Uppvärmning

Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

16 inlägg 8785 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

David.Saxen  
#646283 Hej. Hur grova klabbar är lagom till min calmarpannan v33?

Jag har bara eldat ett år i den pannan med gammal finkluven ved. Funkade inte så bra
Håller på klyva ved nu men är lite osäker på om jag gör för stora klabbar. :-ss

Har fyllt ett förråd redan.
Svart ölburk i mitten för att gämföra :roll:


[img]
1590324793_screenshot_20200524-145230_gallery.jpg
[/img]



   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

tallen100  
#646286 Klyv så grovt som möjligt, desto mer värme får du ut av veden.

Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

Palakangas  
#646289
tallen100 skrev:Klyv så grovt som möjligt, desto mer värme får du ut av veden.

Förklara detta.

Användarvisningsbild

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

David.Saxen  
#646290 Okej. 👍 Ja det är stor lucka så inga problem att få in i pannan. Kommer göra ett förråd med tändved också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

tallen100  
#646292
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:Klyv så grovt som möjligt, desto mer värme får du ut av veden.

Förklara detta.

Trodde du var vedeldare..

Men prova att fylla pannan/spisen full med finkluven ved, sen provar du att fylla den med grovkluven ved så ser du vilken som brinner längst. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

Fredrik Reuter  
#646309 Hej,

Min erfarenhet är att Calmarpannan inte gillar så grov ved och anledningen är att stora klabbar kan ramla för hålen i keramiken (i botten) och täppa för hålet, då avtar hela blålåge-effekten och vedutrymmet brinner uppåt istället. Det blir då lätt puffar och du får ingen effekt i eldningen.

Och som jag skrivit tidigare gällande V33: den går allra bäst med (typ) halvtorkad ved. Jag pratade med konstruktören om detta när jag eldade med V33 och hans tips var att om man hade problem med ojämn förbränning och att vedutrymmet tar eld före det brinner ut ur botten så är det troligtvis för torr ved. En nödlösning kunde då vara att slänga på vatten på toppen av veden i vedutrymmet. Jag testade någon gång men märkte nog ingen stor skillnad.

Men som sagt, var riktigt noga med att inte ha för grov ved och börja med en rejäl uppstartsbrasa och lägg tunn ved i början och den lite grövre i toppen.

Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

jannee  
#646317 Jag kom över ett parti väldigt finkluven gammal väldigt torr björkved. Dum som jag är proppade jag pannan full med sådan ved en gång. Effekten blev att pannan blev för varm, cirkulationspumparna hann inte med att kyla vilket i sin tur gjorde att fläkten stannade, pannan slocknade. :oops:
Nu har jag visserligen ingen Calmarpanna utan en Perifal kanske inta samma resultat.
Annars kan veden gärna vara grov viktigast är att den verkligen är torr.
Har själv märkt att ved som legat 2 veckor i pannrummet ger betydligt mer värme än ved direkt från vedskjulet.

Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

Palakangas  
#646407
tallen100 skrev:
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:Klyv så grovt som möjligt, desto mer värme får du ut av veden.

Förklara detta.

Trodde du var vedeldare..

Men prova att fylla pannan/spisen full med finkluven ved, sen provar du att fylla den med grovkluven ved så ser du vilken som brinner längst. :wink:

Med grövre ved får vi mer volym i varje fyllning. Men brinner det bättre? Blir verkningsgraden högre per kilo ved. Samt att grov ved torkar sämre. Men gör som ni tycker. Det gör jag👍

Användarvisningsbild

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

Nyborg  
#646413 Med grövre ved får vi mer volym i varje fyllning. Men brinner det bättre? Blir verkningsgraden högre per kilo ved. Samt att grov ved torkar sämre. Men gör som ni tycker. Det gör jag👍[/quote]
Det är ju bara ytan på vedträt som brinner. Ju mer ytor=desto mer eld. Och högre effekt. Sedan måste ju det man eldar i klara av att hantera den effekten, annars går mycket bara ut i skorstenen. Med andra ord är det mest effekt i finkluven ved, men grövre brinner längre på lägre effekt!

Användarvisningsbild

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

Vedproducent  
#646428
David.Saxen skrev:Hej. Hur grova klabbar är lagom till min calmarpannan v33?

Jag har bara eldat ett år i den pannan med gammal finkluven ved. Funkade inte så bra
Håller på klyva ved nu men är lite osäker på om jag gör för stora klabbar. :-ss

Har fyllt ett förråd redan.
Svart ölburk i mitten för att gämföra :roll:


[img]
$matches[2]
[/img]

Ja det som är rätt för en panna kan ju passa en annan panna sämre.
Skickar en bild hur min pannved brukar se ut som jag säljer. Dom är i alla fall nöjda tror jag för dom återkommer och inga klagomål. Men se det inte som ett facit. Ditt sätt kan vara lika bra det.

Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670708
tallen100 skrev:
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:Klyv så grovt som möjligt, desto mer värme får du ut av veden.

Förklara detta.

Trodde du var vedeldare..

Men prova att fylla pannan/spisen full med finkluven ved, sen provar du att fylla den med grovkluven ved så ser du vilken som brinner längst. :wink:

Dagens eldande ska ha mer finkluven ved för snabb förbränning och snabb laddning av tankar

Användarvisningsbild

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

Arvid0  
#670713 Nu vart ju det här en halvgammal tråd men ämnet är väl inte utrett?
Håller med vedproducent och nu var det ju då calmarpannan. I min atmos så brinner ju inte hela ved inlägget på en gång. Skulle jag ha ved som inte är helt torr skulle jag vilja klyva fint, om torr ved så funkar det lik bra med grov ved. Energimängden lär ju vara den samma så det gäller väl hitta vad som funkar bäst i pannan man har. I viadrusen jag hade innan med överförbränning och ingen fläkt ville jag ha så grovt som möjligt annars hann inte pannan ta hand om det och man eldade för kråkorna.

Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

jannee  
#670793 Har sagt det förut men säger det igen.
Det är INTE veden som brinner utan gaserna som bildas när veden värms upp.
Detta innebär att grovt kluven veden förintas långsammare, tar längre tid innan hela vedträet blivit tillräckligt varmt eller avgett alla sina gaser.
Nyttjar jag för torr/eller för fint kluven ved hinner inte cirkulationspumparna med (gäller björk), bok men inte minst ek "brinner" långsammare.
Annars märks det på askmängden hur bra förbränningen har varit. Tillräckligt varmt blir det inte mycket till aska.
För fuktig ved = mer aska + mindre med avgiven värme.

Användarvisningsbild

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

David.Saxen  
#670869 Har eldat ett tag nu med calmarpannan, det funkar bäst om man har finkluven ved först. Sen lägger man på dom rejäla klabbarna på glödbädden och ställer ner draget.

Då är det enkelt att få bra rökgastemp, inga problem med övertändning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva ved, hur stora klabbar. Calmarpannan v33

axwell  
#670899
David.Saxen skrev:Har eldat ett tag nu med calmarpannan, det funkar bäst om man har finkluven ved först. Sen lägger man på dom rejäla klabbarna på glödbädden och ställer ner draget.

Då är det enkelt att få bra rökgastemp, inga problem med övertändning.


Låter självklart, fungerar på samma sätt i en täljstenskamin.
Övervägande finkluvet i första inlägget som ger tillräckligt hög temperatur för att utnyttja gasernas energi och förbrännings förmåga optimalt.
Nästa inlägg(=sista) kan det vara större andel grövre ved utan att temperaturen går ned alltför mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).