ggr i månaden om det ska funka.

Jag tänkte att det kanske är lika bra att dra ur dessa metallspiraler och sedan sota på vanligt sätt typ en gång per år.

Så, någon som känner till denna funktion, har liknande erfarenhet och hittat ett sätt att lösa dessa? Tacksam för svar!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#689862 Ta kontakt med baxi. Måste ju vara någonting fel på konstruktion. Jag har baxi solo inova. Ingen spaksotning. Sotar för hand en gång i månaden. Spiralerna går hur lätt som helst. Att dra upp från kanalerna.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#689881 Ja, det blir nog att ta kontakt. Läste på lite och och metallspiralerna heter egentligen turbolatorer och de rör sig upp och ner i konvektionsrören.

En sak som alltid varit fallet är att när pannan är varm går dessa ej att röra. Det är typ som om de expanderar lite av värmen och fastnar i konvektionsrören. Sedan kan det vara så att jag några ggr dragit så hårt att de blivit skeva och kanske fastnar enklare av den orsaken. När de fastnat så drar jag alltså med polygrip och vrider samtidigt och jag drar typ allt vad jag kan innan de lossnar (och jag tror ingen tar mig för svag :) ).

En annan teori är att de hakar fast i en kant på botten för när de lossar (inte alla sitter fast) så flyger de upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689915 Har en pelletspanna med samma funktion. En av spiralerna var så trög så jag tog ut den. Tror också den var lite deformerad.

Misstänker beläggning på rökröret så att det blir trögt.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#689920 Kan vara kombination av deformation och beläggning i konvektionsrören. Jag tycker dock det är konstigt att beläggningen kommer så snabbt. Ibland har jag gjort rent och det löper fint när jag drar i spaken. 3 eldningar senare sitter det rejält fast och jag får slita som ett djur för att den ska röra sig. Sedan kan de gå en vecka till så sitter den helt orubbligt fast. (jag eldar varje dag)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Nyborg  
#689932 Beläggningen, är den hård eller bara ljusgrått pulver? Har varit med om att de nya baxipannorna där det sitter lambdasond i inte fungerar som de ska. Det tjärar på ordentligt. Annars kan det kanske vara så att själva tuberna har någon ojämnhet, t ex svetsloppa. Oavsett så är de bra på Baxi, ring och prata med dem! /Johan

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#689953
Ståhlis skrev:Ja, det blir nog att ta kontakt. Läste på lite och och metallspiralerna heter egentligen turbolatorer och de rör sig upp och ner i konvektionsrören.

En sak som alltid varit fallet är att när pannan är varm går dessa ej att röra. Det är typ som om de expanderar lite av värmen och fastnar i konvektionsrören. Sedan kan det vara så att jag några ggr dragit så hårt att de blivit skeva och kanske fastnar enklare av den orsaken. När de fastnat så drar jag alltså med polygrip och vrider samtidigt och jag drar typ allt vad jag kan innan de lossnar (och jag tror ingen tar mig för svag :) ).

En annan teori är att de hakar fast i en kant på botten för när de lossar (inte alla sitter fast) så flyger de upp.

Kan du ställa primär och sekundär luft själv till pannan. Mina spiraler (turbolatorer, konvektorrör) är ljus gula. Inget svart sot eller tjära. Låter konstigt att det sker efter 3 eldningar. Jag gör ca 30 eldningar på en månad. Tror inte det beror på något i konvektor rören. Turbolatorer hänger bara löst. Rören kan ju knapast vara sömmade (vet ej). Så att det beror på det, verkar konstigt. Har du laddomat på pannan? Fiseldar du? Är veden inte torr? Har du fel förbränning?

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690034
fendt311 skrev:
Ståhlis skrev:Ja, det blir nog att ta kontakt. Läste på lite och och metallspiralerna heter egentligen turbolatorer och de rör sig upp och ner i konvektionsrören.

