Uppvärmning

Acktankar ovanför panna

9 inlägg 4275 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Acktankar ovanför panna

beas  
#578536 Är det att rekommendera att placera acktankar på våningen över där pannan står.
Hållfastheten är ok ,avståndet upp är ca 5-6 m från panna till tank



   TS
Avatar Fallback

Re: Acktankar ovanför panna

ulfgustav  
#578546 Rimligen så borde det inte spela någon roll var de är placerade, det viktigaste är ju att de laddas korrekt och att du får skiktning i tankarna

Avatar Fallback

Re: Acktankar ovanför panna

Cat554  
#578554 Om du tar till rikelige dimensjon på rørene kan du da ha selvsirkulasjon.Det gir god skiktning og sikker drift om strømmen faller ut.

Avatar Fallback

Re: Acktankar ovanför panna

Hema  
#578593 Jag har gått i liknande tankar. Expansionskärlet får man väl flytta med upp och säkerställa avloppsbrunn, utifall något skulle springa läck.

Avatar Fallback

Re: Acktankar ovanför panna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578606 Har sett andel installationer där pannan står i ett uthus o tanken/tankarna i källaren på huset.
Är pannan fläktstyrd så slokar den väl rätt fort vid ett strömavbrott annars behövs nog en automatisk växling till en batteri backup för att förhindra kokning vid avbrott

Avatar Fallback

Re: Acktankar ovanför panna

beas  
#578630 Hej, tänkte mig ha tankarna på övervåningen av verkstan som har ett gjutet tak ca 25 cm.
Får ju då mycket mer plats kvar därnere.
Nej , att ha tankarna lägre är nog ingen hit.
Laddningen uppåt går nog lätt med hjälp av naturlagarna , däremot behövs nog nån form av laddomat för återföring av blandat varmvatten så inte pannan rostar
av kondens.
Själva urladdningen sen borde ju gå att lösa även om de står ca 3 över pannan.
Har två tankar på 5.3 m3 och tänker idag en Baxi Exellent 50 kw, rätta mig om jag har fel där.
Beror förståss på värmebehovet ,men viss överkapacitet på ackvolym kanske det blir .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Acktankar ovanför panna

Arvid0  
#578748 laddomat bör du ha men pannan ska aldrig stå tom så någon risk för kondens ska det inte bli med eller utan laddomat. sedan bör du se över vattenavrinning där tankarna ska stå så det här någonstans att ta vägen vid läckage. säkerställ också att valvet klarar två 5m3 tankar. jag skulle nöjt mig med en 5 kubikstank till en 50kw panna. för pannan har väl inget våldsamt vedutrymme?

Avatar Fallback

Re: Acktankar ovanför panna

beas  
#578752 Var nog lite otydlig med acktankvolymen,
de två tankarna ger ihop 5.3 m3.
Riktigt som du säger ang ev läckage och golvbrunn , de ska jag se över.
Baxipannan har en eldst volym på 230 l
och sägs ju vara riktigt bra ,de rekomenderar ackvolym på ca minst 4 m3, de verkar dessutom ha bra koll på det här med vedeldning.
Lindqvist heating säljer bla en 80 kw 'ts panna som heter RB Ventum och har över 300 l vedvolym/ 70 cm vedträn till ett lägre pris , men okänd för mig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Acktankar ovanför panna

Arvid0  
#578781
beas skrev:Var nog lite otydlig med acktankvolymen,
de två tankarna ger ihop 5.3 m3.
Riktigt som du säger ang ev läckage och golvbrunn , de ska jag se över.
Baxipannan har en eldst volym på 230 l
och sägs ju vara riktigt bra ,de rekomenderar ackvolym på ca minst 4 m3, de verkar dessutom ha bra koll på det här med vedeldning.
Lindqvist heating säljer bla en 80 kw 'ts panna som heter RB Ventum och har över 300 l vedvolym/ 70 cm vedträn till ett lägre pris , men okänd för mig
ja men det låter ju bra. har för mig att det är någon gräns vid 60kw panna att det blir andra krav och regler då. är tankarna lika stora? du kan ju ha en mer som tekniktank annars och lägga in solfångarslinga mm så behöver du inte elda så mycket sommarhalvåret.

jag hade en viadrus gjutjärnspanna från Lindquist tidigare, rejäl pjäs som svalde det mesta men särskilt effektiv var den inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).