En sak som alltid varit fallet är att när pannan är varm går dessa ej att röra. Det är typ som om de expanderar lite av värmen och fastnar i konvektionsrören. Sedan kan det vara så att jag några ggr dragit så hårt att de blivit skeva och kanske fastnar enklare av den orsaken. När de fastnat så drar jag alltså med polygrip och vrider samtidigt och jag drar typ allt vad jag kan innan de lossnar (och jag tror ingen tar mig för svag :) ).

En annan teori är att de hakar fast i en kant på botten för när de lossar (inte alla sitter fast) så flyger de upp.

Kan du ställa primär och sekundär luft själv till pannan. Mina spiraler (turbolatorer, konvektorrör) är ljus gula. Inget svart sot eller tjära. Låter konstigt att det sker efter 3 eldningar. Jag gör ca 30 eldningar på en månad. Tror inte det beror på något i konvektor rören. Turbolatorer hänger bara löst. Rören kan ju knapast vara sömmade (vet ej). Så att det beror på det, verkar konstigt. Har du laddomat på pannan? Fiseldar du? Är veden inte torr? Har du fel förbränning?

Ja, kan ställa primär-/sekundärluft, det funkar ganska bra men har märkt på senaste typ 3 månaderna att rökgastemperaturen inte riktigt når till ungefär 180 som det varit tidigare. Mera runt 130-150.
Turbolatorerna hänger löst...nja, det är millimeter-precision mot konvektionsrören så minsta beläggning så går de i. Det kan faktiskt vara det och jag får nog kolla över lite allt möjligt tror jag. Länge sedan jag kollade hålen för primärluft och dess gångar. Men askan som kommer ner när jag rycker i turbolatorerna är fint askgrå vad jag kan se. Har förresten ingen lamdasond.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690073 Sitter din fläkt på rökgas röret bak. Som på min? Man ska ta bort den en gång i kvartalet. Rengöra den med mjuk borste.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Nyborg  
#690078
Ståhlis skrev:
fendt311 skrev:
Ståhlis skrev:Ja, det blir nog att ta kontakt. Läste på lite och och metallspiralerna heter egentligen turbolatorer och de rör sig upp och ner i konvektionsrören.

En sak som alltid varit fallet är att när pannan är varm går dessa ej att röra. Det är typ som om de expanderar lite av värmen och fastnar i konvektionsrören. Sedan kan det vara så att jag några ggr dragit så hårt att de blivit skeva och kanske fastnar enklare av den orsaken. När de fastnat så drar jag alltså med polygrip och vrider samtidigt och jag drar typ allt vad jag kan innan de lossnar (och jag tror ingen tar mig för svag :) ).

En annan teori är att de hakar fast i en kant på botten för när de lossar (inte alla sitter fast) så flyger de upp.

Kan du ställa primär och sekundär luft själv till pannan. Mina spiraler (turbolatorer, konvektorrör) är ljus gula. Inget svart sot eller tjära. Låter konstigt att det sker efter 3 eldningar. Jag gör ca 30 eldningar på en månad. Tror inte det beror på något i konvektor rören. Turbolatorer hänger bara löst. Rören kan ju knapast vara sömmade (vet ej). Så att det beror på det, verkar konstigt. Har du laddomat på pannan? Fiseldar du? Är veden inte torr? Har du fel förbränning?

Ja, kan ställa primär-/sekundärluft, det funkar ganska bra men har märkt på senaste typ 3 månaderna att rökgastemperaturen inte riktigt når till ungefär 180 som det varit tidigare. Mera runt 130-150.
Turbolatorerna hänger löst...nja, det är millimeter-precision mot konvektionsrören så minsta beläggning så går de i. Det kan faktiskt vara det och jag får nog kolla över lite allt möjligt tror jag. Länge sedan jag kollade hålen för primärluft och dess gångar. Men askan som kommer ner när jag rycker i turbolatorerna är fint askgrå vad jag kan se. Har förresten ingen lamdasond.

De brukar inte vara så tajta, det måste vara ett litet spelrum. Blir ju inte 100% plåtrent med självsotningen. Men går de lätt när pannan är nysotad så tror jag att det ändå blir lite hårdare beläggning i rören. Vad har du för slags ved?

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690102
fendt311 skrev:Sitter din fläkt på rökgas röret bak. Som på min? Man ska ta bort den en gång i kvartalet. Rengöra den med mjuk borste.

Ja den sitter bak och jag gör rent ca en gång per kvartal. Missade det första året när jag köpte pannan (drygt 2 år sedan) men har isär där minst en gång per kvartal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690106
Nyborg skrev:De brukar inte vara så tajta, det måste vara ett litet spelrum. Blir ju inte 100% plåtrent med självsotningen. Men går de lätt när pannan är nysotad så tror jag att det ändå blir lite hårdare beläggning i rören. Vad har du för slags ved?


Det var intressant att höra, dvs säga att de inte brukar vara så tajta, för min är känns supertajta, nästan som en kolv i en cylinder på en moped utan kolv-ring ;). Nu överdriver jag lite men det är tajt.
Jag eldar blandved i 50cm längder ungefär. Ganska gammal ved nu, över 10 år som torkat ute så en del har börjat bli dåligt. Men tar in det pannrummet innan eldningar och då blir det snustorret även om det kommit viss röta i en del vedträn. Att det är gammalt är väl inget problem?

Innan jag hade denna Baxi Excellent 30 eldade jag i många år i en gammal Diom. Det var aldrig några problem och man behövde knappt sota den, bara att skicka in ved och gå därifrån. Gjorde aldrig några ändringar i inställningar osv men till slut gick styrkortet sönder och jag skänkte bort den mot hämtning. Jag kanske blev lat under alla dessa år och inte förstått att en nyare panna behöver mera kärlek ;).
Jag har förresten 2 st acc-tankar om totalt ca 2,5 m3.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690171 Hade också diom (skitpanna) panna i huset tidigare. Ren vedpanna (ub 25v?). Flytta in pannan och en av gammla 500L acc tanken i verkstan. Det var för ca 1,5 år sedan. Jag bytte panna i huset. Kör nu med baxi solo inova 30kw. Har inga problem med den. Har 1500L acc tank nu. Eldar 1-2 gånger per dag. Beroende på kyla ute. Värmer 250kvm (spånlåda) hus. Nu har jag installerat allt själv. Efter egna uträkningar om skiftning i acc tank. Hur jag tycker det ska vara kopplat. Blir otroligt lite aska. Går mycket mindre ved. 13m murad skorsten. Om du vill kan jag hämta irtermometer (fluke) från verkstan. Titta på vad jag har för rökgastemperatur?

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690178
fendt311 skrev:Hade också diom (skitpanna) panna i huset tidigare. Ren vedpanna (ub 25v?). Flytta in pannan och en av gammla 500L acc tanken i verkstan. Det var för ca 1,5 år sedan. Jag bytte panna i huset. Kör nu med baxi solo inova 30kw. Har inga problem med den. Har 1500L acc tank nu. Eldar 1-2 gånger per dag. Beroende på kyla ute. Värmer 250kvm (spånlåda) hus. Nu har jag installerat allt själv. Efter egna uträkningar om skiftning i acc tank. Hur jag tycker det ska vara kopplat. Blir otroligt lite aska. Går mycket mindre ved. 13m murad skorsten. Om du vill kan jag hämta irtermometer (fluke) från verkstan. Titta på vad jag har för rökgastemperatur?

Lite svårt att se på bilden, försökte zooma in men det blir bara suddigt :).
Har ca 230kvm hus och håller med att det går mycket mindre ved nu. Jag reser en del i jobbet (ja, brukade resa i alla fall, 2020 är ett knepigt år) och frugan orkar inte elda så ofta och då går elpatronen in. Jämfört med när jag hade Diomen och sedan jag bytte till Baxi är besparningen mer än 5,000 kwh/år + att det går typ 4 m3 mindre ved! Lägger med bild på pannan och tankarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690181 Ett inte så bra kort på hur tajt det är för turbulatorerna. 8 st sådana på ungefär en meter stycket. Krävs inte mycket för att det ska fastna och det är ju en rätt liten hävstång man har med spaken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).